Koneoppimisen avulla parempiin tuloksiin viestinnässä

PostNord Strålfors tarjoaa osana viestintäratkaisujaan tekoälyratkaisua, jolla voidaan tehdä kohtauspistepersonointia koneoppimisen avulla. Näin saadaan parempia tuloksia, oli kyseessä sitten asiakasviestien sähköistäminen tai asiakaspoistuman ennakointi.

Koneoppimista voidaan nykyään hyödyntää lähes reaaliaikaisesti viestinnän tarpeisiin. Tämä tarkoittaa sitä, että voimme hakea viestille tekoälyn ehdottaman tekstin, bannerin tai lisäsivun laskulle tai muulle dokumentille, tai voimme optimoida kampanjassa jakelukanavaa vastaanottajan segmentin mukaisesti. Kun taustalla on tarpeeksi dataa koneoppimismallin kouluttamiseksi, saadaan myös hyviä tuloksia tekoälyn käytöstä.

Esimerkkinä asiakaspoistuman (churn) ehkäisy

Mitä on asiakaspoistuman ehkäisy? Lyhyesti sitä, että selvitetään jo olemassa olevan historiadatan perusteella, mitkä asiakkaat ovat vaarassa poistua, eli lopettaa palvelun käyttö, ja millä todennäköisyydellä ja keinoilla asiakas voitaisiin pitää asiakkaana.

Jos otetaan esimerkkinä energiayhtiö, jolla on 200 000 asiakasta ja vuodessa laskutetaan asiakaskohtaisesti 12 x 100 € = 1200 €. Jos 5 prosenttia asiakkaista lopettaisi, vähenisi yhtiön liikevaihto 10 000 x 1 200 € = 12 miljoonaa euroa ilman mitään toimenpiteitä. Koko viiden prosentin poistumaa ei tietenkään voida ehkäistä, mutta jos pystymme koneoppimismallin avulla pienentämään poistumaa, eli parantamaan asiakaspitoa (retention), esimerkiksi 0,5–1 prosenttiyksikköä, tarkoittaisi se yrityksen liikevaihdossa 1,2–2,4 miljoonan euron muutosta positiiviseen suuntaan.

Tekoäly ratkaisu myös muihin tarpeisiin

Tekoälyratkaisua voidaan käyttää myös muihin käyttötapauksiin, esimerkiksi paperilaskujen sähköistämiseen, kuten tutkimusprojektissamme Mediatalo Keskisuomalaisen kanssa tehtiin. Lue lisää tästä. Tekoälyä voidaan myös käyttää suosittelemaan oikeita tuotteita tai palveluita oikealle segmentille. Lisäksi on esimerkiksi mahdollista tunnistaa tilanteita, joissa asiakkaat ottavat yhteyttä puhelimitse asiakaspalveluun – ja tarjota lisäapua jo ennakkoon ilman asiakkaan yhteydenottoa. Kaikilla näillä toimilla parannetaan asiakaskokemusta.

Palvelun sisältö

Palveluamme voi käyttää joko jatkuvan prosessin, kuten laskutuksen, osana tai sitten kampanjaluontoisesti.

Palvelu sisältää:

  • Palvelun käyttöönoton (työpaja, data-analyysi)
  • Koneoppimismallin koulutuksen
  • Koneoppimismallin ylläpidon
  • Tekoälyn kytkemisen valittuun viestintäratkaisuun
  • Mallin päätöksentekologiikan avaamisen

Kiinnostuitko?

Ota yhteyttä ja sovi tapaaminen kanssamme niin kerromme lisää mahdollisuuksista.

Ota yhteyttä

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Future Impact Builder

Tekoäly avuksi viestinnän optimointiin

PostNord Strålfors osallistui Future Impact Builder -innovaatio-ohjelmaan, jonka tähtäimessä olivat digitalisaatio ja kestävä kehitys. Ohjelma poiki tutkimusprojektin, jossa kokeiltiin tekoälyn hyödyntämistä laskujen sähköistämisessä.

data_management_16-9.jpg

Data Management

Datan hallinnan palvelut vastaavat tarpeeseen luoda määrämuotoisesta datasta, kuten xml, csv tai txt, älykästä, kohdistettua ja yksilöllistä viestintää niin laskutuksessa kuin mainoskampanjoissa.