Yhä useammat tekevät ostoksia sydämellään

Buycotting-ilmiö yleistyy sitä mukaa kuin yhä useammat kuluttajat antavat tunteiden ohjata ostokäyttäytymistään. Säilyttääkseen kuluttajien suosion yritysten on toimittava strategisesti.

Buycott_Stralfors.jpg

Buycott: Tuotteiden tietoinen ostaminen poliittisista, eettisistä tai ympäristöllisistä syistä.

Ihmiset ovat vaikuttaneet yrityksiin lompakollaan jo satojen vuosien ajan. Jo 1800-luvulla Yhdysvalloissa oli ihmisiä, jotka boikotoivat orjatyövoimalla tuotettuja tuotteita. Kuluttajat voivat kuitenkin toimia myös päinvastoin ja ostaa tuotteita yrityksiltä, jotka vastaavat kuluttajien omia poliittisia, eettisiä ja ympäristöllisiä arvoja.

Ilmiö on saanut nimekseen buycott. Kuluttajat voivat esimerkiksi ostaa luomutuotteita tai tukea yrityksiä, jotka pyrkivät aktiivisesti torjumaan syrjintää ja huonoja työoloja. Toisaalta kuluttajat voivat yhtä tietoisesti tukea myös tavanomaisesti valmistettuja tuotteita tai yrityksiä, jotka ovat tunnettuja huonoista työoloistaan.

Buycott yleistyy

1990-luvulta lähtien lompakon voimalla vaikuttaminen on helpottunut erilaisten ympäristömerkintöjen ja yhteisvastuusta kertovien merkintöjen yleistyttyä markkinoilla.
– Buycott-aktiviteetit ovat lisääntyneet vuosien varrella erilaisten merkintöjen yleistymisen myötä. Boikotointi ei sitä vastoin yleensä kasva yhtä paljon, sanoo Tukholman yliopiston valtiotieteiden professori Michele Micheletti, joka on kirjoittanut useita kirjoja ja raportteja juuri buycottista.

Buycott yleistyy etupäässä 18–29-vuotiaiden nuorten keskuudessa – vuosina 2003–2009 buycott kasvoi tässä ikäryhmässä Ruotsissa 10 prosenttia nuorisohallituksen laatiman Fokus 10 -raportin mukaan.

Buycottilla on selvästi myös vaikutusta.

– Havaitsemme yhä useampien suurten yritysten käyttävän tuotteissaan luomu- tai Fairtrade-merkintöjä. Se kertoo, miten tehokkaasti tällainen strategia toimii. Yhtiöt osoittavat siten toimivansa yhteiskuntavastuullisesti ja saavat samalla hyvän myyntiargumentin, Michele Micheletti toteaa.

Strategia tärkeää

Buycott-trendi säilyy vahvana myös tulevaisuudessa, uskoo Michele Micheletti.
Koska ilmiö yleistyy tulevaisuudessa, kaikkien yritysten on alasta riippumatta laadittava strategia tämäntyyppisen kuluttajakritiikin käsittelyä varten.

Michele Michelettin mukaan yritysten on kuunneltava yksityishenkilöiden ja organisaatioiden taholta tulevaa kritiikkiä.
– Viisas strategia on kuunnella kritiikkiä ja miettiä, miten ongelmat voidaan ratkaista. Se on minun neuvoni yrityksille, jotka haluavat pysyä hengissä.

Helpottaakseen asiakkaiden valintoja yritysten on myös toimittava avoimesti.

– Monet kuluttajat haluavat lisää tietoa, mutta he eivät tiedä, miten he voivat löytää sitä. Markkinoilla on yrityksiä, jotka tarjoavat kuluttajien kysymää tietoa, mutta tiedot eivät aina ole helposti saatavilla.

Tilaa vinkkejä liiketoimintaasi

Nyt voi tilata itsellesi lehtemme Smarter Communication Magazinentai uutiskirjeemme News Direct itsellesi – ja näin saat koko ajan uusinta tietoa miten viestiä paremmin ja tehokkaammin. Molemmat tilaukset ovat ilmaisia. Lehti on luettavissa myös eLehtenä verkkosivuillamme.

Tilaa vinkkejä liiketoimintaasi

Valitse tilaus

Kiitos! Saat nyt vinkkejä älykäs viestinnän postilaatikkoon ja / tai sähköpostitse.

”Elämme monikanavaviestinnän keskellä joka päivä”

Instant shopping. Se on päivän sana suurten verkkokauppa-asiakkaidemme keskuudessa. Sekä se, miten tämä toimintamalli yhä enemmän korvaa perinteiset rahoitusratkaisut. Näin toteaa Ruotsin Strålforsin Key Account Manager Hans Stenberg.

Multikanal_Tina Zelmer_872x580.jpg

Nykyaikaisten verkkokauppajärjestelmien on pystyttävä käsittelemään nopeita päätöksiä, vahvistuksia ja ostoja. Kaikki ovat oivaltaneet, että asiakasmatkasta on tehtävä lyhyempi ja tehokkaampi, mikä asettaa tiukat vaatimukset prosessin joka vaiheelle.

Ja koska Strålfors toimittaa ratkaisuja käytännössä kaikkiin markkinoilla tällä hetkellä oleviin kanaviin, Hans Stenberg toimii usein neuvonantajana, kun yritykset haluavat ryhtyä toteuttamaan viestinnän teorioita käytännössä. 

– Elämme monikanavaviestinnän keskellä joka päivä ja tiedämme tarkalleen, mitä kussakin erityistapauksessa vaaditaan, Hans Stenberg toteaa.

Suhteet yhtä tärkeitä kuin työkalut

Voidakseen vastata monikanavaisen viestinnän asettamiin haasteisiin yrityksen on opittava ymmärtämään asiakkaitaan täydellisesti.

– Suhteiden luominen ja dialogi ovat nykyisin tärkeämpiä kuin koskaan aikaisemmin. Meidän on yhdessä pyrittävä tunnistamaan haasteet ja ratkaisemaan ne.

Hans Stenberg hoitaa suhteita moniin suuriin asiakkaisiin, joilla on erilaisia monimutkaisia viestintätarpeita. Yksi asia on kuitenkin yhteinen kaikille – kaikki haluavat toimittajan, joka voi toimittaa huomispäivän monikanavaratkaisuja.

Festivaalitunnelmaa – täysin ilman käteistä

Ranskan Clissonissa tänä vuonna jo 10. kerran järjestetyille Hellfest-rockfestivaaleille saapui yhteensä 150 000 ”metalheadsia” yli 70 eri maasta. Yhdessä he joivat mm. yli 260 000 litraa olutta – täysin ilman käteistä. Tämän tekivät mahdolliseksi Strålforsin valmistama kortti ja MyBee-tapahtumanjärjestäjän laatima mobiili korttimaksuratkaisu.

MyBee_Strålfors_1_872x580.jpg

– Tämä oli ensimmäinen kerta, kun näin isossa tapahtumassa ei käytetty käteistä lainkaan, kertoo ranskalaisen MyBeen toimitusjohtaja Jean-Rémi Kouchakji.

– Käytimme Strålforsin valmistamia RFID-kortteja. RFID-kortit toimivat erinomaisesti Android-käyttöjärjestelmän kanssa, minkä vuoksi festivaaleilla voitiin käyttää tabletteja RFID-asemina. Tabletteja käytettiin sekä myyntiasemina että rahan lataamiseen kävijöiden korteille, Jean-Rémi Kouchakji kertoo.

Suurmenestys

Ratkaisu saavutti Hellfest-festareilla suurmenestyksen. Siitä käyttäneistä 150 000 festivaalivieraasta vain 0,4 prosenttia ei saanut tilaamiaan kortteja.

– Kokemamme harvat ongelmat johtuivat miltei yksinomaan osoitelistoissa olleista virheistä, Jean-Rémi Kouchakji sanoo.

Kaikki reklamaatiot käsiteltiin paikan päällä festivaaleilla. Vääriin osoitteisiin lähetettyjen korttien käyttö estettiin ja uusiin ladattiin oikeanlaista sisältöä. 

Hyvä turvallisuus

Hellfest-festivaaleilla käytetty maksujärjestelmä toimi täysin off-line.

– Olemme ainoa toimittaja Euroopassa, jotka tarjoaa tällaisen ratkaisun. Ratkaisumme tarjoaa tapahtumanjärjestäjälle äärimmäisen hyvän turvallisuuden edulliseen hintaan. Järjestäjien ei myöskään tarvitse investoida infrastruktuuriin, Jean-Rémi Kouchakji toteaa.

Haluaa kehittää yhteistyötä edelleen

Korttien koodauksen lisäksi Strålfors huolehti myös korttilähetysten painamisesta, kuorittamisesta ja toimittamisesta festivaalivieraille. Lisäksi laadittiin verkkoportaali, jonka kautta heavyrokkarit pystyivät tilaamaan korttinsa etukäteen jo ennen festivaalien alkua.

– Yhteistyömme Ranskan Strålforsin kanssa toimii erittäin hyvin. Toivomme voivamme kehittää sitä edelleen ja hyödyntää Strålforsin vahvaa asemaa Euroopassa voidaksemme levittää ratkaisujamme laajemmalle yleisölle, Jean-Rémi Kouchakji sanoo.

Julian Lions Ranskan Strålforsilta on samaa mieltä:

– Haluamme todellakin kehittää tätä yhteistyötä edelleen. Toimimme tällä hetkellä seitsemässä maassa ja uskomme löytävämme tulevaisuudessa monia kiinnostavia yhteistyöprojekteja, hän sanoo.

Tilaa vinkkejä liiketoimintaasi

Nyt voi tilata itsellesi lehtemme Smarter Communication Magazinentai uutiskirjeemme News Direct itsellesi – ja näin saat koko ajan uusinta tietoa miten viestiä paremmin ja tehokkaammin. Molemmat tilaukset ovat ilmaisia. Lehti on luettavissa myös eLehtenä verkkosivuillamme.

Tilaa vinkkejä liiketoimintaasi

Valitse tilaus

Kiitos! Saat nyt vinkkejä älykäs viestinnän postilaatikkoon ja / tai sähköpostitse.

Muovikortista sovellukseksi– näin voit lisätä asiakkaidesi uskollisuutta

Sähköiset lahja- ja kanta-asiakaskortit olivat vielä kymmenen vuotta sitten todella trendikkäitä. Nykyisin monet muovikortit on korvattu mobiilisovelluksilla.

Intellipocket_Strålfors1_872x580.jpg

Henkilökohtaisesti kohdistettu digitaalinen markkinointi on tulevaisuutta, toteaa Intellipocket-sovellusyrityksen toimitusjohtaja Markus Grannenfelt.

Kuvittele, että voit tarjota asiakkaillesi alennuksia, arvoseteleitä sekä tietoa yrityksen uusimmista tuotteista ja palveluista – suoraan heidän puhelimiinsa.

Näin toimii suomalaisen Intellipocketin mobiiliratkaisu.

Aina asiakkaan taskussa

Intellipocketin idea asiakasuskollisuuden parantamisesta kännykässä toimivien asiakas- ja jäsensovellusten avulla tuotti yritykselle Red Herring Top 100 Europe 2015 -palkinnon.

– Mobiilisovelluksen kautta yritys on aina asiakkaan taskussa. Se avaa yritykselle uuden viestintäkanavan, jonka mahdollisuudet ovat miltei rajattomat, Markus Grannenfelt toteaa.

Intellipocketin sovellus toimii kuten mikä tahansa kännykkäsovellus. Yrityksellä on pilvessä oma mobiilisovellus, joka voidaan sovittaa kätevästi yrityksen graafiseen profiiliin ja kytkeä heidän CRM-järjestelmäänsä.

Kun asiakas on ladannut sovelluksen, yritys saa tietoonsa asiakkaan nimen ja puhelinnumeron sekä puhelimen mallin ja käyttöjärjestelmän. Tiedot sisältävä koodi tuotetaan reaaliajassa.

– Sovelluksessa on erinomaista se, että pystymme seuraamaan, milloin, missä ja miten asiakas käyttää sitä, hän jatkaa.

Tunnistaa uskollisuuden

Tunnistamismahdollisuus oli myös muovikorttien tavoitteena, kun ne korvasivat paperikupongit ja paperiset jäsenkortit 2000-luvun puolivälissä.

– Siihen aikaan ketju oli kuitenkin huomattavasti pidempi, Markus Grannenfelt huomauttaa.

Silloiset VIP-asiakkaat joutuivat esimerkiksi ilmoittautumaan jäsenkerhoon joko paperisella ilmoittautumislomakkeella tai verkon kautta. Sen jälkeen asiakkaan henkilötiedot ja osoite lähetettiin yrityksen asiakaspalveluun, jossa tiedot näppäiltiin CRM-järjestelmään. Sieltä tiedot lähetettiin edelleen muovikorttien valmistajalle, joka painoi korttiin asiakkaan nimen ja lähetti kortin hänelle postitse.

– Nykyään asiakas voi rekisteröityä suoraan myymälässä tabletin avulla tai verkossa ja saada kaikki tarjoukset sovelluksen kautta suoraan puhelimeensa. Digitaalitekniikka helpottaa asiakassuhteiden hoitamista sekä edistää siten asiakasuskollisuutta ja säästää kustannuksia, Markus Grannenfelt sanoo. 

Luuletko, että muovikortit katoavat kokonaan?

– Kaikki, mikä voidaan digitalisoida, tullaan varmaankin digitalisoimaan, mutta kukaan ei osaa sanoa, kuinka kauan siihen vielä menee. Monet yritykset ovat kuitenkin jo oivaltaneet, että ne voivat tehdä kauppoja aivan uudella tavalla. Airbnb on tästä hyvä esimerkki. Palvelun kautta vuokrattavat majoitusvaihtoehdot eivät ole hotellien omistuksessa, mutta asiakkaat voivat varata niitä verkosta ja sovelluksen kautta, Markus Grannenfelt kertoo.

– Yleensäkin kuluttajat pystyvät tulevaisuudessa valvomaan paremmin, miten yritykset käyttävät heidän tietojaan. Tiedot ovat todennäköisesti helpommin asiakkaiden saatavilla ja he voivat itse päättää, mitä yritykset saavat tiedoilla tehdä.

– Kuluttajat voivat myös entistä helpommin päättää, minkälaista tietoa he haluavat saada minkäkin kanavan kautta. Yritysten on sen vuoksi opittava yksilöimään viestintänsä entistäkin paremmin. Esimerkiksi kasvissyöjä ei halua saada tietoa tarjoushintaisesta lihasta.

– Tulevaisuuden teknologia luo kaupankäynnille aivan uudet edellytykset. Ehkä jo pian jääkaappimme tunnistaa, milloin on aika ostaa lisää maitoa, ja tilaa sitä suoraan käyttäjän suosimasta myymälästä.

Trendikäs muovikortti

2000-luvun alussa lompakossa piti olla mahdollisimman monta muovikorttia. Siten kuluttaja osoitti olevansa uskollinen asiakas, jonka jokainen ostos palkittiin.

Cool_cards_Strålfors.jpg

Tuolloin tehty tutkimus osoitti myös, että:

  • Muoviset lahjakortit menivät hyvin kaupaksi
  • Kuluttajat ostivat jopa 1,6 kertaa muoviseen lahjakorttiin ladattua rahasummaa enemmän
  • Muovikortti vähensi hallinnollista työtä, koska asiakas pystyttiin tunnistamaan, kun hän käytti korttiaan kassalla

 

Vuonna 2005 tulivat...

 

Luottomahdollisuudella varustetun muovikortti

2000-luvun puolivälissä euroShellillä oli eniten bensiinikortteja Euroopassa. Korteilla pystyi ostamaan bensiiniä ja lauttalippuja sekä maksamaan tie- ja pysäköintimaksuja. Yhteensä 6,5 miljoonaa asiakasta 35 eri maassa käytti euroShellin bensiinikorttia tuona aikana.

 

Matkustuskortti käteisen sijaan

Vuonna 2005 ruotsin valtion rautatieyhtiön SJ:n asiakkaat alkoivat maksaa matkansa muovikortilla käteisen sijaan. Matkan rekisteröimiseksi junan konduktöörin tarvitsi vain pitää korttia lukijaa vasten, ja pääteasemalla lukijan tiedot siirrettiin SJ:n tietokantaan. Strålfors toimitti ratkaisun SJ:lle.

EU:n sairausvakuutuskortti

Ruotsin valtion vakuutusvirasto Riksförsäkringsverket ja Norjan Rikstrygdeverket lähettivät tuolloin maidensa kansalaisille uusia muovisia sairausvakuutuskortteja, jotka toimivat sairausvakuutustodistuksena toisessa EU-maassa. Siirtyminen paperisista asiakirjoista muovikorttiin merkitsi myös, että kortista tuli henkilökohtainen eikä koko perhettä koskeva kuten ennen.

Tilaa vinkkejä liiketoimintaasi

Nyt voi tilata itsellesi lehtemme Smarter Communication Magazinentai uutiskirjeemme News Direct itsellesi – ja näin saat koko ajan uusinta tietoa miten viestiä paremmin ja tehokkaammin. Molemmat tilaukset ovat ilmaisia. Lehti on luettavissa myös eLehtenä verkkosivuillamme.

Tilaa vinkkejä liiketoimintaasi

Valitse tilaus

Kiitos! Saat nyt vinkkejä älykäs viestinnän postilaatikkoon ja / tai sähköpostitse.

Digitaalinen äänestys metsäyhtiössä

Metsä Groupin emoyhtiön Metsäliitto Osuuskunnan jäsenet omistavat lähes puolet Suomen yksityismetsistä. Metsäliitto Osuuskunta on liikevaihdoltaan Euroopan suurin tuottajaosuuskunta. Yhtiö panostaa nyt toimintansa digitalisoimiseen ottamalla käyttöön mm. sähköisen puukaupan.

Metsä_Strålfors_2_872x580.jpg

Metsä Groupin jäsenpalvelujohtaja Juha Jumppanen näyttää, miten osuuskunnan jäsenet voivat nykyään hoitaa metsäkauppansa digitaalisesti.

Maailman kahdeksanneksi suurimman metsäteollisuuskonsernin Metsä Groupin pääkonttori sijaitsee Helsingin kupeessa. Jo pääsisäänkäynnissä kävijä näkee, miten tärkeä merkitys metsällä on yrityksen toiminnalle. Rakennuksen sisustusta hallitsevat modernisti muotoillut puusäleiköt, ja katon kaarevien puukaarien lomasta virtaa valoa Metsä Groupin ruokalaan .
– Tarjoamme ensimmäisinä Suomessa jäsenillemme mahdollisuuden  myydä puuta ja ostaa metsänhoitopalveluita sähköisesti. Huomattavan suuri osa kaupasta tapahtuukin tulevaisuudessa digitaalisesti, Metsä Groupin jäsenpalvelujohtaja Juha Jumppanen toteaa ylpeänä.

Ensimmäiset sähköiset vaalit

Metsäliitto Osuuskunnan  122 000 metsänomistajaa ja jäsentä äänestää joka neljäs vuosi järjestettävissä edustajiston vaaleissa 60 henkilöä edustamaan eri vaalipiirejä.
Tällä kertaa omistajajäsenillä oli mahdollisuus perinteisen äänestyksen vaihtoehtona äänestää sähköisesti. Sähköinen äänestys toteutettiin kokonaisuudessaan verkkoportaalin kautta yhteistyössä Strålforsin kanssa.

Ehdokkaat pystyivät myös ensimmäistä kertaa lisäämään verkkoportaaliin itse omat ehdokasesittelynsä.
– Se oli tärkeää ennen kaikkea suurkaupunkialueilla, jossa asuu paljon ihmisiä ja jossa jäsenet eivät tunne toisiaan yhtä hyvin kuin maaseudulla, Juha Jumppanen kertoo.

Tottumus vaikuttaa tulokseen

Vuoden 2015 äänestysprosentti ei ollut  täysin tyydyttävä, 31 prosenttia jäsenistä osallistui äänestykseen.
– Luku laski jonkin verran edelliskerrasta, mutta on edelleen osuuskuntamuotoisen vaalien kärkitasoa. Olemme silti erittäin tyytyväisiä vaalin toteutukseen Strålforssin kanssa, Juha Jumppanen toteaa.

Äänestysprosenttiin on hänen mukaansa vaikuttanut myös yhtiön taloudellinen tilanne.

– Yhtiön taloustilanne ja tulevaisuuden näkymät ovat hyvät. Sen vuoksi monet jäsenet ovat tyytyväisiä eivätkä ehkä tunne tarvetta vaikuttaa asioihin äänestämällä, Juha Jumppanen sanoo.
– Tänä vuonna jäsentemme huomiota veivät myös Suomen eduskuntavaalit.

Haluaa digitalisoida vaalit kokonaan

– Olemme saaneet sähköisestä äänestämisestä erittäin hyvää palautetta; äänestysprosessia on mm. pidetty joustavana ja turvallisena.

Aiomme sen vuoksi sekä kustannustehokkuutta silmällä pitäen miettiä, voisimmeko hoitaa seuraavat vaalit kokonaan sähköisesti. Tai ainakin ohjata nykyistä voimakkaammin prosessia sähköiseen äänestykseen.
Silloin myös ennen vaaleja lähetettävät tiedotteet toimitettaisiin postin sijaan digitaalisten kanavien kautta, kuten tekstiviestillä ja sähköpostitse.
– Täysin digitaaliset vaalit sopivat yhteen muiden digitaalisten palveluidemme  kanssa, sanoo Juha Jumppanen ja lisää:
– Muihin vastaavansuuruisiin osuuskuntiin verrattuna vaalituloksemme oli hyvä. Seuraavissa vaaleissa tähtäämme selvästi korkeampaan äänestysprosenttiin.