Content hub
Categories level 1
Categories level 1

Visual Search mullistaa asiakasmatkan
Uudet kuvahakupalvelut mahdollistavat mobiililaitteen kameran käyttämisen hakukoneena. Verkkokauppa on ala, johon tämä uusi tekniikka vaikuttaa nopeiten, kun Google Lensin ja Pinterestin kaltaiset sovellukset muuttavat tapaamme olla vuorovaikutuksessa meitä ympäröivän maailman kanssa.

Tuntoaistista asiakkaille yhä tärkeämpi – haptinen teknologia tulossa
Tuotteen näkemisen lisäksi sen tunteminen ennen ostamista verkkokaupasta on jo todellisuutta Kiinassa. Trendianalyytikoiden mukaan haptinen teknologia tulee voimalla monille aloille vuoden 2020 aikana.

Tekoäly päihittää terveen ihmisjärjen shakissa
Tietotekniikkainsinööri Melanie Mitchell on ollut amerikkalaisen tekoälytutkimuksen keskiössä vuodesta 1984. Kehitys on ollut monilla alueilla odotukset ylittävää, mutta on osoittautunut, että tekoäly on kaikkein vaikein pähkinä purtavaksi.

”Vaikutus tulee näkymään kaikilla konkreettisia tuotteita valmistavilla aloilla”
Tomas Lundström, Head of 3D at PostNord Strålfors, vastaa 7:ään kysymykseen 3D tulostuksen kehitysnäkymistä.

Näin 3D-tulostus voi muuttaa maailmankauppaa
Tulevatko 3D-tulostimet korvaamaan perinteiset valmistusmenetelmät ja tuhoamaan kansainvälisen kaupan? Vai näemmekö sen sijaan teknologisen muutoksen, joka johtaakin kaupan kasvuun? Tästä asiantuntijat kiistelevät.

Mieluummin asennetta kuin tietoa
Hänen kirjojaan on käännetty yli 25 kielelle, hän on käynnistänyt maailmanlaajuisen liikkeen ohjelmointitaitojen edistämiseksi, ja Forbes on valinnut hänet yhdeksi Euroopan johtavista teknologia-alan naisista. Helsinkiläinen lastenkirjailija, kuvittaja ja ohjelmoija Linda Liukas pitää tekniikkaa demokratiaa lisäävänä voimana.

Haamuprojektiosta virtuaalitodellisuutee
Mietittäessä, minne teknologia on viemässä meitä seuraavaksi, kannattaa pohtia, miten hankimme itsellemme huvia ja viihdettä. Näin sanoo suosittu kirjailija ja media-analyytikko Steven Johanson kirjassaan Wonderland – How play made the modern world.

Lisätty todellisuus antaa merkityksen, joka ei näy paljain silmin
Pokémon Go -pelin ansiosta maailma kiinnitti huomiota Augmented Realityyn. Mutta tekniikalla on huomattavasti enemmän käyttötarkoituksia kuin pelkkä viihde. Mahdollisuudet luoda kokemuksia virtuaalisella suodattimella vaikuttavat koulutukseen, kauppaan ja teollisuuteen.

Tekoäly – ystävä vai vihollinen?
Tekoälyn ja koneoppimisen kaltaiset käsitteet liittyvät monien ihmisten osalta epävarmuuteen ja pelkoon. Tarkoittaako tekoäly sitä, että robotit kaappaavat vallan? Ja tullaanko kaikki automatisoimaan siten, että tulevaisuudessa on töitä vain ohjelmoijalle?

Yhdessä – innovaatiota ja asiakashyötyä
Digitalisaatio edellyttää, että kaikkien yritysten on tarkistettava liiketoimintamalliaan ja toimituksiaan. – PostNord Strålfors ei ole poikkeus. Kuuntelemme koko ajan asiakkaidemme tarpeita, kertoo Lars Lundström, Head of Digital Services.

Moniulotteinen vallankumous
3D-tulostus luo liiketoimintamahdollisuuksia monilla eri alueilla. Lääkäri voi suunnitella toimenpiteen tulostettujen röntgenkuvien avulla. Tuotekehittäjä voi tulosteiden avulla luoda nopeasti prototyyppejä. – Vain mielikuvitus asettaa rajat, 3D-asiantuntija Tomas Lundström kertoo.

Tekoäly ja chatbotit huolehtivat tulevaisuuden asiakasviestinnästä
Ne voivat lähettää tekstiviestejä, tilata taksin ja kertoa tuoreimmat uutiset. Asiakaspalvelubottien ja virtuaaliassistenttien markkinat ovat kasvaneet viime vuoden aikana nopeasti. Ohjelmoija Giovanni Toschi, viestintäsuunnittelija Ditte Wolff-Jacobsen ja kansantaloustieteilijä Stefan Fölster uskovat, että kehitys on vasta alkanut.