Helen tarjoaa ensimmäisenä yrityksenä Suomessa mahdollisuuden mobiilimaksamiseen

Helen-FI-top.jpg

Yritys:

Helen Oy on Suomen toiseksi suurin energiayhtiö. Sillä on noin 450 000 asiakasta ympäri maata. Helen lähettää asiakkailleen 3 500 000 laskua vuosittain. Vuoden 2019 alussa Helenistä tulee ensimmäinen suomalainen yritys, joka tarjoaa asiakkailleen mahdollisuuden maksaa laskut MobilePaylla.

Haaste:

Suurin osa Helenin asiakkaista käyttää nykyään e-laskutusta. Yhtiö halusi kuitenkin lisätä sähköisen laskutuksen vaihtoehtoja helpottaakseen asiakkaidensa arkea entisestään. Kirsi Kuusisto toimii Helenin laskutus- ja analytiikkayksikön päällikkönä. Hän on pitänyt mobiilimaksamista varteenotettavana vaihtoehtona jo vuosia, mutta aiemmin aika ei ollut vielä kypsä ja tekniikassakin oli kehittämisen varaa.

– Mobiilimaksaminen on tulevaisuutta, Kirsi Kuusisto toteaa. Se on paitsi yksinkertaisempaa asiakkaan kannalta myös takaa meille nopeammat maksut. Huomasimme, että Tanskassa, jossa MobilePayta käytetään laajalti, asiakkaat maksavat laskunsa usein heti, kun he saavat niistä ilmoituksen puhelimeensa. 

Ratkaisu:

Kaikki palaset loksahtivat lopulta paikoilleen. Parissa vuodessa MobilePaysta on kasvanut johtava mobiilimaksamisen alusta Pohjoismaissa, ja sillä on pian jo miljoona käyttäjää Suomessa. Lisäksi MobilePayn yhteistyökumppani PostNord Strålfors on kehittänyt varteenotettavan mobiilimaksamiseen tarkoitetun ratkaisun, joka mahdollistaa laskujen välittämisen palveluun suuressa mittakaavassa.

– Olen erittäin tyytyväinen siihen, miten PostNord Strålforsin tiimi on lähestynyt meitä uusilla ratkaisuilla. He ovat asiantuntevia ja hoitavat asiat käden käänteessä, Kirsi Kuusisto sanoo.

PostNord Strålfors ja Intrum Justitia ovat olleet Helenin yhteistyökumppaneita maksuasioissa vuodesta 2017. PostNord Strålfors hoitaa laskujen välittämisen, ja Intrum Justitia huolehtii muun muassa reskontrasta, maksumuistutuksista ja perinnästä.

Yhteistyön aloittaminen MobilePayn kanssa tarkoittaa Helenin asiakkaille sitä, ettei heidän tarvitse enää kirjautua verkkopankkiin maksaakseen laskunsa. Maksamiseen riittää vain pari painikkeen painallusta tai pyyhkäisyä älypuhelimella. 

Uusi maksuratkaisu ei myöskään lisää työkuormaa Helenin päässä. Kun uusi asiakas solmii sopimuksen Helenin kanssa, hän voi itse valita haluamansa maksutavan. Helen lähettää tiedot PostNord Strålforsille, joka laatii laskut ja lähettää ne asiakkaalle tämän valitsemaa kanavaa pitkin.

Lopputulos: 

Ratkaisu lanseerataan vuoden 2019 alussa, joten vielä on liian aikaista arvioida sen tulevia vaikutuksia. Kirsi Kuusisto kuitenkin kertoo, että pilottijakso oli myönteinen kokemus.

– Saimme paljon positiivista palautetta. Monet asiakkaat ovat toivoneet, että useammat yritykset tarjoaisivat asiakkailleen mahdollisuuden maksaa kaikki laskunsa mobiililaitteella. Useat yritykset ovat myös ottaneet yhteyttä sekä minuun että PostNord Strålforsiin ja MobilePayhin. Monet ovat kiinnostuneita näkemään, miten kaikki alkaa sujua käytännössä. 

Tulevaisuus:

– Kuluttajat haluavat hoitaa kaikki asiansa mobiililaitteella, Kirsi Kuusisto toteaa. Uusia maksuratkaisuja tulee myös varmasti lisää tulevaisuudessa. Mobiilimaksaminen on nimittäin nopeasti kasvava osa-alue. 

Helen on toistaiseksi erittäin tyytyväinen yhteistyöhönsä MobilePayn kanssa. Onhan se sentään mobiilimaksamisen uranuurtaja Suomessa. Helen aikoo kuitenkin pitää tarkasti silmällä digitaalista kehitystä ja asiakkaiden odotuksia ja luottaakin PostNord Strålforsin tukeen tässä asiassa. 

PostNord Strålforsin rooli: 

– PostNord Strålfors on ollut mukana koko prosessissa aina palvelun kehittämisestä toteutukseen. He ovat todellisia asiantuntijoita, Kirsi Kuusisto tiivistää.