Ratkaisuja, jotka vahvistavat pohjoismaisten vakuutusyhtiöiden markkina-asemaa
Jatkuvat kustannussäästöt ja uudet kilpailijat asettavat vakuutusyhtiöille haasteita. Mukautettu asiakasviestintä ja tehokas vahingonkäsittely suojatuissa kanavissa ovat kilpailukyvyn perusta.
Tehokkaat viestintäratkaisut vastaavat uusiin ja muuttuviin vaatimuksiin
Vakuutusyhtiöillä on edessään suuria haasteita, kun lakisääteiset vaatimukset lisääntyvät, tekniikka kehittyy ja hintatietoiset uudet asiakassukupolvet odottavat joustavia ja helppokäyttöisiä yhteydenottovaihtoehtoja.
Käyttämällä teknologiaa viestinnän tehostamiseen ja personointiin pohjoismaiset vakuutusyhtiöt vahvistavat asiakasuskollisuutta ja edistävät lisämyyntiä. Räätälöity, saumaton ja turvallinen asiakaskokemus ja vahingonkäsittely on vakuutusyhtiöiden kilpailukyvyn kulmakivi.
PostNord Strålfors tarjoaa räätälöityjä ja turvallisia viestintäratkaisuja, jotka auttavat vakuutusyhtiöitä kilpailemaan ja noudattamaan kunkin Pohjoismaan säännöksiä.
Vahvista kilpailukykyäsi ja mukauta viestintääsi käyttämällä oikeaa kanavaa oikeaan aikaan
Vakuutuksenottajat odottavat nopeita ja helppoja yhteydenottokanavia kaikissa asioissa ja he voivat helposti vaihtaa yritystä, jos he ovat tyytymättömiä kokemukseensa. Viestintä- ja maksutapojen mukauttaminen asiakkaiden mieltymyksiin edistää asiakasuskollisuutta, lisämyyntiä ja uusmyyntiä.
Saapuvan viestinnän tehokas käsittely sujuvoittaa vahinkojen selvitystä
Kun vahinko sattuu, asiakas odottaa sen käsittelyn olevan sujuvaa ja nopeaa. Luottamusta voivat heikentää tapausten hidas käsittely tai epäselvät vastaukset. Asiakaskokemuksen parantamiseksi vakuutusyhtiön tulee käsitellä saapuvat viestit tehokkaasti kanavista riippumatta ja löytää nopeasti oikeat tiedot kutakin tapausta varten.
Tietosuoja ja turvallinen viestintä kunkin maan määräysten mukaisesti
Vakuutusyhtiöille tietojen turvallinen säilytys ja käsittely on kriittisen tärkeää. Koko viestintäketjun on oltava turvallinen, sillä muutoin on vaarana, että luottamus kärsii ja kilpailukyky heikkenee. Riskien vähentämiseksi tarvitaan aktiivista ja jatkuvaa työtä. Lue kolme tietosuojavinkkiämme.
Frende Forsikringin pääkonttori sijaitsee Norjassa Bergenin keskustassa. Yhtiö on kerryttänyt vaikuttavan asiakasportfolion, johon kuuluu yli 250 000 asiakasta. Se nousikin vuonna 2023 ykköspaikalle Norjan suurimmassa asiakaspalvelututkimuksessa (KSindeks).
Yksi vakuutusalan suurista haasteista on asiakkaille lähetettävien asiakirjojen suuri määrä laskuista tiheästi päivitettäviin vakuutusehtoihin. Erityisen haastavaa on, että asiakkaat haluavat saada asiakirjansa eri kanavien kautta.
Omaa lisähaastettaan tilanteeseen tuo se, että asiakirjojen on täytettävä vakuutusyhtiöitä koskevat tiukat muotovaatimukset.
Frende Forsikringin liiketoiminnan kehityksestä vastaava Kristoffer Schmidt kertoo, että aiemmin muotovaatimusten täyttymisestä vastasivat avainhenkilöt.
– Se vei aikaa ja loi meille sekä sisäisiä että ulkoisia riippuvuussuhteita. Olemmekin tehneet tiivistä yhteistyötä PostNord Strålforsin kanssa näiden riippuvuussuhteiden vähentämiseksi ja asiakirjahallinnan kehittämiseksi, Schmidt sanoo.
Ratkaisuksi tuli Access Interactiven käyttöönotto. Access Interactive on verkkokäyttöliittymä, jonka avulla yritys pystyy hallitsemaan asiakirjojen lähetystä täysin. Lisäksi se mahdollistaa asiakirjamallien muokkaamiseen sekä ulkoasun että sisällön osalta. Näin varmistetaan, että kaikki tuotetut asiakirjat täyttävät yrityksen tiukat, fontteja, kuvia ja yleistä ulkoasua koskevat vaatimukset. Lisäksi asiakirjamalleja voidaan muokata nopeasti, kun vaatimukset tai tarpeet muuttuvat.
– Access Interactiven ansiosta voimme muokata asiakirjamalleja itse, emmekä enää ole yhtä riippuvaisia avainhenkilöistä kuin aiemmin, Schmidt jatkaa.
Frende Forsikringin järjestelmävastaava Truls Langeland kertoo, että yhteistyö PostNord Strålforsin kanssa on jatkunut jo pitkään ja että yritykset ovat kehittäneet ja jatkokehittäneet erilaisia IT-ratkaisuja yhdessä. Langeland ja Schmidt toteavat kumpikin, että yhteistyö PostNord Strålforsin kanssa on ollut ratkaiseva tekijä Frende Forsikringin menestyksen kannalta.
– PostNord Strålfors on auttanut meitä tehostamaan prosesseja, poimimaan tietoa ydinjärjestelmistä ja jakamaan sitä asiakkaille tehokkaasti. Samalla voimme luottaa siihen, että kaikki työntekijämme käyttävät aina asiakirjamallien uusimpia versioita.
Frende Forsikring on tarttunut vakuutusalan haasteisiin ja tehostanut koko asiakirjahallintaprosessiaan. Yhtiö keskittyy voimakkaasti asiakaspalveluun, innovaatioihin ja teknologiseen kehitykseen. Siksi sillä on hyvät edellytykset toimia edelläkävijänä alati digitalisoituvassa maailmassa. Yhteistyö PostNord Strålforsin kanssa on lisäksi yksinkertaistanut asiakirjahallintaa niiden asiakkaiden osalta, jotka haluavat saada asiakirjat perinteisten kanavien kautta.
Nyt pystymme keskittymään ydinliiketoimintaamme, kun PostNord Strålfors huolehtii asiakirjojen työnkuluista
Näin vakuutusyhtiöt pitävät itsensä merkityksellisinä markkinoiden muuttuessa
Vakuutusyhtiöillä on edessään suuria haasteita, kun lakisääteiset vaatimukset lisääntyvät, tekniikka kehittyy, ja uudet asiakassukupolvet odottavat joustavia ja helppokäyttöisiä yhteydenottokanavia. Maria Lund-Søltoftilla on laaja kokemus vakuutusalan liiketoiminnan kehittämisestä, ja hän kertoo, miten kehitys vaikuttaa vakuutusyhtiöihin ja miten ne voivat kasvattaa liiketoimintaansa pitämällä itsensä merkityksellisinä markkinoiden muuttuessa.