Hyvä maksukokemus nopeuttaa velan maksua

Toimialat Rahoitus & vakuutustoiminta

Eri asiakkailla ja velallisilla on erilainen maksuvalmius ja erilaiset mieltymykset viestinnän ja maksutapojen osalta. Siksi on tärkeää, että luotonhallinta- ja perintäyritykset suhtautuvat maksukokemukseen tärkeänä osana koko asiakaskokemusta.

– Tekniikkaa on hyödynnettävä niin, että maksuvelvolliset kohdataan heidän omilla ehdoillaan ja laskun tai perintäsaatavan maksaminen tehdään mahdollisimman helpoksi, sanoo Norjan PostNord Strålforsin liiketoiminnan kehittämispäällikkö Andreas Schei.

Seuraavassa on kolme vinkkiä siitä, miten luotonhallinta- ja perintäala voi parantaa maksukokemusta ja siten nopeuttaa velan maksua.

1. Lähetä ensimmäinen lasku nopeasti oikeaa kanavaa pitkin

Norjan PostNord Strålforsin liiketoiminnan kehittämispäällikkö Andreas Schei Norjan PostNord Strålforsin liiketoiminnan kehittämispäällikkö Andreas Schei

Tärkein vinkki on lähettää perintäilmoitus tai lasku mahdollisimman aikaisin.

– Tämä on avain saatavien kotiutumisen maksimointiin. Jotta se voidaan lähettää nopeasti, tarvitaan tehokkaat sisäiset prosessit, automaatiota ja yleiskuva siitä, mitä kanavia velallinen käyttää paperipostin lisäksi, Andreas toteaa.

On myös tärkeää, että ensimmäinen lähetys saapuu oikeaa eli velallisen suosimaa kanavaa pitkin. Velalliselle on luotava oikeat edellytykset maksaa saatava, ja on myös tärkeää tietää, miten velallinen haluaa vastaanottaa tietoa. Jos velallinen suosii digitaalista postilaatikkoa, laskun lähettäminen perinteisenä kirjeenä ei nopeuta velan maksua.

2. Tarjoa useita maksutapoja

Jotta saatava kotiutuisi ajallaan, on tärkeää tarjota useita maksutapoja. Esimerkiksi Alektum Group on onnistunut lisäämään kotiutuneita maksuja lähes neljä prosenttia antamalla velallisten valita maksutavan itse.

Andreas luettelee useita nykyaikaisia maksuratkaisuja, jotka nopeuttavat velan maksua:

  • Paperilasku on Ruotsissa hallitseva laskumuoto, ja myös siitä voidaan tehdä asiakaslähtöisempi käyttämällä QR-koodia, joka ohjaa maksamaan verkkopankin tai Swishin kautta.
  • Verkkopankkiin tulevat laskut ovat yksinkertainen ja turvallinen laskutuskanava, jota käyttää noin 3,6 miljoonaa ruotsalaista.
  • Kun maksu tehdään suoraan digitaalisessa postilaatikossa, maksuvirheet vältetään ja maksuviiveiden riski pienenee.
  • Mobiililasku tarjoaa velallisille ja asiakkaille erilaisia maksuvaihtoehtoja suoraan puhelimeen.
  • Kumppanimme Tinkin ansiosta maksamista voidaan helpottaa kätevällä tekstiviestillä tai sähköpostilla, jossa on linkki verkkopankkimaksuun.

– Tarjolla on toisin sanoen monia käteviä maksuratkaisuja, jotka auttavat velallisia hoitamaan velkansa, Andreas sanoo.

3. Auta velallista löytämään oikeat tiedot

Epäselvä viestintä voi pidentää aikaa, joka kuluu maksukehotuksesta maksamiseen, jolloin velka-aika voi venyä tarpeettoman pitkäksi. Lähetettiinpä lasku perinteisenä kirjeenä tai sähköisesti, sen on tärkeää olla helposti ymmärrettävä.

– Velallisen on oltava selvillä siitä, miten hän voi maksaa velkansa, ja kaikkien tärkeiden tietojen, kuten velan määrän, eräpäivän ja maksutapojen, on löydyttävä helposti, Andreas sanoo.

Uuden tekniikan myötä asiakkaat vaativat yhä yksilöllisempiä ratkaisuja, mikä tarjoaa mahdollisuuksia nykyaikaisille ja tulevaisuuteen suuntautuneille yrityksille. Kaikki velallisen tarvitsemat tiedot kerätään yhä useammin perintäyhtiön ”Omille sivuille” tai vastaavaan paikkaan, ja tämä onkin asiakaslähtöinen tapa auttaa velallista löytämään kaikki tärkeät tiedot selkeällä ja helppokäyttöisellä tavalla.

Toinen tärkeä osa asiakaskokemuksen parantamista on, että asiakaspalvelulla on helppo pääsy oikeisiin tietoihin. Laskujen ja muiden tärkeiden tietojen sähköinen arkistointi ja niiden tarjoaminen oikeiden henkilöiden saataville nopeuttavat hallintaa ja lyhentävän ennen kaikkea velallisen tai asiakkaan odotusaikaa.

– Tehokkaiden sisäisten prosessien avulla asiakaspalvelu voi antaa oikeat tiedot nopeasti, mikä edistää nopeaa ja virheetöntä maksamista, Andreas toteaa lopuksi.

Monia mahdollisuuksia perintäyhtiöille

Hyvän maksukokemuksen tarjoaminen edistää siis nopeaa ja virheetöntä maksamista. On tärkeää auttaa velallisia heidän ehdoillaan velan maksun nopeuttamiseksi, ja tähän nykyiset ja tulevat teknologiat tarjoavat monia mahdollisuuksia.

Ota yhteyttä

Etsitkö viestintäratkaisuja, jotka tarjoavat paremman maksukokemuksen ja lyhyemmän luottoajan? Ota yhteyttä, niin kerromme lisää miten pääset alkuun!

Lähetä viesti

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Payment-experience_16-9.jpg

Sujuva maksukokemus oikean kanavan kautta

Autamme luotonhallinta- ja perintäyhtiöitä lähettämään laskut nopeasti oikeille henkilöille ja oikeita kanavia pitkin. Lisäksi maksamiseen tarjoamme useita ratkaisuja. Digitaaliset postilaatikot, mobiililaskut ja mobiilimaksut lyhentävät aikaa maksukehotuksesta maksamiseen, ja fyysisten laskujen toimitusvarmuus on puolestaan erinomainen.

Dynamic-Communication-16-9_NY.jpg

Viestintäratkaisut

Anna asiakkaan itse valita, mitä fyysistä tai digitaalista kanavaa pitkin hän haluaa vastaanottaa viestintää.Viestintäratkaisut -palvelumme avulla varmistat, että tieto päätyy oikealle vastaanottajalle. Samalla lisäät asiakastyytyväisyyttä.

Payment-Management_16-9_2.jpg

Maksamisen ratkaisut

Nivo Omnichannel osaksi laskujen maksamista ja tee siitä mahdollista missä, milloin ja miten vain. Maksamisen ratkaisuidemme ansiosta voit helposti ja vaivatta siirtää päätäntävallan asiakkaillesi.

Omnichannel_1080x608.jpg

Me toimitamme Omnichannel-ratkaisuja

Nykyajan kuluttajat haluavat itse päättää, miten, milloin ja kenen kanssa he viestivät. Yritysten on pysyttävä jatkuvasti ajan tasalla asiakkaidensa mieltymyksistä, jotta ne voivat varmistaa olennaisen viestintäsisällön. Siinä me voimme olla avuksi.

eArchive-16-9_2.jpg

eArkisto

eArkisto -ratkaisun avulla voit tallentaa helposti kaiken saapuvan ja lähtevän fyysisen ja digitaalisen viestinnän sekä manuaalisesti että automaattisesti. Tämä minimoi tietojen käsittelytarpeen. Prosessit tehostuvat, mikä puolestaan parantaa asiakaskokemusta.