Energiatoimiala vähentää kustannuksia tehokkailla ratkaisuilla, jotka täyttävät asiakkaiden toiveet

Pääsy tietoon on kaiken perusta, ja asiakkaan matkan ymmärtäminen on tärkeämpää kuin koskaan. Mitä teet, kun asiakkaiden vaatimukset muuttuvat samalla, kun johto odottaa kustannusten vähentämistä? Tiedätkö, miten edetä? Yhdessä kanssamme voit aloittaa matkan, joka hyödyttää kaikkia osapuolia.

tiimalasi pöydällä

Tehokas työskentely organisaatiossa on nykyään itsestäänselvyys

Sekä sisäiset että ulkoiset sidosryhmät odottavat, että organisaation kaikki prosessit ovat mahdollisimman tehokkaita.

Energiatoimialan hallinnosta tai asiakaspalvelusta vastaaville tämä on yksi keskeisimmistä prioriteeteista. Nordic Product Manager Ole Thykær jakaa näkemyksiään siitä, kuinka voi tehostaa toimintaa ja samalla vähentää kustannuksia.

Oikea tieto, oikeaan aikaan, oikeassa kanavassa – se on tehokkuutta

Tehokkuuteen panostaminen tuo monia etuja. Kysyimme Ole Thykæriltä, miten hän määrittelee tehokkuuden energiayhtiöiden näkökulmasta.

– Energiatoimialan ydinpalvelu on sähkön toimitus – juuri sitä asiakkaat odottavat. Mutta nykyaikaisen ja tehokkaan organisaation on myös kyettävä tarjoamaan asiakkaille oikea tieto oikeaan aikaan. Esimerkiksi silloin, kun tapahtuu häiriöitä, jotka vaikuttavat sähkönjakeluun, tai suuria hinnankorotuksia. Silloin asiakaspalvelun on pystyttävä vastaamaan välittömästi, Ole Thykær toteaa.

Ensimmäinen asia, jonka hän tarkastelee organisaation tehokkuuden määrittämiseksi, on digitalisaation taso.

– Mitä enemmän yritys käyttää paperipohjaisia ja manuaalisia prosesseja, sitä tehottomampi se on. Mitä enemmän tiedot ovat digitaalisia ja helposti saatavilla, sitä tehokkaampi organisaatio on. Selkeämmällä viestinnällä vältetään asiakaspalvelun ruuhkautuminen. Tämä voidaan tehdä useiden eri kontaktipisteiden, kuten laskujen, kautta – sillä ne ovat yksi tärkeimmistä viestintäkanavista, sanoo Ole Thykær.

Passiiviset asiakkaat ja näkymättömät tehokkuusvaatimukset

Energiatoimialan tärkein tehtävä on varmistaa, että sähkönjakelu toimii moitteettomasti. Mutta yhtä tärkeää on hallita viestintää silloin, kun näin ei ole.

– Energiatoimialan haasteena on se, että ala itsessään ei herätä suurta asiakasaktiivisuutta. Useimmat asiakkaat maksavat sähkölaskunsa kerran kuukaudessa, ja tämä on usein heidän ainoa kontaktinsa toimittajaan. Asiakkaat haluavat, että asiat toimivat vaivattomasti, eivätkä reagoi ennen kuin jokin menee pieleen – esimerkiksi sähkökatkon tai suurten hinnanvaihteluiden vuoksi. Tällaisissa tilanteissa organisaation tehokkuuden on oltava huipussaan, toteaa Ole Thykær.

Uskon, että energiatoimialan haasteena on se, että alan ydinliiketoiminta ei herätä suurta kiinnostusta. Useimmat asiakkaat maksavat sähkölaskunsa kerran kuukaudessa, ja tämä on usein heidän ainoa kontaktinsa toimittajaan. Asiakkaat haluavat asioiden toimivan ongelmitta, eivätkä reagoi ennen kuin jokin menee pieleen, kuten sähkökatkon tai suurten hinnanvaihteluiden yhteydessä. Silloin tehokkuuden on oltava huipussaan.

Ole Thykjær Nordic Product Manager, PostNord Strålfors

Kolme esimerkkiä, jotka vähentävät kustannuksia

Miten prosesseja voidaan hallita mahdollisimman tehokkaasti ja vastata asiakkaiden odotuksiin nopeasti ja sujuvasti?

Ole haluaa nostaa esiin seuraavat esimerkit, jotka voivat auttaa yritystä tehostamaan toimintaansa ja samalla alentamaan kustannuksia:

  • Kehitä laskuista moderni digitaalinen yhteyspiste digitalisoimalla ja räätälöimällä ne jokaiselle asiakkaalle
    – Tänä päivänä energiayhtiöt vastaanottavat valtavan määrän paperipohjaista tietoa. Jos prosessit perustuvat paperiin, viestinnän jakelu on tehotonta ja työskentelyrakenne ei ole optimaalisesti järjestetty. Digitalisaation tavoitteena tulisi olla tietojen ja dokumentaation saatavuuden ja henkilökohtaisuuden parantaminen. Relevantti tieto mahdollistaa sujuvan viestinnän lähettäjän ja vastaanottajan välillä, mikä vähentää asiakaspalvelun kuormitusta selkeän ja henkilökohtaisen viestinnän avulla.

  • Kokoa kaikki viestintä yhteen digitaaliseen alustaan ja ohjaa viestit automaattisesti oikealle henkilölle organisaation sisällä
    – Kuvittele vanhanaikainen fyysinen postihuone. Olemme luoneet siitä uuden version – sähköisen ja digitaalisen, mikä tarkoittaa, että työntekijöiden määrää voidaan vähentää ja aikaa säästää. Aika on tärkeä tekijä asiakasviestinnässä, erityisesti silloin, kun asiakas on tyytymätön. Jos asiakkaat lähettävät sähköpostia yleiseen info-osoitteeseenne, järjestelmä lukee viestit ja ohjaa ne oikeille henkilöille. Tämä koskee sekä fyysistä että digitaalista viestintää yhdessä ja samassa ratkaisussa.

  • Historiallinen sisältö saatavilla digitaalisessa arkistossa
    – Palvelu, joka digitalisoi paperipinonne vanhan sisällön kellarista, jotta siitä tulee käyttökelpoista dataa. Me yksinkertaisesti digitalisoimme arkiston ja teemme sen saataville. Fyysisistä asiakirjoista peräisin olevaa sisältöä voidaan digitaalimuodossaan tulkita ja analysoida, ja se on täysin haettavissa. Se tekee toiminnasta tehokkaampaa – säästätte aikaa ja resursseja sekä noudatatte lakeja ja sääntöjä GDPR:n osalta.

kaksi henkilöä saman tietokoneen ääressä toimistossa
Tehokkaampaa B2B-viestintää

Kokoamalla kaiken saapuvan ja lähtevän yritys- ja viranomaisviestinnän samaan paikkaan varmistamme täydellisen hallinnan, tehostamme prosesseja ja vähennämme aikaa vievää manuaalista käsittelyä.

kaksi henkilöä istuu saman tietokoneen ääressä toimistossa

Parempi asiakasuskollisuus – pienempi asiakaspoistuma

Yksilöllisempi valinnanvara parantaa asiakkaiden ymmärrystä – ja uskollisuus ja sitoutuminen paranevat, kun tiedotuksesta tulee vuoropuhelua

pöydällä tiimalasi ja taustalla tietokoneella työskentelevä henkilö
Vähennä kustannuksia automatisoitujen prosessien avulla

Nopeasti muuttuvassa maailmassa asiakkaiden vaatimukset kasvavat. Energiatoimiala voi mukauttaa viestintää oikeisiin kanaviin – kustannus- ja resurssitehokkaasti.

kasvin verso kasvaa tietokoneen näppäimistöstä

Kestävät prosessit vaativat älykkäitä ratkaisuja

Kestävyys on läpileikkaavaa ja vaikuttaa koko yrityksen toimintaan. Viemme sinut ja asiakkaasi eteenpäin oikeaan suuntaan.

kolme henkilöä toimistoympäristössä lukemassa samaa pöydällä olevaa paperia
Laita kaikki munat samaan koriin, kun liiketoimintaviestintä digitalisoidaan

Yritysasiakkaiden suuri osuus asettaa liiketoimintaviestinnän sujuvuudelle erilaisia vaatimuksia kuin yksityisasiakkaiden kohdalla. Stefan Winbo, kehottaa siksi energiatoimialan toimijoita keskittämään liiketoimintaviestinnän digitalisoinnin ja automatisoinnin yhteen ratkaisuun, jotta siitä saataisiin maksimaalinen hyöty.

henkilö pitää puhelinta kädessään, taustalla puita
Kolme vinkkiä asiakasvuorovaikutuksen parantamiseen

Asiakaskommunikaatio on yksi tärkeimmistä ja kriittisimmistä tekijöistä asiakassuhteiden säilyttämisessä ja uskollisuuden luomisessa. Epävakaina aikoina tämä on yksi suurimmista haasteista energiatoimialan toimijoille.

Ota yhteyttä

Haluatko aloittaa henkilökohtaisemman vuoropuhelun asiakkaidesi kanssa? Ota meihin yhteyttä, niin ehdotamme tapoja asiakasuskollisuuden vahvistamiseksi.

Silja Jyrkinen
Account Manager
Jukka Leivonen
Manager, Partners & New Sales