Trendit, jotka yritysten on tunnettava vuonna 2021

Mitä kuluttajat odottavat yritykseltäsi? Opinion-analyysiyhtiön partneri ja Creative Director Ole Petter Nyhaug esitteli viisi näkökohtaa pohjoismaisesta Consumer stories -raportista.

SCS2020_speakerImages3OlePetterNyhaug.jpg

Saumattomuus

Nykypäivän kuluttajat haluavat ratkaisuja, jotka helpottavat elämää ja sujuvoittavat arkea. Nykyään jopa 30 prosenttia pohjoismaisista vastaajista kokee, että tarjolla on liikaa vaihtoehtoja. Perehtyminen niihin vaatii yksinkertaisesti liikaa aikaa ja voimia. Sama koskee yrityssuhteita ja sosiaalisen median kontakteja. Pohjoismaiset kuluttajat unelmoivat yksinkertaisemmasta elämästä, jossa he saavat ohjausta päivittäisiin päätöksiin.

Älykkyys

Kuluttajat ovat saaneet jo vuosia kuulla, että yritykset keräävät heidän käyttäjätietojaan. Olemme nyt tulleet pisteeseen, jossa he kysyvät oikeutetusti: mitä minä siitä saan? Kuluttajat odottavat, että heidän henkilötietojaan käytetään älykkäiden, yksilöllisten palvelujen luontiin kaikilla aloilla henkilökohtaisista soittolistoista terveyssuosituksiin ja ilmoituksiin, jotka koskevat kulloinkin edullisimpia sähköauton latauspaikkoja.

Hallinta

Kun yhä suurempi osa päivittäisestä elämästämme siirtyy verkkoon, tietoturvasta tulee tärkeä osa liiketoimintaa. Kuluttajien luottamuksen voittamiseksi yritysten on kerrottava avoimesti, miten ne asiakastietoa käyttävät. Kuluttajien myös tärkeää kokea, että he voivat hallita omia tietojaan. Seitsemän kymmenestä pohjoismaalaisesta on huolissaan tietoturvasta, ja kolme neljästä haluaa, että voi käyttää verkkoa nimettömänä.

Tasapaino

Ilmastonmuutos ja koronavirus vahvistavat kuluttajien tunnetta sitä, että elämämme maapallolla ei ole tasapainossa. Yrityksiltä kuluttajat haluavat tuotteita ja palveluja, joiden avulla he voivat elää aiempaa kestävämmin. Tämä koskee niin kulutusta, jossa tuotteiden halutaan olevan eettisesti valmistettuja ja ilmastokompensoituja, kuin palveluja, joiden avulla halutaan tasapainoa yksityiselämän vaikkapa rentoutumis- ja meditaatiosovellusten kautta.

Inhimillisyys

Kun Opinion tutki, mitkä aiheet kiinnostivat pohjoismaalaisia eniten, listan kärkeen nousivat sosiaaliset kysymykset: yksinäisyys, mielenterveys ja pakolaisten auttaminen. Vaikka elämme yhä digitalisoituneemmassa yhteiskunnassa, inhimillisen, fyysisen kontaktin merkitys ei ole vähentynyt. Yritysten on näytettävä inhimillisempi puoli itsestään asiakkaille sekä kehittäessään tuotteita ja palveluja.

Smarter Communication Summit 2020:n sisältö

Johdanto Smarter Communication Summit

Päivän juontaja Anna Olin Kardell ja PostNord Strålforsin CEO Ylva Ekborn toivottavat osallistujat tervetulleiksi Smarter Communication Summit 2020:een ja esittelevät vuoden teeman.

Alex-Hunter_16-9.jpg

Keynote Alex Hunter

Henkilökohtainen puheenvuoro Coca Colasta, Mad Menistä ja maailman parhaasta hotellista. Customer Experience Expert ja Virgin Groupin entinen Head of Digital Alex Hunter puhui hyvien asiakaskokemusten taustalla olevasta psykologiasta ja oikean asiakastiedon keruun tärkeydestä.

Rebecka-Carlsson_16-9.jpg

Keynote Rebecka Carlsson

Digitalisaatio ja kestävyys ovat ne kaksi trendiä, joiden Rebecka Carlsson uskoo vaikuttavan elinkeinoelämään eniten tulevan vuosikymmenen aikana. Innostavassa puheenvuorossaan hän luo uskoa tulevaisuuteen ja pohjaa päätöksenteon parantamiseen YK:n maailmanlaajuisten tavoitteiden pohjalta.

Ole-Petter-Nyhaug_16-9.jpg

Keynote Ole Petter Nyhaug

Opinion-analyysitoimiston partneri ja Creative Director Ole Petter Nyhaug listaa viisi trendiä, jotka yritysten on ymmärrettävä voidakseen luoda hyviä asiakassuhteita tulevien viiden vuoden aikana: kokemusten saumattomuus, älykkyys, hallinta, tasapino ja inhimillisyys

Paneelikeskustelu CX:stä

Miten luodaan hyviä asiakaskokemuksia? Anna Olin Kardell juontaa keskustelun, johon osallistuvat:

  • Björn Heselius, Principal Designer, Nitor
  • Christian Strömlind, Chief Commercial Officer Telia
  • Mattias Norén, Group Head of Business Development, PostNord Strålfors
  • Ulrika Wennberg, Zero friction Manager, Volvofinans Bank

MobilePay

MobilePayn menestystarina hakee vertaistaan. Jo 1,5 miljoonaa suomalaista käyttäjää on mukana luomassa arkea, jossa raha liikkuu parilla hipaisulla. Mobiililasku maksetaan usein nopeasti ja muun muassa siksi mobiilisen laskutuskanavan tarjoamisesta hyötyvät myös yritykset. Vieraana MobilePayn toimitusjohtaja Noona Puusniekka.

Kivra

Kestävä asiointi rakennetaan yhdessä. Digiasioinnin tulee olla turvallista, sujuvaa ja ilmastopositiivista. Kivran Suomen toimitusjohtaja Ilari Abdeen kertoo esimerkiksi siitä, kuinka he auttavat kuluttajia helposti hallitsemaan pirstaloitunutta viestinvälitystä ja maksuliikennettä.

IKANO Bank

Output Manager Operations Services, Nordic, Lasse Bengtsson ja Head of Operations Services Peter Carlsson kertovat, miten 20 vuoden kumppanuus PostNord Strålforsin kanssa on muovannut liiketoimintaa. IKANO Bankilla on nykyään joustava viestintäratkaisu, joka mahdollistaa tehokkaan mukautumisen asiakkaiden tarpeisiin.

Nordea Finans

Nordea Finansin suurena haasteena on tavoittaa mahdollisimman monta asiakasta pankkisalaisuuden asettamissa rajoissa.

Nordea Finansin Senior Communication & Marketing Specialist Anders Elgenberg pitää laskua yhtenä tärkeimmistä kanavista asiakkaan tavoittamiseen.

Lowell

Mobiililasku nopeutti Lowell-luotonhallintayhtiön maksuja ja paransi asiakasviestintää. Lowell Sverige AB:n Jens Lindeblad ja PostNord Strålforsin Mia Jansson kertovat, miten yritykset kehittivät oikean ratkaisun yhdessä. 

Kredinor

Head of Marketing Ingjerd Grenne Thurmer ja Head of Business Development Petter Gjeitnes kertovat, mitä kokemuksia yrityksellä on ”Digital first” -lähestymistavasta liiketoiminnassaan. Selkeän digitalisaatiostrategian ansiosta yritys lähettää nykyään valtaosan viesteistään digitaalisissa kanavissa.

Kombispel

– PostNord Strålfors on meille yhteistyökumppani, joka voi viedä meidät tulevaisuuteen, sanoo Kombispelin liiketoiminta-aluejohtaja Fredrik Holdar. Yrityksillä on pitkä yhteinen historia, ja yhteistyö on erittäin miellyttävää ja tarkoittaa myös toisen pitämistä varpaillaan teknisen kehityksen suhteen.

Altere

Altere tarjoaa Utility Cloud -pilvipalvelua, joka digitalisoi pohjoismaisten energiayhtiöiden asiakasprosessin tekoälyn ja koneoppimisen avulla. Head of Billing Håvard Heggen ja CEO Torbjørn Hompland kertovat, mitä etuja tästä seuraa asiakkaalle.

Lopetus

Päivän juontaja Anna Olin Kardell ja PostNord Strålforsin CEO Ylva Ekborn tiivistävät päivän annin.

Newsletter-Bg_3-1_FI.jpg

Tilaamalla uutiskirjeemme

Saat vinkkejä. Miten luodaan kannattavia asiakassuhteita? Mitkä ovat viestinnän viimeisimmät trendit ja mitkä kanavat ovat tehokkaimpia? Tilaamalla uutiskirjeemme voit lukea asiakasviestinnän viimeisimmistä trendeistä kertovia kiinnostavia artikkeleita ja haastatteluja.

Tilaa uutiskirje