Yritysten väliset sähköiset laskut ovat kuuluneet PostNord Strålforsin ydinosaamiseen jo yli 30 vuoden ajan. Meillä on asiakkaita kaikilta aloilta.
- Nopea – lasku siirtyy lähettäjältä vastaanottajalle muutamassa minuutissa
- Helppo lähetys – jokaiselle vastaanottajalle ei tarvitse rakentaa erillistä lähetysyhteyttä. PostNord Strålforsilla on valmiina yhteydet operaattoreihin ja pankkeihin.
- Joustava – PostNord Strålfors auttaa muuntamaan laskuaineistosi verkkolaskun muotoon.
- Mukautuva vastaanotto – toimittajilta tulevat verkkolaskut muunnetaan laskutusjärjestelmän tarvitsemaan muotoon
- Ympäristöystävällinen - hiilijalanjälki on huomattavasti paperilaskua pienempi
- Lakisääteinen – ostaja voi vaatia verkkolaskua, PostNord Strålfors auttaa tuottamaan lain mukaisen verkkolaskun
Verkkolaskulaki voimaan 1.4.2020
Verkkolaskulaki eli Laki hankintayksiköiden ja elinkeinoharjoittajien sähköisestä laskutuksesta tarkoittaa sitä, että 1.4.2020. alkaen mikä tahansa yritys voi vaatia uuden lain mukaista sähköistä laskua toiselta yritykseltä tai hankintayksiköltä. Laki ei vaikuta alle 10.000 euron liikevaihdon yrityksiin tai yrityksiin, jotka tekevät pelkästään B2C-kaupankäyntiä.
Verkkolaskulaki on osa EU:n verkkolaskudirektiiviä. Verkkolaskulailla tavoitellaan sähköisen laskutuksen ja sitä kautta koko taloushallinnon tehostamista. Sähköinen lasku tarkoittaa vain digitaalisessa, rakenteisessa muodossa, sähköisestä laskutusjärjestelmästä toiseen lähetettyjä laskuja. Esimerkiksi sähköpostilla lähetetty pdf-lasku ei ole sähköinen lasku. Lain mukaisessa verkkolaskustandardissa (EN 16931-1:2017) määritellään laskujen tietosisältövaatimukset. Standardin tavoitteena on helpottaa laskutusta erityisesti niissä tilanteissa, kun laskutuksen osapuolet toimivat eri maissa.
Verkkolaskun tietosisällön tarkastus
Standardissa määritellyt verkkolaskun pakolliset tiedot ja laskentasäännöt pyöristyksineen pitää olla verkkolaskulla oikein. Esimerkiksi jos ALV-määrityksen puuttuvat tai ALV on laskettu väärin, niin vastaanottaja voi hylätä laskun ja vaatia uutta laskua. Schematron-validoinnilla tarkoitetaan verkkolaskujen tarkistusta.
Schematron-validointi on tehty yhteystyössä mm. Valtiokonttorin ja verottajan kanssa ja validointisäännöt ovat heidän hyväksymiä. Lähes kaikki verkkolaskun välittäjät tulevat tarkastamaan verkkolaskut, myös PostNord Strålfors.
• Tietojen lisääminen – laskutusjärjestelmästä pakolliset tiedot
• Laskenta – alvit ja pryöristykset oikein
• Tarkastus – PostNord Strålfors tarkastaa laskut schematronilla ennen välittämistä
Hahmotamme kokonaisuuden
Osaamisemme auttaa sinua tunnistamaan omaan laskutusratkaisuusi liittyvät vaatimukset ja edellytykset. Kyse voi olla niin järjestelmäominaisuuksista ja -vaatimuksista käytännön neuvojen antamiseen käyttöönottoprosessissa.
Jos aiot investoida verkkolaskutusratkaisuun, sinun on valmistauduttava hyvin. Siten vältyt ongelmilta myöhemmin. Me autamme sinua. Olemme kehittäneet ja hioneet palveluamme jo vuosia, joten voimme auttaa sinut nopeasti alkuun juuri sinulle sopivan ratkaisun käyttöönotossa.
Ota meihin yhteyttä, niin voimme tutustua mahdollisuuksiin yhdessä.