Suomen-Ekonomit_3-1_2.jpg
Toimialat Rahoitus & vakuutustoiminta

Automaattipuhelulla mainio vaikuttavuus jäsenistöön

Suomen Ekonomit kokeilivat automaattipuhelua jäsenistönsä tavoittamiseen. PostNord Strålfors toteutti heille noin 10 000 jäsenen kontaktoinnin. Paitsi tulokset, niin myös jäseniltä tullut palaute on ollut poikkeuksellisen positiivista.


Suomen Ekonomit on kauppatieteellisen yliopistotutkinnon suorittaneiden sekä alan opiskelijoiden oma liitto. Muun muassa edunvalvontaa ja vaikuttamistyötä tekevällä järjestöllä on tällä hetkellä noin 55 000 jäsentä.

Kontaktointi osa isompaa muutosta

Järjestön viestintäpäällikkö Ida LevänenJärjestön viestintäpäällikkö Ida Levänen– Me teimme tänä syksynä isomman laskutusjärjestelmämuutoksen ja siinä yhteydessä halusimme viestiä jäsenistöllemme sähköisen jäsenmaksulaskutuksen vaihtoehdoista, kertoo järjestön viestintäpäällikkö Ida Levänen.

Laskutusjärjestelmämuutoksessa kumppanina toimi PostNord Strålfors, jolla oli tarjota uudenlainen vaihtoehto jäsenviestintään.

– Haluamme tavoittaa jäsenistöämme monikanavaisesti, ja tämä automaattipuhelu oli siihen mielenkiintoinen kokeilu. Tavoitteemme oli saada jäseniämme vaihtamaan laskutustapaa paperilaskusta sähköisiin vaihtoehtoihin, e-laskuun tai MobilePay-maksuun,  Levänen jatkaa.

– Voin suositella PostNord Strålforsia kumppaniksi tällaiseen projektiin. Projektinjohto oli hyvää, saimme ihmiset kiinni tarvittaessa ja käyttöönotto oli helppo, Levänen riemuitsee.

Robotti, mutta oikealla ihmisäänellä

Automaattipuhelu tarkoittaa käytännössä sitä, että jäsenelle soittaa robotti, johon on etukäteen suunniteltu ja ääninäytelty puheet. Puhelun vastaanottaja etenee puhelussa puhelimensa numeronäppäimillä. Käsikirjoituksen ja ääninäyttelyn ansiosta robottipuhelu kuulostaa oikealta ihmiseltä.

– Se toimii vähän kuin automaattiseen palvelunumeroon soittaminen, mutta toisinpäin. Sinä olet se kenelle soitetaan, Levänen hymyilee.

Automaattipuhelun etu on helppo skaalautuvuus. Suomen Ekonomien kampanjassa soitettiin läpi noin 10 000 jäsentä. Heille kaikille soittamiseen ihmisvoimin olisi mennyt aika paljon aikaa. Nyt kokonaisuus käsikirjoituksineen, ääninäyttelemisineen ja puheluineen oli ohi muutamassa viikossa.

Jäsenistön joukossa tämä puhelu otettiin erittäin hyvin vastaan. Olemme saaneet positiivista palautetta ja jopa sometägäyksiä jäseniltä, että loistavasti järjestetty, Levänen iloitsee.

Yllätti positiivisesti

– Olin itse vähän skeptinen aluksi koko ajatukseen, mutta yllätyimme positiivisesti. Jäsenistön joukossa tämä puhelu otettiin erittäin hyvin vastaan. Olemme saaneet positiivista palautetta ja jopa sometägäyksiä jäseniltä, että loistavasti järjestetty, Levänen iloitsee.

Puhelukampanjan aikana tavoitetuista jäsenistä noin 30% päivitti laskutustapansa. Leväsen mukaan tämä on paljon parempi tulos kuin mitä odotettiin.

– Me saimme niin hyviä tuloksia, että aiomme käyttää automaattipuheluita jatkossakin. Panostimme myös puhelun kohteena olevan viihtymiseen, ja palautteen perusteella onnistuimme siinä hyvin. Puhelun ei tulisi olla liian tylsä kokemus vastaanottajalle, Levänen kertoo.

– Voin suositella PostNord Strålforsia kumppaniksi tällaiseen projektiin. Projektinjohto oli hyvää, saimme ihmiset kiinni tarvittaessa ja käyttöönotto oli helppo, Levänen riemuitsee.

Haluatko kuulla lisää Automaattipuheluista?

Ota yhteyttä, jos haluat tietää miten Automaattipuhelut voivat auttaa sinua menestymään.

+358 (0)20 740 4100

Lähetä viesti

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Intrumin lasku- ja reskontrapalveluiden osastopäällikkö Anna Johnson-Ferguson

Laskunvälityksen palveluoperaattorimalli tarjoaa Intrumin asiakkaille joustavat ja tarpeisiin sopivat ratkaisut

Intrum on luotonhallinnan asiantuntija, jonka palvelut kattavat koko luotonhallinnan ketjun. Intrumin tavoitteena on tukea asiakasyrityksensä kriittisiä toimintoja, kuten asiakasvalintaa, laskunvälitystä ja saatavien hallintaa. Laskunvälityksen osalta Intrum on tehnyt laajempaa yhteistyötä PostNord Strålforsin kanssa jo vuodesta 2016 alkaen.

Allente

Allenten asiakasrajapinnan digitalisaatio

Allente tulee sanoista ”all entertainment” Nimi heijastaa uuden brändin paikkaa markkinoilla ja sitä, mitä yhtiö pyrkii tarjoamaan asiakkailleen. PostNord Strålfors on läheisessä yhteistyössä Allenten kanssa rakentanut järjestelmän, jossa kaikki laskutus tapahtuu Strålforsin Omnichannel-alustan kautta. Tämä auttaa vauhdittamaan Allenten digitalisaatiota.

Kehatieto_16-9.jpg

PostNord Strålfors tarjoaa selkeän laskutusprosessin ja monipuoliset maksutavat

Kehätiedon tuottama Kilta-jäsenrekisteriratkaisu on monien suomalaisten järjestöjen ja liittojen käyttämä toiminnanohjausjärjestelmä. Järjestelmällä voidaan hallinnoida kaikkia keskeisiä prosesseja aina tapahtumien järjestämisestä laskutukseen. Laskujen lähetyksestä ja esimerkiksi mobiilimaksuista vastaa PostNord Strålfors.