Telian digitaalinen matka
Tanskan Telia on matkalla kohti koko yrityksen digitalisoimista niin sisäisesti kuin asiakasviestinnässä.

Telia Tanska
Telia, Pohjoismaiden suurin teleoperaattori, on toiminut Tanskassa vuodesta 1995. Telialla on yhteensä noin 20 000 työntekijää – joista noin 900 työskentelee Tanskassa, missä Telialla on noin 20 prosentin markkinaosuus.
Telia tarjoaa laajan valikoiman telepalveluja, mukaan lukien matkapuhelinpalvelut, laajakaista- ja lankapuhelinpalvelut sekä IP-palvelut. Telia tarjoaa myös edistyneitä ratkaisuja yrityksille ja ylläpitävää maanlaajuista IoT-verkkoa samalla, kun yritys testaa tulevaisuuden 5G-teknologiaa. Vahvan teleinfrastruktuurin avulla Telia yhdistää yksityishenkilöt, yritykset ja yhteiskunnan varmistaen, että tulevaisuuden mobiiliverkko pystyy käsittelemään yhä enemmän yhteenliitettyä yhteiskuntaa.
Haaste
Uuden teknologian kehityksen myötä toimittajat kohtaavat kasvavia vaatimuksia, erityisesti Tanskan telealalla, jota leimaa kova kilpailu ja hintapaineet. Näiden vaatimusten täyttämiseksi Telia työskentelee liiketoimintansa laajan digitalisoinnin parissa tehostaakseen ja optimoidakseen sisäisiä prosesseja.
– Kyse on siitä, että teemme asiakasmatkastamme mahdollisimman helpon ja vaivattoman, jotta asiakkaat ovat tyytyväisiä ollessaan meillä, sanoo Tamara Khaliel, strategisen hankinnan johtaja Telialla Tanskassa.
– Meidän on oltava jatkuvasti proaktiivisia ja optimoitava asiakasmatkaa. Tavoitteena on saavuttaa optimaalinen viestintä- ja prosessivirta. Telian asiakkaana olemisen tulee olla ongelmatonta. Teemme asiakkaidemme arjesta värikkäämpää, yrityksistä tehokkaampia ja yhteiskunnasta entistä älykkäämmän, hän jatkaa.
Erityinen haaste Telialle oli saapuvan viestinnän käsittely e-Boksissa, joka sisältää usein arkaluonteisia henkilötietoja. Näitä tietoja on käsiteltävä luottamuksellisesti EU:n tietosuoja-asetuksen (GDPR) mukaisesti.
Ratkaisu
Telia on keskittynyt tavoitteellisesti optimoimaan fyysisen postin käsittelyä. Aiemmin puolet vastaanotetusta postista oli palautepostia. Yhteistyössä PostNord Strålforsin kanssa Telia on tehostanut fyysisen postin prosesseja ja digitalisoinut työnkulkuja.
Merkittävä osa tätä optimointia on ollut Telian käyttöönotto PostNord Strålforsin Digital Mailroom -ratkaisusta. Tämä ratkaisu on rakennettu "sääntömoottorille", joka koneoppimisen avulla luokittelee ja jakaa automaattisesti Telian e-Boksiin saapuvat viestit oikeille vastaanottajille organisaation sisällä.
Fyysiset kirjeet skannataan nyt PostNord Strålforsin toimesta ja lähetetään sähköisesti työntekijöille, mikä poistaa tarpeen manuaaliselle käsittelylle sekä fyysisen postin että digitaalisen postin osalta Telian e-Boksissa. Tämä varmistaa turvallisen, digitaalisen ja automaattisen sisäisen jakelun e-Boks-viesteille reaaliajassa ilman, että työntekijöillä on tarpeetonta pääsyä luottamuksellisiin tietoihin.
Tulokset
Teliassa on keskitytty selkeästi siihen, että digitalisaation tulee auttaa yksinkertaistamaan liiketoimintaa. Tärkeänä välitavoitteena on ollut poistaa kaikki saapuvat fyysiset kirjeet. Tämä ponnistus on ollut niin menestyksekäs, että Telia voi nyt käyttää entistä postihuonetta kokoushuoneena.
– Automaatio tarkoittaa, että olemme vähentäneet "kosketuspisteiden" määrää ja virheiden määrää on vähentynyt merkittävästi, mikä on suuri etu sekä asiakkaillemme että meille itsellemme sisäisesti, sanoo Tamara Khaliel.
PostNord Strålfors on pystynyt vastaanottamaan ja jakamaan kaikki Telian yhteydenotot, mikä on mahdollistanut työntekijöille tehokkaan etätyön tekemisen.
– Saapuvien e-Boks-yhteydenottojen digitaalinen käsittely mahdollistaa virtuaalisen toiminnan, riippumatta siitä, missä työntekijämme ovat. Ratkaisu on myös lisännyt tietoturvaamme ja varmistanut luottamuksellisten tietojen asianmukaisen käsittelyn, samalla kun se on auttanut meitä minimoimaan virhemahdollisuudet, hän selittää.
PostNord Strålforsin rooli
- PostNord Strålfors ja Tanskan Telia ovat solmineet kumppanuuden tarkoituksena digitalisoida Telian postinkäsittely, parantaa yhteydenpitoa Telian matkapuhelinasiakkaiden kanssa ja lisäksi pitkällä tähtäimellä parantaa asiakkaiden mahdollisuuksia suorittaa maksuja mobiililaitteiden ja digitaalisten postilaatikoiden kautta.
- “Olemme matkalla kohti helpompaa ja turvallisempaa asiakasviestintää ja valitsimme kumppaniksi PostNord Strålforsin, koska heillä on sekä digitaalisen viestinnän osaamista että kapasiteettia tarvitsemaamme suureen ja monimutkaiseen hankkeeseen”, Tamara Khaliel selvittää.
- PostNordilla on tällä hetkellä kolme yleistä tehtävää Tanskan Telialla: Saapuvan postin digitalisointi, maksuratkaisujen optimointi ja ongelmaton palveluketju.