Kestävyys ja digitalisaatio

Heureka Venturesin perustaja ja kestävyyteen ja teknologiaan keskittyvä yrittäjä Rebecka Carlsson piti vauhdikkaan esityksen disruptiosta ja eksponentiaalisesta kehityksestä.

SCS2020_speakerImages5RebeckaCarlsson.jpg

Voimia, jotka tulevina vuosikymmeninä vaikuttavat elinkeinoelämään eniten, ovat ympäristö, digitalisaatio ja eksponentiaalinen kehitys. Miten tätä tietoa voidaan hyödyntää niin, että nykypäivänä voidaan tehdä parempia päätöksiä?

Tuotteet ja palvelut, joissa ympäristövastuu on sisäänrakennettuna, ovat ratkaisevia planeettamme kannalta, ja niitä kuluttajat myös haluavat yhä enemmän. Samalla ne ovat kilpailutekijä, joka voi olla ratkaiseva yrityksen selviämisen kannalta.

Disruptio ja eksponentiaalinen kehitys

Rebecka Carlsson on opiskellut Singularity Universityssä, ja eksponentiaalisesta kehityksestä puhuessaan hän haki esimerkkejä niin Pohjoismaista kuin muualtakin. Ihmiset eivät ole tottuneet varautumaan eksponentiaaliseen kehitykseen. Aistimme pystyvät arvioimaan huomattavasti paremmin paikallisyhteisöjen lineaarisia muutoksia kuin tekniikkaa, joka lyhyessä ajassa kääntää pelisäännöt päälaelleen ympäri maailman.

Jotta kehityksessä pysytään mukana, on seurattava pieniäkin teknisiä edistysaskeleita, vaikka ne voivat vaikuttaa aluksi merkityksettömiltä. Niistä voi kuitenkin tulla hyvin nopeasti ratkaisevia oman toimialan tai yrityksen tulevaisuudelle.

Aurinkopaneeleja pidettiin vielä muutama vuosi sitten tehottomina ja liian kalliina, mutta nyt ne ovat halvin energianlähde 30 maassa. Muita esimerkkejä ekspontentiaalisesta tekniikasta ovat tekoäly, esineiden internet, virtuaalitodellisuus, avaruustekniikka ja robotiikka.

Uusi tekniikka on ratkaisevaa ympäristön kannalta

– Tulevien 100 vuoden aikana koemme teknisen kehityksen, joka vastaa 20 000:ta aiempaa vuotta, sanoo Rebecka Carlsson.

Eikä tämä voisi tulla parempaan aikaan. Edessämme on vakava ilmastokriisi, joka edellyttää eksponentiaalista kehitystä useilla tasoilla. Olemme siirtyneet vuosikymmenelle, jota leimaavat ympäristötoimet.

Yritykset voivat vaikuttaa ympäristöön kahdella tavalla:

  • Vähentämällä yrityksen omia päästöjä prosessien, tuotantomenetelmien ja toimitusketjun jatkuvalla optimoinnilla.
  • Vähentämällä muiden aiheuttamia päästöjä luomalla tuotteita ja ratkaisuja, joiden avulla kuluttajien ja organisaatioiden on helppo toimia kestävästi.

Rebecka Carlsson haastoi kuulijat lopuksi pohtimaan, millä osa-alueilla heidän yrityksensä voivat olla uranuurtajia ja miten innovaatiot ja uusi tekniikka voivat olla osa kestävää liiketoimintamallia.

Smarter Communication Summit 2020:n sisältö

Johdanto Smarter Communication Summit

Päivän juontaja Anna Olin Kardell ja PostNord Strålforsin CEO Ylva Ekborn toivottavat osallistujat tervetulleiksi Smarter Communication Summit 2020:een ja esittelevät vuoden teeman.

Alex-Hunter_16-9.jpg

Keynote Alex Hunter

Henkilökohtainen puheenvuoro Coca Colasta, Mad Menistä ja maailman parhaasta hotellista. Customer Experience Expert ja Virgin Groupin entinen Head of Digital Alex Hunter puhui hyvien asiakaskokemusten taustalla olevasta psykologiasta ja oikean asiakastiedon keruun tärkeydestä.

Rebecka-Carlsson_16-9.jpg

Keynote Rebecka Carlsson

Digitalisaatio ja kestävyys ovat ne kaksi trendiä, joiden Rebecka Carlsson uskoo vaikuttavan elinkeinoelämään eniten tulevan vuosikymmenen aikana. Innostavassa puheenvuorossaan hän luo uskoa tulevaisuuteen ja pohjaa päätöksenteon parantamiseen YK:n maailmanlaajuisten tavoitteiden pohjalta.

Ole-Petter-Nyhaug_16-9.jpg

Keynote Ole Petter Nyhaug

Opinion-analyysitoimiston partneri ja Creative Director Ole Petter Nyhaug listaa viisi trendiä, jotka yritysten on ymmärrettävä voidakseen luoda hyviä asiakassuhteita tulevien viiden vuoden aikana: kokemusten saumattomuus, älykkyys, hallinta, tasapino ja inhimillisyys

Paneelikeskustelu CX:stä

Miten luodaan hyviä asiakaskokemuksia? Anna Olin Kardell juontaa keskustelun, johon osallistuvat:

  • Björn Heselius, Principal Designer, Nitor
  • Christian Strömlind, Chief Commercial Officer Telia
  • Mattias Norén, Group Head of Business Development, PostNord Strålfors
  • Ulrika Wennberg, Zero friction Manager, Volvofinans Bank

MobilePay

MobilePayn menestystarina hakee vertaistaan. Jo 1,5 miljoonaa suomalaista käyttäjää on mukana luomassa arkea, jossa raha liikkuu parilla hipaisulla. Mobiililasku maksetaan usein nopeasti ja muun muassa siksi mobiilisen laskutuskanavan tarjoamisesta hyötyvät myös yritykset. Vieraana MobilePayn toimitusjohtaja Noona Puusniekka.

Kivra

Kestävä asiointi rakennetaan yhdessä. Digiasioinnin tulee olla turvallista, sujuvaa ja ilmastopositiivista. Kivran Suomen toimitusjohtaja Ilari Abdeen kertoo esimerkiksi siitä, kuinka he auttavat kuluttajia helposti hallitsemaan pirstaloitunutta viestinvälitystä ja maksuliikennettä.

IKANO Bank

Output Manager Operations Services, Nordic, Lasse Bengtsson ja Head of Operations Services Peter Carlsson kertovat, miten 20 vuoden kumppanuus PostNord Strålforsin kanssa on muovannut liiketoimintaa. IKANO Bankilla on nykyään joustava viestintäratkaisu, joka mahdollistaa tehokkaan mukautumisen asiakkaiden tarpeisiin.

Nordea Finans

Nordea Finansin suurena haasteena on tavoittaa mahdollisimman monta asiakasta pankkisalaisuuden asettamissa rajoissa.

Nordea Finansin Senior Communication & Marketing Specialist Anders Elgenberg pitää laskua yhtenä tärkeimmistä kanavista asiakkaan tavoittamiseen.

Lowell

Mobiililasku nopeutti Lowell-luotonhallintayhtiön maksuja ja paransi asiakasviestintää. Lowell Sverige AB:n Jens Lindeblad ja PostNord Strålforsin Mia Jansson kertovat, miten yritykset kehittivät oikean ratkaisun yhdessä. 

Kredinor

Head of Marketing Ingjerd Grenne Thurmer ja Head of Business Development Petter Gjeitnes kertovat, mitä kokemuksia yrityksellä on ”Digital first” -lähestymistavasta liiketoiminnassaan. Selkeän digitalisaatiostrategian ansiosta yritys lähettää nykyään valtaosan viesteistään digitaalisissa kanavissa.

Kombispel

– PostNord Strålfors on meille yhteistyökumppani, joka voi viedä meidät tulevaisuuteen, sanoo Kombispelin liiketoiminta-aluejohtaja Fredrik Holdar. Yrityksillä on pitkä yhteinen historia, ja yhteistyö on erittäin miellyttävää ja tarkoittaa myös toisen pitämistä varpaillaan teknisen kehityksen suhteen.

Altere

Altere tarjoaa Utility Cloud -pilvipalvelua, joka digitalisoi pohjoismaisten energiayhtiöiden asiakasprosessin tekoälyn ja koneoppimisen avulla. Head of Billing Håvard Heggen ja CEO Torbjørn Hompland kertovat, mitä etuja tästä seuraa asiakkaalle.

Lopetus

Päivän juontaja Anna Olin Kardell ja PostNord Strålforsin CEO Ylva Ekborn tiivistävät päivän annin.

Newsletter-Bg_3-1_FI.jpg

Tilaamalla uutiskirjeemme

Saat vinkkejä. Miten luodaan kannattavia asiakassuhteita? Mitkä ovat viestinnän viimeisimmät trendit ja mitkä kanavat ovat tehokkaimpia? Tilaamalla uutiskirjeemme voit lukea asiakasviestinnän viimeisimmistä trendeistä kertovia kiinnostavia artikkeleita ja haastatteluja.

Tilaa uutiskirje