Jakeluyhtiö Suomi on suomalaisten mediatalojen omistama yksityinen postiyritys, joka tarjoaa kirjeiden, aikakauslehtien ja pienpakettien jakelupalveluita Suomessa.
– Postijakelun alueellinen toiminta avattiin kilpailulle jo yli kymmenen vuotta sitten. Olemme yhdessä PostNord Strålforsin kanssa rakentaneet ratkaisua, jolla voimme tarjota toimivan ja kustannustehokkaat palvelun Postin rinnalle, Jakeluyhtiö Suomen toimitusjohtaja Marko Toivari kertoo.
Ensimmäisen kerran PostNord Strålforsin kirjeitä toimitettiin Jakeluyhtiö Suomen jakeluverkossa toukokuussa 2016.
– Silloin kirjeitä toimitettiin reilu 3 000 kappaletta. Nyt PostNord Strålforsin kirjeitä jaellaan jo yli kolme miljoonaa kuukaudessa, Toivari hymyilee.
Alussa Jakeluyhtiö Suomen jakelualueet olivat Hämeenlinna, Tampere ja Lahti, mutta nopeasti palvelu levisi myös Turkuun, Ouluun ja muualle Suomeen. Nykyään kattavuus on yli puolet Suomen kotitalouksista.
Jakeluyhtiö Suomen toimitusjohtaja Marko Toivari
PostNord Strålforsin Head of Business Development Sami Niininen
Seuranta lisää luotettavuutta
PostNord Strålforsin We Mail -palvelussa lähettäjäasiakas saa Jakeluyhtiö Suomen jakelun oletuksena.
– Teemme automaattisesti osoitetarkastuksen, jossa tarkastetaan mille jakelualueelle kirje osuu. Kaikki Jakeluyhtiö Suomen jakelualueille osoitetut kirjeet jaetaan heidän toimestaan. Tällä toimella tuomme asiakkaillemme ennen kaikkea kustannussäästöjä, PostNord Strålforsin Head of Business Development Sami Niininen kertoo.
Kustannussäästöjen lisäksi ratkaisu mahdollistaa PostNord Strålforsin asiakkaille myös entistä laadukkaamman palvelun.
– Postin jakelemiin yrityskirjeisiin ei ole olemassa kirjekohtaista seurantaa, mutta Jakeluyhtiö Suomen jakelemissa kirjeissä seuranta on. Itseasiassa kirjeiden seuranta alkaa jo meidän tuotannossamme ja jatkuu saumattomasti Jakeluyhtiö Suomen jakokirjojen kautta jakeluun asti. Jakelun onnistumisesta saadaan palaute, joka näkyy kirjeen lähettäjälle Track & Trace -seurantajärjestelmämme kautta. Seurantajärjestelmään kirjataan myös selkeä syy, jos kirjettä ei jostain syystä ole voitu jaella. Toiminta on siis täysin läpinäkyvää, Niininen nyökkää.
Laadukas kehitys
Jakeluyhtiö Suomen jakelu toimii pääosin sanomalehtien varhaisjakelun yhteydessä, ja kirjeet ovat pääsääntöisesti perillä jo toisena arkipäivänä postituksesta.
– Pitkäjänteisen ja hyvän yhteistyön tuloksena palvelua on hiottu viimeistä yksityiskohtaa myöten. Esimerkiksi me järjestämme kirjeet jo meidän tuotannossamme valmiisti Jakeluyhtiö Suomen jakojärjestykseen. Kehitämme yhteistä toimintaamme säännöllisillä kehityspalavereilla ja kehitystyössä ovat mukana myös lähettäjäasiakkaamme. Näin voimme varmistaa, että yhteistyömme tarjoaa asiakkaillemme parhaan mahdollisen hyödyn, Niininen päättää.