Toimialat Media

Allenten asiakasrajapinnan digitalisaatio

Allente tulee sanoista ”all entertainment” Nimi heijastaa uuden brändin paikkaa markkinoilla ja sitä, mitä yhtiö pyrkii tarjoamaan asiakkailleen.

– Nyt olemme yhdessä. Emme pelkästään yhteisen pohjoismaisen brändin alla vaan myös yhteisessä laskutusjärjestelmässä, mikä yhtenäistää ja tehostaa päivittäistä työskentelyä ja yhteydenpitoa asiakkaisiin, sanoo Allenten Customer Communication Specialist Mia Brejcha.


Allente on uusi pohjoismainen TV-jakelija, joka on syntynyt Viasat Consumerin ja Canal Digitalin yhdistymisen tuloksena. Allente siirtyy fyysisestä digitaaliseen viestintään läheisessä yhteistyössä Strålforsin kanssa, ja tavoitteena on luoda uudelle brändille yhteinen ääni.

PostNord Strålforsin ja Allenten yhteistyö alkoi jo yli 20 vuotta sitten, kun Strålfors toimi Canal Digitalin yhteistyökumppanina logistiikka-, tulostus- ja laskutusratkaisuissa.

– Mahtavaa, että meihin luotettiin ja saamme olla mukana Allenten jännittävällä matkalla. Olemme yhdessä pyrkineet luomaan parhaat edellytykset digitaaliselle viestinnälle Allenten kaikilla markkinoilla, sanoo PostNord Strålforsin Key Account Manager Mia Jansson.

PostNord Strålforsin Key Account Manager Mia Jansson ja Allenten Customer Communication Specialist Mia Brejcha.

Monimutkainen operaatio

Kahden tunnetun, neljällä eri markkina-alueella toimivan brändin yhdistyminen on matka, joka on täynnä paitsi haasteita myös mahdollisuuksia. Kun Telenor Group ja NENT Group yhdistivät Canal Digitalin ja Viasat Consumerin Allenteksi toukokuussa 2020, siitä muodostui pohjoismaisille TV-jakelumarkkinoille jättiläinen, jolla on yli miljoona asiakasta ja 300 työntekijää.

– Kahden yrityksen yhdistäminen pandemian aikana on ollut monimutkaisempaa kuin osasimme aavistaakaan. Ennen yhdistymistä pidetyissä suunnitteluharjoituksissa ei kukaan osannut kuvitella, että pandemia pitäisi ottaa mukaan riskianalyysiin. Kohtasimme täysin odottamattomia haasteita, joista henkilökuntamme selviytyi kuitenkin todella hyvin, sanoo Allenten Group Chief Commercial & Marketing Officer Mahmoud Mustapha.

– Olemme siirtyneet neljästä eri laskutusjärjestelmästä yhteen, kaikki pohjoismaiset asiakkaat kattavaan järjestelmään. Tämä säästää sekä aikaa että rahaa, sanoo Allenten Customer Communication Specialist Mia Brejcha.

Hajanaisten järjestelmien yhdistäminen

Yhdistymisen yhteydessä Allentella todettiin olevan useita erilaisia järjestelmiä, jotka erosivat toisistaan merkittävästi. Eroja oli sisäisesti kahden vanhan yhtiön välillä ja lisäksi toimittajien välillä, joten eri markkinoiden väliset erot olivat suuria.

– Nämä suuret erot vaikeuttivat yhteisten muutosten ja päätösten toteuttamista. Sitä, mitä halusimme toteuttaa Suomessa, ei voitu toteuttaa Norjassa, ja se mitä teimme Ruotsissa, piti toteuttaa eri tavalla Tanskassa, sanoo Allenten Head of BBS Technical Support Nils Petter Jacobsen.

Nyt Allente on ottanut käyttöön yhteisen Strålfors Interactive -laskutusjärjestelmän koko markkina-alueella. Järjestelmän perustana olevat XML-tiedostot ovat helposti luettavissa, ja ne helpottavat yhteistyötä.

– Olemme tehneet paljon muutoksia PostNord Strålforsin avulla. He ovat olleet uskomattoman palvelualttiita ja ratkaisukeskeisiä, Mia Brejcha sanoo.

Parempaa hallintaa ja sama viesti kaikille asiakkaille

– Olemme siirtyneet neljästä eri laskutusjärjestelmästä yhteen, kaikki pohjoismaiset asiakkaat kattavaan järjestelmään. Tämä säästää sekä aikaa että rahaa. Yhtenäinen järjestelmä parantaa myös hallintaa. Voimme tehdä nopeasti pieniä muutoksia sisältöön tai ulkonäköön, ja mikä tärkeintä, voimme varmistaa, että kaikki Allenten asiakkaat saavan saman viestin asuinmaastaan riippumatta, sanoo Allenten Customer Communication Specialist Mia Brejcha.

Yhteisen järjestelmän etuna on myös työtaakan jakaminen maiden rajojen yli, esimerkiksi sairastapauksissa tai lomien aikana.

– Olemme tehneet paljon muutoksia PostNord Strålforsin avulla. He ovat olleet uskomattoman palvelualttiita ja ratkaisukeskeisiä. PostNord Strålfors on pohjoismainen yhtiö kuten mekin, ja se on mahtavaa, sillä he ymmärtävät tarpeemme, Mia Brejcha sanoo.

Helpompi digitaalinen työtapa

Pandemian vuoksi iso osa Allenten matkasta on tehty kotitoimistoilta ympäri Pohjoismaita, mikä on aiheuttanut haasteita, mutta myös opettanut paljon ja lisännyt yhteenkuuluvuutta.

– Tämän matkan taittaminen globaalin pandemian aikana on ollut jotain erityistä, johon emme osanneet varautua, sanoo Mia Brejcha ja jatkaa:

– Näin jälkikäteen voimme kuitenkin todeta, että digitaalinen työskentelytapa, johon meidät pakotettiin, on tasoittanut tietä Pohjoismaiden väliselle läheiselle yhteistyölle. Uskon, että tulevaisuudessa Allente hyötyy tästä paljon.

Kaikki työntekijät helpommin mukaan

Yrityksen keskeisten toimintojen käyttöönotto saattaa etäännyttää työntekijöitä tai jopa aiheuttaa vastustusta, mikäli matka ja sen tarkoitus on ymmärrettävä ilman, että ihmiset pääsevät osallistumaan siihen. Siksi Allentelle on ollut tärkeää ottaa mukaan tälle matkalle koko yhtiö eli kaikki työntekijät.

– Tämä on ollut mielestäni helpompaa uusien digitaalisten työtapojen ansiosta, sanoo Mia Brejcha.
Allente on vasta aloittanut matkansa ja voikin odottaa innolla mahdollisuuksien täyttämää tulevaisuutta. Siihen kuuluu myös yhteistyö PostNord Strålforsin kanssa.

– Kun kumppaninamme on Strålfors, tulevaisuus on täynnä uusia mahdollisuuksia. Jatkamme pohjoismaisen laskutusprojektimme kehittämistä. Kaikki asiakkaamme liitetään laskutusjärjestelmään vuoden 2022 aikana, jolloin he saavat laskunsa Access Interactiven kautta. Strålforsilla on kuitenkin myös muita palveluita, joita katsomme yhdessä, esimerkiksi sähköiset postilaatikot ja mobiililaitteisiin lähetettävät tekstiviestilaskut, sanoo Mia Brejcha.

PostNord Strålforsin rooli yhteistyössä Allenten kanssa

PostNord Strålfors on läheisessä yhteistyössä Allenten kanssa rakentanut järjestelmän, jossa kaikki laskutus tapahtuu Strålforsin Omnichannel-alustan kautta. Tämä auttaa vauhdittamaan Allenten digitalisaatiota. Kaikki Allenten markkinat käyttävät Access Interactivea asiakasviestinnän suunnittelussa. Strålforsin eArkisto-ratkaisua käytetään laskujen säilyttämiseen. Allenten asiakkaille laskut näkyvät “Omat sivut” -näkymässä. Strålfors on myös ottanut projektissa käyttöön useita uusia digitaalisia palveluita, esimerkiksi digitaaliset postilaatikot ja B2B-laskutuksen sekä Tanskassa mobiililaskutuksen.

Ota meihin yhteyttä

Onko sinulla, kuten Allentella, tarvetta yhteiselle laskutusjärjestelmälle, joka tekee päivittäisestä yhteistyöstä ja viestinnästä asiakkaiden suuntaan yhdenmukaista ja tehokasta. Kun olemme digitaalinen kumppanisi, voit antaa asiakkaidesi valita laskukanavan. Ota yhteyttä, jos haluat, että autamme sinut vauhtiin.

Ota yhteyttä

Inspiraatio ja artikkelit

Nordea_16-9.jpg

HTML-lasku on helppo valinta Nordea Finansille

Siirtyminen dynaamiseen laskutukseen on antanut Nordea Finansin asiakkaille mahdollisuuden päättää, miten he haluavat vastaanottaa tietoja. Lyhyemmät läpimenoajat tuotannosta jakeluun helpottavat myös ajankohtaisten tietojen toimittamista asiakkaille nopeasti laskun kautta.

Lowell_16-9.jpg

Lowellin ratkaisu mullistaa alan

Lowell panostaa digitaaliseen palvelukehitykseen. Tärkeimpiin hankkeisiin kuuluu yksinkertaisten ja nopeiden mobiilipalveluiden kehittäminen. – Haluamme olla alan johtava toimija, joten meidän pitää jatkuvasti keksiä uusia tapoja, joilla asiakkaille voidaan tarjota parhaita ratkaisuja, sanoo Lowellin Head of Digital & Innovation Jens Lindeblad.