”Saimme paljon enemmän kuin olimme osanneet odottaa”

Kraftringen investoi yhteen palveluun – ja sai moninkertaisesti takaisin. Yhteistyö PostNord Strålforsin kanssa on vähentänyt hallinnollista työtä, parantanut kassavirtaa sekä tarjonnut yllättäviä mahdollisuuksia asiakkaiden kohtaamiseen ja muiden yritysten kanssa kilpailemiseen.

 

Toimialat Energiantuotanto

Yhteistyö PostNord Strålforsin kanssa on vähentänyt hallinnollista työtä, parantanut kassavirtaa sekä tarjonnut yllättäviä mahdollisuuksia asiakkaiden kohtaamiseen ja muiden yritysten kanssa kilpailemiseen.

Yritys

Kraftringen Energi AB on kuntaomisteinen energiayhtiö, joka työllistää runsaat 500 henkilöä. Sen kotimarkkina-alueen muodostaa neljä skånelaiskuntaa: Lund, Lomma, Eslöv ja Höör. Yritys toimittaa yhteensä noin 260 000 asiakkaalle sähköä, lämpöä, jäähdytystä, kaasua, kuituyhteyksiä, urakkapalveluita ja muita energia-alan palveluita.

Haaste

Kraftringen lähettää joka kuukausi noin 100 000 laskua. Kun sopimus aikaisemman tulostuspalveluntarjoajan kanssa päättyi, PostNord Strålfors voitti uuden tarjouskilpailun.

Kraftringen haki toimittajaa, joka pystyisi tarjoamaan yhdenmukaisen laskupohjan kaikille alustoille riippumatta siitä, saako asiakas laskun sähköisesti vai paperiversiona. Laskupohjan vaatimuksena oli myös, että se on arkistoitavissa, jotta asiakaspalvelu voi reagoida nopeasti asiakkaiden kysymyksiin.

Kraftringen edellytti palveluntarjoajalta tarkempaa kontrollia käsittelyyn sekä toimintojen entistä laajempaa digitalisointia ja automatisointia. Lisäksi yritys halusi lisätä sähköisten laskujen määrää.

– Voimme itse päättää laskulle lisättävästä sisällöstä, mikä on jättimäinen harppaus aikaisemmasta, sanoo Erik de la Motte, joka toimii Kraftringenin laskutusosaston päällikkönä.

Ratkaisu

Aikaisempaan verrattuna suurin ero on, että nyt kaikki laskutukseen liittyvät hallinta- ja seurantatoimet on keskitetty samalle alustalle. Laskutuksessa työskentelevien ei tarvitse enää käydä sähköpostikirjeenvaihtoa muutoksista ja korjauksista. Lisäksi koko laskutusvirtaa on mahdollista seurata reaaliajassa. Laskuihin on myös helppo lisätä erilaisia asiakkaalle räätälöityjä viestejä ja tarjouksia.

– Voimme itse päättää laskulle lisättävästä sisällöstä, mikä on jättimäinen harppaus aikaisemmasta, sanoo Erik de la Motte, joka toimii Kraftringenin laskutusosaston päällikkönä.

Kraftringen keskittyy parhaillaan sähköisten laskujen määrän lisäämiseen. Nykyään 53 prosenttia laskuista on jollain tapaa sähköisiä. Erik de la Motten tavoitteena on nostaa luku 65 prosenttiin.

Energiayhtiöillä siirtyminen paperilaskuista sähköisiin laskuihin pitää sisällään ylimääräisen haasteen, sillä niiden ei ole sallittua periä maksua paperilaskuista. Energiayhtiöt voivat houkutella asiakkaita valitsemaan sähköisen laskun vain tarjoamalla heille jotain lisäarvoa.

Erik de la Motten mukaan PostNord Strålforsin Omnichannel-ratkaisuista on tässä merkittävä apu. Laskut ovat asiakkaan saatavilla hänen valitsemallaan alustalla, olipa kyse sitten tietokoneesta tai älypuhelimesta. Sähköisen laskun houkuttelevuutta voidaan lisätä myös yksilökohtaisilla viesteillä, ilmoituksilla ja tarjouksilla. Kyseinen ratkaisu on tarkoitus ottaa käyttöön vielä tämän vuoden aikana.

Lopputulos

Uusi työskentelytapa on vähentänyt vuorovaikutuksen tarvetta eri vaiheissa sekä tehnyt prosessista nopeamman ja joustavamman. Laskuja voidaan lähettää tiiviimpään tahtiin, ja niissä on aikaisempaa vähemmän virheitä. Kassavirta on myös parantunut.

– Saimme paljon enemmän kuin olimme osanneet odottaa! Olemme saaneet paitsi enemmän ideoita, myös suuremman valikoiman ratkaisuja eri tarpeisiimme, Erik de la Motte sanoo.

Uusi järjestelmä on ollut käytössä kolme kuukautta, joiden aikana on jouduttu tekemään hienosäätöjä, eikä kaikki toimi vieläkään kellontarkasti.

– PostNord Strålforsin etu on, että se on suuri organisaatio, jolla on paljon asiakkaita. Siksi useimmat ongelmat ovat sille jo entuudestaan tuttuja, ja se pystyy löytämään niihin nopeasti ratkaisun. Se luo turvallisuuden tunnetta.

Tulevaisuus

Erik de la Motte ei vielä tarjousvaiheessa tiennyt saavansa uuden valttikortin sähköyhtiöiden väliseen kilpailuun. Räätälöidyt laskut ja maksutapojen suuri valikoima houkuttelevat sellaisia asiakkaita, joille edullisin hinta ei ole kaikkein tärkeintä. Tätä kilpailuetua Erik de la Motte lähtee mielellään kehittämään.

– Kuntaomisteisena yhtiönä Kraftringen ei voi koskaan olla hintatasoltaan edullisin. Meihin kohdistuu muunlaisia vaatimuksia, ja liikeideamme on erilainen kuin muilla. PostNord Strålfors on kuitenkin tietämättäni tarjonnut meille mahdollisuuden kilpailukykymme parantamiseen. Se jos mikä on mahtavaa!

Haluatko lisätietoa Omnichannel-ratkaisuista?

Asiantuntijamme auttavat sinua analysoimaan asiakastietojasi sekä varmistamaan, että jokaisen asiakkaan kanssa käymäsi viestintä tapahtuu asiakkaan ehdoilla.

Ota meihin yhteyttä
Omnichannel_1080x608.jpg

Me toimitamme Omnichannel-ratkaisuja

Nykyajan kuluttajat haluavat itse päättää, miten, milloin ja kenen kanssa he viestivät. Yritysten on pysyttävä jatkuvasti ajan tasalla asiakkaidensa mieltymyksistä, jotta ne voivat varmistaa olennaisen viestintäsisällön. Siinä me voimme olla avuksi.

Internet-Bank-Invoice_16-9

e-lasku B2C

e-lasku B2C on laskutuskanava, jota käyttää nykyään jo yli 3,6 miljoonaa ruotsalaista. Asiakkaat voivat maksaa laskunsa heille parhaiten sopivaan aikaan – yksinkertaisesti ja turvallisesti.

paper-invoice-puff-16-9.jpg

Paperilasku

Paperilasku on helppo mukauttaa kohderyhmälle sopivaksi. Se on turvallinen laskutuskanava monille asiakkaistasi, ja sitä on helppo täydentää digitaalisilla kanavilla.

Customer Journey Mapping

Yleiskuva koko palveluketjusta

Nopeasti muuttuvilla markkinoilla kilpailijat ovat vain yhden klikkauksen päässä. Siksi on tärkeää tuntea asiakkaat ja näiden toiveet. Suuressa yrityksessä voi olla vaikea saada yleiskäsitystä koko palveluketjusta. Siksi PostNord Strålfors hyödyntää Customer Journey Mapping -menetelmää.

16-9-business-integration-management.jpg

Business Integration Management

Suuret yhtiöt käsittelevät päivittäin tuhansia liiketapahtumia. Kun virrat digitalisoidaan, yrityksen toiminta tehostuu.  EDI on yksi strategia.

eArchive-16-9_2.jpg

eArkisto

eArkisto -ratkaisun avulla voit tallentaa helposti kaiken saapuvan ja lähtevän fyysisen ja digitaalisen viestinnän sekä manuaalisesti että automaattisesti. Tämä minimoi tietojen käsittelytarpeen. Prosessit tehostuvat, mikä puolestaan parantaa asiakaskokemusta.