Ikano-1_3-1.jpg
Toimialat Rahoitus & vakuutustoiminta

Ikano Bank tekee pitkäjänteistä työtä kestävän kehityksen eteen

Ikano-konserniin kuuluvan pankin, Ikano Bank AB:n liiketoiminnan tavoitteena on luoda mahdollisimman monelle asiakkaalle helposti ymmärrettäviä ja edullisia tuotteita ja palveluita, jotka auttavat asiakkaan oman talouden tasapainoa. Osana kestävää kehitystä Ikano Bank on keskittynyt paperin käytön vähentämiseen. Tässä kumppanina on toiminut PostNord Strålfors, jonka avulla on otettu käyttöön useita erilaisia sähköisiä kanavia aina e-laskuista Kivran digitaalisen postilaatikkoon.


Ikano-konsernin juuret ovat Etelä-Ruotsissa, Smoolannin Älmhultissa.

– Smoolannin maisemissa Ingvar Kamprad perusti IKEA-konsernin 1940-luvulla. 1950-luvulla Kamprad alkoi perustaa IKEA-huonekalubisneksen rinnalle muita itse omistamiaan yrityksiä. Näistä “rönsyistä” syntyi Ikano, josta tuli vuonna 1988 itsenäinen, IKEA:sta irrallinen konserni, kertoo Ikano Bankin Head Of B2C Jaakko Sarakorpi.

Kampradin perhe omistaa Ikano Bankista yhteensä 51 %. Loput 49 % omistaa Ingka Group, joka vastaa IKEA:n franchise-liiketoiminnan pyörittämisestä globaalilla tasolla.

– Pankin lisäksi Ikano Groupiin kuuluu muun muassa Ikano Bostad, joka toimii asuntorakentamisen- ja vuokraamisen parissa, Ikano Industry, joka tuottaa esimerkiksi IKEA:n patjoja ja Ikano Retail, joka pyörittää IKEA:n tavarataloja franchise-mallilla Kaakkois-Aasiassa ja Meksikossa, Sarakorpi summaa.

– Liiketoimintaideamme on luoda mahdollisimman monelle asiakkaalle helposti ymmärrettäviä ja edullisia tuotteita ja palveluita, jotka edesauttavat asiakkaan oman talouden tasapainoa, Sarakorpi kiteyttää.

Helposti ymmärrettäviä ja edullisia ratkaisuja

Suomessa Ikano Bank keskittyy palvelemaan IKEA:n asiakkaita tarjoten erilaisia rahoituspalveluita ja -ratkaisuja. Tarjontaan kuuluu myös St1 Visa-luottokortti, joka on vuosimaksuton kansainvälinen Visa-kortti. Suomen lisäksi pankki toimii Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Saksassa, Itävallassa, Puolassa ja Isossa-Britanniassa.

– Muilla markkinoilla toimimme laajemmin myös talletustilien, asuntolainojen ja muiden rahoitus- ja pankkipalveluiden parissa, Sarakorpi lisää.

– Liiketoimintaideamme on luoda mahdollisimman monelle asiakkaalle helposti ymmärrettäviä ja edullisia tuotteita ja palveluita, jotka edesauttavat asiakkaan oman talouden tasapainoa, Sarakorpi kiteyttää. 

– PostNord Strålfors ovat meille erityisen soveltuva kumppani myös siksi, että heillä on hyvin kunnianhimoiset tavoitteet kestävän kehityksen ja fossiilittomuuden suhteen, Sarakorpi lisää.

Kaikki kolme kestävän kehityksen elementtiä huomioidaan

Ikano Bankissa on viime aikoina alettu kiinnittää entistä enemmän huomiota kestävään kehitykseen. Jo lainsäädännönkin puolesta pankkien on raportoitava viranomaisille edistyksestään kestävän kehityksen saralla. Näin myös Ikano Bankin toiminnan tulee olla niin ekologista kuin vain mahdollista.

– Kestävän kehityksen kannalta olemme sitoutuneet liiketoimintamme kehittämiseen siten, että otamme huomioon kestävän kehityksen kaikki kolme elementtiä – talouden, ekologisen ja sosio-kulttuurisen kehityksen, Sarakorpi painottaa.

Ikano Bank on osa Ikano Groupia ja on siten myös arvojohdettu globaali yritys.

– Uskomme, että meidän on otettava vastuu toiminnastamme ja varmistettava, että liiketoimintamme vaikuttaa positiivisesti sekä ihmisiin että planeettaan – ottaen samalla huomioon myös taloudelliset näkökulmat, Sarakorpi sanoo.

Oman toimintansa tasolta Ikano Bank pystyy vaikuttamaan työntekijöihinsä, asiakkaisiinsa ja kumppaneihinsa. Ympäristön kannalta suurin vaikutus on kuitenkin sillä, miten Ikano Bank pystyy vaikuttamaan asiakkaidensa käyttäytymiseen.

– Meillä on kuitenkin vain reilut tuhat työntekijää, mutta useita miljoonia asiakkaita, Sarakorpi summaa.

– PostNord Strålfors on ollut aktiivinen kumppani ja edistänyt meillä sekä edullisempien paperipostin jakelukanavien käyttöönottoa että erityisesti siirtymistä sähköisiin kanaviin, Sarakorpi kertoo.

Kunnianhimoiset tavoitteet yhdistävät

Osana kestävän kehityksen eteen tehtävää työtä on Ikano Bankilla keskitytty paperin vähentämiseen liiketoiminnan eri osa-alueilla. Selkeästi tämä näkyy esimerkiksi käytettävissä laskutuskanavissa.

– PostNord Strålfors on ollut aktiivinen kumppani ja edistänyt meillä sekä edullisempien paperipostin jakelukanavien käyttöönottoa että erityisesti siirtymistä sähköisiin kanaviin, Sarakorpi kertoo.

– He ovat meille erityisen soveltuva kumppani myös siksi, että heillä on hyvin kunnianhimoiset tavoitteet kestävän kehityksen ja fossiilittomuuden suhteen, Sarakorpi lisää. 

Yhteistyössä PostNord Strålforsin kanssa on siirrytty esimerkiksi e-laskujen ja OmaPostin käyttöön. Viimeisimpänä sähköisenä kanavana on otettu käyttöön Kivra, joka on Suomesta Ruotsiin rantautunut digipostipalvelu.

– Sen avulla pystymme ohjaamaan yhä uusia asiakkaita ilmastoystävällisempään sähköiseen asiointiin ja samanaikaisesti asiakkaiden laskutiedot pystyvät heillä sähköisessä arkistossa, mikä parantaa myös asiakaskokemusta, Sarakorpi kertoo.

Selkeät ja keskitetyt prosessit

PostNord Strålfors on ollut Ikano Bankille luonnollinen kumppani myös toimialueidensa puolesta. Strålfors on pohjoismainen toimija ja Ikano Bankilla puolestaan on toimintaa kaikissa Pohjoismaissa Islantia lukuunottamatta.

– Meillä on toimintaa Strålforsin kanssa sekä lokaalilla tasolla Suomessa että koko pankin tasolla niin, että pystymme hyödyntämään heidän tiettyjä palveluitaan kokonaisvaltaisesti Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa, Sarakorpi summaa.

– Tämä selkeyttää meidän omia toimintamallejamme, kun pystymme toimimaan Pohjoismaissa samoilla prosesseilla. Tämän lisäksi pystymme tietysti saamaan mittakaavaetuja keskittämällä prosesseja Pohjoismaiselle tasolle, Sarakorpi toteaa.

Haluatko kuulla lisää artikkelissa palveluista?

Ota yhteyttä, kuule miten me voimme auttaa sinua menestymään.

Ota yhteyttä

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Kehatieto_16-9.jpg

PostNord Strålfors tarjoaa selkeän laskutusprosessin ja monipuoliset maksutavat

Kehätiedon tuottama Kilta-jäsenrekisteriratkaisu on monien suomalaisten järjestöjen ja liittojen käyttämä toiminnanohjausjärjestelmä. Järjestelmällä voidaan hallinnoida kaikkia keskeisiä prosesseja aina tapahtumien järjestämisestä laskutukseen. Laskujen lähetyksestä ja esimerkiksi mobiilimaksuista vastaa PostNord Strålfors.

Aller_Relation_16-9_2.jpg

Ratkaisut luodaan yhdessä – ja asiakkuus hoidetaan joka päivä

Kun yhteistyötä tehdään vuosia, hioutuu yritysten välille kumppanuus, jossa työskentely on mutkatonta ja kehitystä tehdään käsi kädessä.

Helen-FI-16-9.jpg

Lue kuinka Helen käyttää MobilePaytä

Helen Oy on Suomen toiseksi suurin energiayhtiö. Vuoden 2019 alussa Helenistä tulee ensimmäinen suomalainen yritys, joka tarjoaa asiakkailleen mahdollisuuden maksaa laskut MobilePaylla.