Content hub

Visual-search_16-9_FI.jpg

Visual Search mullistaa asiakasmatkan

Uudet kuvahakupalvelut mahdollistavat mobiililaitteen kameran käyttämisen hakukoneena. Verkkokauppa on ala, johon tämä uusi tekniikka vaikuttaa nopeiten, kun Google Lensin ja Pinterestin kaltaiset sovellukset muuttavat tapaamme olla vuorovaikutuksessa meitä ympäröivän maailman kanssa.

Haptic_16-9.jpg

Tuntoaistista asiakkaille yhä tärkeämpi – haptinen teknologia tulossa

Tuotteen näkemisen lisäksi sen tunteminen ennen ostamista verkkokaupasta on jo todellisuutta Kiinassa. Trendianalyytikoiden mukaan haptinen teknologia tulee voimalla monille aloille vuoden 2020 aikana.

AI_16-9.jpg
Melanie-Mitchel_Expert.jpg

Tekoäly päihittää terveen ihmisjärjen shakissa

Tietotekniikkainsinööri Melanie Mitchell on ollut amerikkalaisen tekoälytutkimuksen keskiössä vuodesta 1984. Kehitys on ollut monilla alueilla odotukset ylittävää, mutta on osoittautunut, että tekoäly on kaikkein vaikein pähkinä purtavaksi.

Tomas-Lundstrom_16-9.jpg
Tomas-Lundstrom_Expert.png

”Vaikutus tulee näkymään kaikilla konkreettisia tuotteita valmistavilla aloilla”

Tomas Lundström, Head of 3D at PostNord Strålfors, vastaa 7:ään kysymykseen 3D tulostuksen kehitysnäkymistä.

3D-print_16-9.jpg
Axel-Nordin_Expert.jpg

Näin 3D-tulostus voi muuttaa maailmankauppaa

Tulevatko 3D-tulostimet korvaamaan perinteiset valmistusmenetelmät ja tuhoamaan kansainvälisen kaupan? Vai näemmekö sen sijaan teknologisen muutoksen, joka johtaakin kaupan kasvuun? Tästä asiantuntijat kiistelevät.

Holdninger-fremfor-kunnskap_16-9.jpg

Mieluummin asennetta kuin tietoa

Hänen kirjojaan on käännetty yli 25 kielelle, hän on käynnistänyt maailmanlaajuisen liikkeen ohjelmointitaitojen edistämiseksi, ja Forbes on valinnut hänet yhdeksi Euroopan johtavista teknologia-alan naisista. Helsinkiläinen lastenkirjailija, kuvittaja ja ohjelmoija Linda Liukas pitää tekniikkaa demokratiaa lisäävänä voimana.

Från-spöken-till-VR.jpg

Haamuprojektiosta virtuaalitodellisuutee

Mietittäessä, minne teknologia on viemässä meitä seuraavaksi, kannattaa pohtia, miten hankimme itsellemme huvia ja viihdettä. Näin sanoo suosittu kirjailija ja media-analyytikko Steven Johanson kirjassaan Wonderland – How play made the modern world.

GA1-16-9.jpg

Lisätty todellisuus antaa merkityksen, joka ei näy paljain silmin

Pokémon Go -pelin ansiosta maailma kiinnitti huomiota Augmented Realityyn. Mutta tekniikalla on huomattavasti enemmän käyttötarkoituksia kuin pelkkä viihde. Mahdollisuudet luoda kokemuksia virtuaalisella suodattimella vaikuttavat koulutukseen, kauppaan ja teollisuuteen.

Bure-Noreus_16-9.jpg

Tekoäly – ystävä vai vihollinen?

Tekoälyn ja koneoppimisen kaltaiset käsitteet liittyvät monien ihmisten osalta epävarmuuteen ja pelkoon. Tarkoittaako tekoäly sitä, että robotit kaappaavat vallan? Ja tullaanko kaikki automatisoimaan siten, että tulevaisuudessa on töitä vain ohjelmoijalle?

Lars-Lundstrom_16-9.jpg

Yhdessä – innovaatiota ja asiakashyötyä

Digitalisaatio edellyttää, että kaikkien yritysten on tarkistettava liiketoimintamalliaan ja toimituksiaan. – PostNord Strålfors ei ole poikkeus. Kuuntelemme koko ajan asiakkaidemme tarpeita, kertoo Lars Lundström, Head of Digital Services.

3D-print_16-9.jpg

Moniulotteinen vallankumous

3D-tulostus luo liiketoimintamahdollisuuksia monilla eri alueilla. Lääkäri voi suunnitella toimenpiteen tulostettujen röntgenkuvien avulla. Tuotekehittäjä voi tulosteiden avulla luoda nopeasti prototyyppejä. – Vain mielikuvitus asettaa rajat, ­3D-asiantuntija Tomas Lundström kertoo.

AI-och-chattbottar_16-9.jpg

Tekoäly ja chatbotit pysäyttävät huijarit

Nopeat digitaaliset ratkaisut ja maksumuodot, kuten Swish ja Apple Pay, tekevät mobiililompakoilla aiempaa enemmän maksuja, mutta uudet maksutavat avaavat myös enemmän mahdollisuuksia huijauksille. Pankit vastaavat uhkiin chatboteilla ja tekoälyllä.

Robotar_16-9.jpg

Tekoäly ja chatbotit huolehtivat tulevaisuuden asiakasviestinnästä

Ne voivat lähettää tekstiviestejä, tilata taksin ja kertoa tuoreimmat uutiset. Asiakaspalvelubottien ja virtuaaliassistenttien markkinat ovat kasvaneet viime vuoden aikana nopeasti. Ohjelmoija Giovanni Toschi, viestintäsuunnittelija Ditte Wolff-Jacobsen ja kansantaloustieteilijä Stefan Fölster uskovat, että kehitys on vasta alkanut.