Content hub

Visual-search_16-9_FI.jpg

Visual Search mullistaa asiakasmatkan

Uudet kuvahakupalvelut mahdollistavat mobiililaitteen kameran käyttämisen hakukoneena. Verkkokauppa on ala, johon tämä uusi tekniikka vaikuttaa nopeiten, kun Google Lensin ja Pinterestin kaltaiset sovellukset muuttavat tapaamme olla vuorovaikutuksessa meitä ympäröivän maailman kanssa.

AI_16-9.jpg
Melanie-Mitchel_Expert.jpg

Tekoäly päihittää terveen ihmisjärjen shakissa

Tietotekniikkainsinööri Melanie Mitchell on ollut amerikkalaisen tekoälytutkimuksen keskiössä vuodesta 1984. Kehitys on ollut monilla alueilla odotukset ylittävää, mutta on osoittautunut, että tekoäly on kaikkein vaikein pähkinä purtavaksi.

Holdninger-fremfor-kunnskap_16-9.jpg

Mieluummin asennetta kuin tietoa

Hänen kirjojaan on käännetty yli 25 kielelle, hän on käynnistänyt maailmanlaajuisen liikkeen ohjelmointitaitojen edistämiseksi, ja Forbes on valinnut hänet yhdeksi Euroopan johtavista teknologia-alan naisista. Helsinkiläinen lastenkirjailija, kuvittaja ja ohjelmoija Linda Liukas pitää tekniikkaa demokratiaa lisäävänä voimana.

Från-spöken-till-VR.jpg

Haamuprojektiosta virtuaalitodellisuutee

Mietittäessä, minne teknologia on viemässä meitä seuraavaksi, kannattaa pohtia, miten hankimme itsellemme huvia ja viihdettä. Näin sanoo suosittu kirjailija ja media-analyytikko Steven Johanson kirjassaan Wonderland – How play made the modern world.

Bure-Noreus_16-9.jpg

Tekoäly – ystävä vai vihollinen?

Tekoälyn ja koneoppimisen kaltaiset käsitteet liittyvät monien ihmisten osalta epävarmuuteen ja pelkoon. Tarkoittaako tekoäly sitä, että robotit kaappaavat vallan? Ja tullaanko kaikki automatisoimaan siten, että tulevaisuudessa on töitä vain ohjelmoijalle?

AI-och-chattbottar_16-9.jpg

Tekoäly ja chatbotit pysäyttävät huijarit

Nopeat digitaaliset ratkaisut ja maksumuodot, kuten Swish ja Apple Pay, tekevät mobiililompakoilla aiempaa enemmän maksuja, mutta uudet maksutavat avaavat myös enemmän mahdollisuuksia huijauksille. Pankit vastaavat uhkiin chatboteilla ja tekoälyllä.

Robotar_16-9.jpg

Tekoäly ja chatbotit huolehtivat tulevaisuuden asiakasviestinnästä

Ne voivat lähettää tekstiviestejä, tilata taksin ja kertoa tuoreimmat uutiset. Asiakaspalvelubottien ja virtuaaliassistenttien markkinat ovat kasvaneet viime vuoden aikana nopeasti. Ohjelmoija Giovanni Toschi, viestintäsuunnittelija Ditte Wolff-Jacobsen ja kansantaloustieteilijä Stefan Fölster uskovat, että kehitys on vasta alkanut.