Älä jää tulevaisuuden kyydistä

Tietokoneet korvaavat koko ajan lisää ammattiryhmiä, ja esiin nousee uudenlainen yhteiskunta. Ostamme elämäntyyliä ja poukkoilemme eri ryhmien välillä – samalla kun kuluttamisen valta ja asema kasvavat.
Tervetuloa tulevaisuuteen.

875x580_train_to_future.jpg

Yhä suurempi osa perinteisistä ammateista korvataan tietokoneilla ja roboteilla, ja esiin nousee siten uudenlainen yhteiskunta.

– Muutos etenee nopeasti. Tietokoneet korvaavat yhä useampia ammattiryhmiä, aivan kuten tyypillisissä ruumiillisissa töissä on jo tapahtunut. Jo nyt autot pystyvät ajamaan itsekseen, asiakkaat skannaavat omat ostoksensa ruokakaupassa ja yhteydet viranomaisiin hoituvat yleensä automaattisesti.

Vaaravyöhykkeessä on uusia ammattiryhmiä, kuten patentti-insinöörit, pörssimeklarit ja urheilutoimittajat. Thomas Fürth rinnastaa tilanteen teollistumisen aikakauteen.

Kairos Futuren tutkimusjohtaja Thomas Fürth ennusti vuonna 2005 erilaisia yhteiskuntasuuntauksia. Nyt, melko  täsmälleen kymmenen vuotta myöhemmin, hän voi todeta useimpien ennustustensa toteutuneen: – Olin oikeassa monessa asiakkaansa assa, hän sanoo ja kääntää samalla katseensa uudelleen tulevaisuuteen.


– Historiallisesti katsottuna siirtymävaiheet ovat tavallisia. Kesti kauan, ennen kuin teollisuus pystyi työllistämään kaikki ne, jotka eivät pystyneet jatkamaan maatalousammateissa, mikä johti maahanmuuttoon, kerjäykseen ja suureen köyhyyteen. Vaarana on, että kokonainen tai ainakin puolikas sukupolvi joutuu tälläkin kertaa väliinputoajaksi, kun tietokoneet vievät ihmisten työpaikat, hän toteaa.

– Toisaalta on kuitenkin hyvä muistaa, ettei historia koskaan toista itseään aivan samanlaisena.

Kuluttamisesta politiikkaa

Vakinaisen työn ja kiinteiden työaikojen merkitys vähenee. Työskentelemme jatkossa yhä enemmän tilapäisissä projekteissa. Samalla kulutuksen merkitys kasvaa yhä enemmän ja siitä tulee valtakeino ja instrumentti, jonka avulla ihmiset kantavat vastuuta yhteiskunnasta.

– Kuluttamisella on edelleen vähän huono maine, esimerkiksi liikakulutusta paheksutaan. Tähän tulee kuitenkin muutos.

Kuluttamisesta tulee sekä hyvä että välttämätön asia, koska yhteiskuntamme on riippuvainen jatkuvasta kulutuksesta.

Miten pystymme kuluttamaan enemmän, kun työskentelemme vähemmän?
– Osittain rahoitus hoituu itsestään, koska tietokoneet tekevät yhä suuremman osan ihmisten aikaisemmin hoitamista tehtävistä, Thomas Fürth sanoo ja antaa esimerkkejä siitä, kuinka tämä on hoitunut yhteiskunnassa aikaisemmin:
– Maatalouden väistyessä teollistumisen tieltä mietittiin, miten ruoansaanti voitaisiin turvata. Eiväthän ihmiset voi syödä vasaroita ja nauloja. Nykyisin riittää kuitenkin aivan hyvin, että maapallon väestöstä vain yksi prosentti toimii maanviljelijöinä.

Läpinäkyvyys ja imago

Tämä merkitsee myös sitä, että kuluttajien valinnat saavat yhä tärkeämmän merkityksen, mikä puolestaan asettaa suurempia vaatimuksia yritysten tarjonnalle ja asenteille. Läpinäkyvyysvaatimus kasvaa, kun kuluttamisesta tulee politiikkaa.

– Mikäli yritys toimii jollakin tapaa väärin, ihmiset voivat kieltäytyä ostamasta heidän tuotteitaan. Imago on yritykselle erittäin tärkeä asia. Sosiaalisen median ansiosta tällaisilla toimenpiteillä voi olla suuri vaikutus ja ne voivat lamauttaa yrityksen toiminnan tilapäisesti kokonaan. Ihmisten muisti on kuitenkin lyhyt ja myrsky voi puhaltaa ohi nopeasti.

Jos yritys ei halua jäädä tulevaisuuden kyydistä, sen on pysyttävä tekniikkakehityksen mukana, pysyttävä ajan tasalla trendeistä ja suuntauksista ja pystyttävä sovittamaan toimintaansa nopeasti asiakkaidensa mukaan. Mainonta sulautetaan yhä taitavammin osaksi elokuvia ja lehtiartikkeleita, ja tiedon ja markkinoinnin raja hämärtyy.

"Homo Zappiens" – uusi haaste

Vaikeus on asiakkaiden epäjohdonmukaisuudessa sekä jatkuvassa poukkoilussa eri ryhmien ja elämäntyylien välillä. Thomas Fürth kutsuu ilmiötä nimellä "Homo Zappiens". Tulevaisuuden markkinointiviestijöiden onkin menestyäkseen opittava saavuttamaan oikeat ihmiset juuri oikealla tavalla ja oikeaan aikaan.

– Voi olla, että tulevaisuudessa yritykselle on tärkeämpää, että sillä on oikeanlaisia asiakkaita kuin millaisia tuotteita ja palveluja yritys tarjoaa. Nykyisin myydään elämäntyyliä. Verkko ja tietokoneet avaavat tähän miltei loputtomia mahdollisuuksia. Koskaan aikaisemmin yrityksillä ei ole ollut yhtä paljon tietoa asiakkaidensa käyttäytymisestä, ja nykyään myös tietoja pystytään käsittelemään aivan uskomattomilla tavoilla, hän toteaa.

Yritykset voivat oppia tuntemaan asiakkaansa lähes henkilökohtaisella tasolla. Emmekö pelkää menettävämme yksityisyydensuojaamme?

– On totta kai vaarana, että yrityksestä tulee liian tungetteleva. Yksityisyydensuojan ja salassapidon käsitteet tulevat kuitenkin muuttumaan. Ihmiset ovat jo julkaisseet paljon tietoa itsestään verkossa, ja piiloutumisen sijaan on noudatettava toista strategiaa. On opittava torjumaan hyökkäyksiä.

Tilaa vinkkejä liiketoimintaasi

Nyt voi tilata itsellesi lehtemme Smarter Communication Magazinentai uutiskirjeemme News Direct itsellesi – ja näin saat koko ajan uusinta tietoa miten viestiä paremmin ja tehokkaammin. Molemmat tilaukset ovat ilmaisia. Lehti on luettavissa myös eLehtenä verkkosivuillamme.

Tilaa vinkkejä liiketoimintaasi

Valitse tilaus

Kiitos! Saat nyt vinkkejä älykäs viestinnän postilaatikkoon ja / tai sähköpostitse.

Tee hyvää ja tienaa enemmän – tulevaisuuden tapa harjoittaa liiketoimintaa

Liikemaailma on muutoksen edessä. Brändien elinaika on yhä lyhyempi – ja hengissä pysyminen edellyttää yrityksiltä muutakin kuin vain menestyksekästä liiketoimintaa. Niiden on myös tehtävä jotain hyvää. Näin väittää brändiasiantuntija Cindy Gallop.
– Mieti, mitä haluat muuttaa, tee se ja katso, mitä tapahtuu. Lupaan, ettet tule pettymään.

875x580_CindyGallop.jpg

”Tienaa rahaa – ja tee samalla hyviä tekoja.” Kansainvälisesti tunnustetun brändiasiantuntijan Cindy Gallopin mukaan se on tulevaisuuden liiketoimintaa.

Tulevaisuuden liiketoiminnassa on sekä tehtävä hyviä asioita että ansaittava rahaa – samanaikaisesti.

– En kuitenkaan tarkoita ”hyvän tekemisellä” sitä, mitä monet yritykset nykyisin tekevät. Ne keventävät omaatuntoaan lahjoittamalla rahaa hyväntekeväisyyteen, toteaa Cindy Gallop, innovaattori, luennoitsija ja kansainvälisesti tunnustettu brändistrategi.

Sen sijaan tulevaisuuden yritysten on ansaittava rahaa tekemällä hyviä tekoja päivittäisessä toiminnassaan.

– Yhteiskuntavastuun yhdistäminen yrityksen ydintoimintaan on ratkaisevan tärkeää, jos yritys haluaa jatkossakin kasvaa kannattavasti, hän selittää.

Uudenlaista liiketoimintaa

Unelmien maailmassa yritykset ja ihmiset ansaitsevat sitä enemmän mitä enemmän hyviä tekoja he tekevät – ja tekevät sitä enemmän hyviä tekoja mitä enemmän he ansaitsevat.

Corporate Social Responsibility

Cindy Gallop korostaa, että hyvien tekojen on sävytettävä yrityksen koko toimintaa eikä vain osia siitä. Hän oivalsi tämän toimittuaan useita vuosia globaalien yritysten, kuten Coca-Colan, Ray-Banin, Levis’n ja Polaroidin brändistrategina.

– Termin ”corporate social responsibility” (CSR) käyttö on minusta hieman ongelmallista. Tällä hetkellä yritysten hyvät teot ovat yleensä erillään yrityksen ydintoiminnasta. Tämä johtaa asenteeseen, jonka mukaan CSR on työtä, jota yrityksen PR-osasto tekee yrityksen maineen parantamiseksi, kun yrityksen muut osat keskittyvät rahan tienaamiseen, hän sanoo.

Asenne ei myöskään muutu, ennen kuin joku laittaa muutoksen alulle.

– Yritysten, jotka haluavat selviytyä tulevaisuuden haasteista, on priorisoitava tätä liiketoimintasuunnitelmassaan, Cindy Gallop tähdentää.

Tulevaisuuden liiketoimintamalli on hänen mukaansa melko yksinkertainen: Yrityksen ja työntekijöiden yhteiset arvot ja toiminta ovat suorassa suhteessa yrityksen ja työntekijöiden taloudellisiin ja sosiaalisiin voittoihin.

– Vasta kun yrityksillä ja asiakkailla on yhteiset arvot – ja he yhdessä toimivat niiden pohjalta – asioita alkaa toden teolla tapahtua, hän sanoo ja jatkaa:
– Yhteiset arvot ovat kaikkien hyvien suhteiden perusta, myös elinkeinoelämässä. Todella läheiset suhteet edellyttävät yhteisten arvojen omaksumista.

Kaikki alkaa mikroteoista

Todistaakseen teoriaansa Cindy Gallop pyrkii elämään mahdollisimman pitkälle omien opetustensa mukaisesti.
Yksi hänen viimeisimmistä projekteistaan on start-up-yritys ja verkkofoorumi Ifwerantheworld.com. Siellä yksityishenkilöt ja yritykset voivat kohdata toisensa, vaihtaa ajatuksia ja toteuttaa hyviä aikeitaan.

– Ihmisillä on loputtomasti hyviä aikeita, mutta vain harvoin niistä kehkeytyy todellista hyötyä tuottavia liiketoimintamalleja, Cindy Gallop toteaa.

– Tietenkin myös yrityksillä on hyviä aikeita, mutta aivan kuten ihmistenkin, myös yritysten on vaikea löytää nopeita ja yksinkertaisia toimintamalleja aikeidensa toteuttamiseen – erityisesti sellaisia, jotka auttavat yritysjohtoa yrityksen johtamisessa.

Cindy Gallopin mukaan rehellisten aikeiden toteuttaminen on mahdollista vain itsetutkiskelun kautta, mitä nyky-yhteiskunnassa vain harvoin harrastetaan.

Hän kutsuu näitä totuuden hetkiä mikroteoiksi.

– Kysymällä itseltäsi, kuka sinä olet, mihin sinä uskot ja mitä sinä arvostat, saat tietää, mistä asioista välität tarpeeksi tehdäksesi niille jotakin.

”Noudata omia filosofioitasi”

Yksi mikroteko voi olla se, että luo omille kollegoille paremmat edellytykset selkeyttää yrityksen brändiä tai tuotteita asiakkaille.

– Myös kymmenen tuhannen kilometrin matka alkaa yhdestä askeleesta. On tärkeää edetä yksi askel kerrallaan ja aloittaa pienistä ja yksinkertaisista asioista, jotka on helppo tehdä.

– Se, mitä tekee ei ole tärkeintä, kunhan tekee jotakin. Psykologinen vaikutus on yleensä riittävä, ja ajan mittaan se voi johtaa suurempiin muutoksiin. Minulla on tapana kehottaa ihmisiä noudattamaan omia filosofioitaan.

Koskeeko tämä kaikenlaisia yrityksiä – myös öljy-yhtiöitä ja autoliikkeitä?

– Ehdottomasti! Juuri nämä kaksi teollisuudenalaa ovat esimerkkejä aloista, joiden on todellakin uudistettava ajatteluaan ja tehtävä muutoksia voidakseen jatkaa liiketoimintaansa menestyksekkäästi.

– Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että autoalan tulisi ajoneuvotyyppiin keskittymisen sijaan miettiä enemmän sitä, miten matka voidaan tehdä ihmisille mahdollisimman yksinkertaiseksi ja mukavaksi. Useastakin syystä henkilöauto ei todennäköisesti ole tulevaisuuden eniten käytetty kuljetusväline.

– Öljyteollisuudella on edessään yhtä suuria muutoksia. Ihmisten energiankulutus ei vaikuta pelkästään ihmisten ja maapallon tulevaisuuteen vaan myös siihen, millaisena me näemme kestävän liiketoiminnan.

Milloin luulet, että liiketoimintamallista ”tee hyvää – tienaa enemmän” tulee todellisuutta?

– Kuten aina, asioista tulee todellisuutta, kun me toteutamme ne. Nykymaailmassa on suuri merkitys sillä, kuka asioita tekee. Esimerkiksi julkisuuden henkilöt toimivat yleensä esikuvina hyväntekeväisyydessä ja hyvissä teoissa.
Cindy Gallop korostaa, että kaikkien muutosten perustana on henkilökohtainen vastuu.

– Muutoksia tapahtuu, koska ihmiset haluavat muutosta, ei sen vuoksi, että yritysjohto komentaa heitä. Se, miten yritys kohtelee työntekijöitään, toimittajiaan, asiakkaitaan ja yhteistyökumppaneitaan, luo perustan yrityksen liiketoiminnalle. Se puolestaan ratkaisee, selviääkö brändi hengissä tulevaisuudessa.

Uusi maailma on jo täällä

Tekniikka on kehittynyt valtavasti koko 1900-luvun ajan. Kehitystä ovat kuitenkin ohjanneet insinöörit, ja me olemme käyttäneet tekniikkaa heidän ehdoillaan. Tekniikka oli ihmisiä tärkeämpää, kunnes tultiin käännekohtaan. 
– Digitaaliratkaisut muuttavat käyttäytymistämme nopeammin kuin on koskaan aikaisemmin ollut mahdollista, toteaa Media Evolutionin toimitusjohtaja Magnus Thure Nilsson.

875x580_MagnusThure.jpg

Magnus Thure Nilsson.

Kyseessä on suuri siirtymävaihe, ja vaikutus on päivänselvä.

– Facebook on tästä loistava esimerkki. Se on muuttunut kymmenessä vuodessa tyhjänpäiväisestä foorumista täydellisen läpinäkyvyyden kanavaksi. Nykyisin asiakas saa päättää – kaikkialla. Yritykset eivät enää itse määritä tuotteitaan ja palvelujaan, vaan sen tekevät asiakkaat.

Elämme yksinkertaisesti uudenlaisessa maailmassa. Uusi globaali yhteisö päättää siitä, mitä me kulutamme ja tuotamme. Meistä kaikista on tullut tuotteiden ja palvelujen tuottajia ja kehittäjiä.

– Aivan yhtäkkiä tekniikasta tuli itsestään selvää ja helppokäyttöistä, ja silloin meistä ihmisistä tuli tekniikan herroja. Elämme nyt keskellä erittäin jännittävää muutosta, sanoo Magnus Thure Nilsson ja jatkaa:

– Voittajaksi selviytyy se maa, joka ensimmäisenä ymmärtää täydellisesti tämän muutoksen.

Yhteiskunta epätahdissa

Matkalla on kuitenkin esteitä. Yksi on yhteiskunnan muutosnopeus, ja se, miten se vaikuttaa yhteiskuntaamme. Kehitys etenee nimittäin erittäin nopeasti eivätkä kaikki pysy vauhdissa mukana.

– Akateeminen maailma menettää arvoaan, koska se ei kehity tarpeeksi nopeasti. Julkinen sektori kärsii osittain samasta ongelmasta, Magnus Thure Nilsson sanoo.

Yritykset sitä vastoin menevät nurin, jos ne eivät pysy kehityksen tahdissa. Tämä merkitsee, että yhteiskunnan eri osat liikkuvat eri tahtiin.

– Yhteiskunnan kehitystä jarruttavat tällä hetkellä eri tahojen eri intressit ja osaamisen puute, mikä ei toimi.

Kaikkien on oltava visionäärejä

Ratkaisuna on kehittää toimintoja ja järjestelmiä, jotka selviytyvät muutoksesta.

Nyky-yhteiskunnassa yritysten odotetaan olevan visionäärejä. Julkisen sektorin on kuitenkin tulevaisuudessa oltava entistä näkyvämmin esillä, koska muuten säilyvät vain markkinoille tärkeät asiat.

– Silloin yhteiskunnassa ei oteta huomioon kansalaisten toiveita. Demokratian käsite kääntyy päälaelleen, ja silloin asiat voivat päättyä huonosti, Magnus Thure Nilsson sanoo.

Mitä julkinen sektori sitten voi tehdä?

Julkisen sektorin vastuulla on varmistaa, että yritykset ja kansalaiset ovat kiinnostuneita näistä kysymyksistä.

– Asioita ei tule kuitenkaan tehdä niin kuin aina ennenkin. Julkisen sektorin ei pidä toimittaa valmista ratkaisua, Magnus Thure Nilsson huomauttaa.

Työn tekemiseen tarvitaan ihmisiä, yrityksiä ja kansalaisia. Tähän tarvitaan kohtauspaikkoja, jollainen on esimerkiksi Malmössä toimiva Media Evolution.

– Yksinkertaisesti sanottuna me pyrimme luomaan suhteita digitaalisen kehityksen kärjessä toimivien yritysten ja perinteisten teollisuusyritysten välille. Investoimme saamamme voitot takaisin toimintaan, Magnus Thure Nilsson kertoo.

Globaali yhteiskuntarakentamisen malli

Magnus Thure Nilsson on vakuuttunut siitä, että tulevaisuuden haasteiden ratkaisemiseen tarvitaan tällaisia foorumeja. Saattavatko ne ehkä jopa olla nk. ruotsalaisen mallin seuraava vaihe?

– Uskon, että tästä voi tulla globaali yhteiskuntarakentamisen malli. Digitaalimaailmaan siirtymisessähän on kyse juuri läpinäkyvyydestä, osallistamisesta ja uudenlaisista yhteistyömuodoista.

Magnus Thure Nilssonin mukaan ovea tarvitsee raottaa vain vähän, kun tulevaisuus on jo selkeästi nähtävissä.

– Kaikilla on nykyisin älypuhelin ja kaikki voivat katsoa elokuvia Netflixin kautta. Tästä näkökulmasta on helppo todeta, kuinka nopeasti kehitys etenee. Elämme pian robottien ja tekoälyn science fiction -maailmassa.

– Mielestäni olemme aliarvioineet yhteiskunnan muutosnopeuden. Kun parin vuoden kuluttua katsomme taustapeiliin, toteamme olleemme melkoisen naiiveja.



 

Magnus Thure Nilssonin mukaan tulevaisuuden haasteista selviytymiseen tarvitaan seuraavia:

  • Oivallus. Työntekijöillä on oltava oikeanlaista osaamista. Kaikkien, myös yritysjohdon ja yrityksen hallituksen, on lisäksi ymmärrettävä, että ainoa asia, jonka voi varmuudella sanoa, on se, että kaikki muuttuu – ja yhä nopeammin.
  • Innovatiivisuus. Yritysten on kehityttävä koko ajan. Enää ei kui­tenkaan riitä, että ymmärtää markkinat ja ostajat. On ymmärrettävä kokonaisuus ja ajateltava globaalisti. Nyt on suurien kokonaisvaltaisten kysymysten aika, koska aikamme edellyttää sitä.
  • Tekniikka. Kukaan ei tiedä, millaiselta digitaalinen kehitys näyttää pitemmällä aikavälillä. Tiedämme vain, että kaikki mitä uskomme digitalisoinnissa ja automatisoinnissa tapahtuvan, myös tapahtuu – ja että sen lisäksi tapahtuu myös paljon muuta.

Prediktiivinen analytiikka edistää Miljonlotterietin liiketoimintaa

Vuonna 1964 perustettu Miljonlotteriet on Ruotsin vanhimpia peliyrityksiä. Yritys myy arpoja kestotilauksena, verkossa ja myymälöissä. Suurin osa Miljonlotterietin asiakkaista on arpojen tilaajia.

875x580_Miljonlotteriet.jpg

Miljonlotterietin operatiivinen johtaja Jan Erlandsson.

– On tärkeää, että viestimme oikein kaikissa kanavissa, niin postitse ja verkossa kuin suullisestikin, sanoo Miljonlotterietin operatiivinen johtaja Jan Erlandsson.


Vuodesta 2008 vuoteen 2012 Miljonlotteriet kasvoi joka vuosineljänneksellä.

Jan Erlandssonin mukaan se ei olisi ollut mahdollista ilman yhteistyötä Strålforsin kanssa.

– Yhteistyö Strålforsin kanssa merkitsee meille turvallisuutta ja varmuutta. Se antaa hyvän rakenteen asiakasviestintäämme, hän sanoo.

Digitalisoinnilla vaikutusta

Useiden muiden pelialan yritysten tavoin viime vuodet ovat olleet haasteellisia myös Miljonlotterietille. Tähän ovat syynä mm. ulkomaisten peliyritysten taholta tuleva kilpailu sekä ihmisten muuttunut pelikäyttäytyminen. Myös digitalisoinnilla on ollut paljon merkitystä. Perinteisiä pelejä aikaisemmin pelanneet ovat siirtyneet nyt verkko- ja tietokonepeleihin.

Ennen kaikkea Miljonlotterietin on ollut vaikeaa rekrytoida uusia nuoria tilaajia.

Pystyäkseen paremmin analysoimaan markkinoita ja digitaalitekniikan mukanaan tuomia uusia haasteita Miljonlotteriet tarkastelee nyt yhdessä Strålforsin kanssa prediktiivisen analytiikan tarjoamia mahdollisuuksia. Hankkimalla lisää tietoa ihmisten käyttäytymisestä reaaliajassa ja eri tilanteissa yritys voi paremmin sovittaa viestintänsä ja tarjouksensa.


Analyysi lisää uskollisuutta

Strålforsin yhteistyökumppa­nina toimiva tekniikka- ja kehitysyhtiö Tajitsu analysoi suuria määriä asiakastietoja. Itse kehittämänsä ohjelmiston avulla yritys auttaa mm. peliyhtiöitä maksimoimaan asiakkaidensa uskollisuuden.


– Toimittuaan alalla 50 vuotta yritys on osittain kiinni historiassaan. Meidän on löydettävä uusia menetelmiä kehittyä ja vastata alan edessä oleviin haasteisiin. Tulevaisuudessa markkinoilla on luultavasti pelejä, jollaisia emme osaa nykyään edes kuvitella, Jan Erlandsson ennustaa.

Tilaa vinkkejä liiketoimintaasi

Nyt voi tilata itsellesi lehtemme Smarter Communication Magazinentai uutiskirjeemme News Direct itsellesi – ja näin saat koko ajan uusinta tietoa miten viestiä paremmin ja tehokkaammin. Molemmat tilaukset ovat ilmaisia. Lehti on luettavissa myös eLehtenä verkkosivuillamme.

Tilaa vinkkejä liiketoimintaasi

Valitse tilaus

Kiitos! Saat nyt vinkkejä älykäs viestinnän postilaatikkoon ja / tai sähköpostitse.

Entistä paremmin kohdistetun viestinnän kaksi trendiä

Magnus Widgren on Tukholmassa toimivan Friends & Tactics -suoramarkkinointitoimiston toimitusjohtaja. Hän toimii mielellään strategisen brändiviestinnän ja suoramarkkinoinnin välimaastossa ja auttaa usein Strålforsia tehostamaan asiakkaidemme viestintää.

875x580_magnus_widing.jpg

Friends & Tacticsin toimitusjohtaja Magnus Widgren.

” Suoramarkkinoinnissa on kyse oikean kanavan löytämisestä tarjouksen tekemistä varten sekä kuluttajien vaatimusten huomioon ottamisesta, hän sanoo.

Hänen mukaansa juuri nyt on nähtävissä kaksi vahvaa trendiä. Ensimmäinen on Marketing automation eli markkinoinnin automatisointi ja asiakasmatka. Monet asiakkaat, joita hän Strålforsin kanssa tapaa, haluavat puhua juuri näistä asioista.

– Marketing automation on edelleenkin eräänlaista science-fictionia, mutta sovellamme sitä muutamiin ruotsalaisiin asiakkaisiimme erittäin hyvällä tuloksella, hän kertoo.

Toinen Magnus Widgrenin tunnistama trendi on laskun käyttö viestintäkanavana.

– Se ei ehkä ole mikään uutuus Strålforsin toiminnan tunteville, mutta sähköisten laskujen yleistyessä tämän kanavan mahdollisuudet kasvavat koko ajan. Potentiaali on valtava, Magnus Widgren toteaa.


Trendi 1 – KAMPANJASTA OHJELMAKSI 

Markkinointi on perinteisesti ollut kausiluonteista – kevät ja syksy, joulu ja kesä – ja sen jälkeen kaikki on alkanut alusta. On pyritty koko ajan luomaan tarpeita ja saamaan ihmiset ostamaan enemmän.

– Nykyään kaudet eivät ole enää yhtä tärkeitä – sen sijaan on tärkeää panostaa asiakastuntemuksen lisäämiseen. Voimme esimerkiksi miettiä, miksi asiakkaat ostavat tiettyjä tuotteita juuri tietyllä hetkellä, Magnus Widgren sanoo.

– Tämä on erittäin jännittävä alue, jota olemme ehtineet vasta vilkaista. Täysin integroituun asiakas­elämykseen on vielä paljon matkaa.

Yksinkertaistetusti voidaan sanoa, että tarkoituksena on luoda automaattisia markkinointitoimia, jotka aktivoituvat, kun asiakkaalle syntyy tietty tarve. Asiakkaathan haluavat mieluiten ostaa tuotteita, kun he tarvitsevat niitä – eikä silloin, kun kauppias järjestää kampanjan.

Sähköisiä jälkiä

Marketing automationilla tarkoitetaan itse asiassa markkinointia tukevia ohjelmistoja ja tietokantoja. Käsite otettiin käyttöön Yhdysvalloissa runsaat kymmenen vuotta sitten, ja viime vuosina tämäntyyppisten ratkaisujen markkinat ovat kasvaneet tuntuvasti.

– Erona on se, että nyt pystytään seuraamaan asiakkaiden sähköisiä jälkiä, esimerkiksi sitä, miten he käyttäytyvät asioidessaan verkkokaupassa. Analysoituamme näitä tietoja voimme tarjota asiakkaille uusia tuotteita, jotka on kohdistettu tarkemmin juuri heille, Magnus Widgren selittää.

Mistä kaikki on paras aloittaa?

– Hyvästä asiakastietokannasta. Jos yrityksellä on sellainen, se tietää, miten asiakkaat toimivat ja voi aloittaa tietojen hyödyntämisen välittömästi, Magnus Widgren sanoo.

Hyvässä asiakastietokannassa tiedot ovat aina ajan tasalla. Tietokantaan kerätään tietoa asiakkaiden käyttäytymisestä ja se tarjoaa yritykselle valtavasti mahdollisuuksia, Magnus Widgren toteaa.

Yritys ei saa myöskään rajoittaa luovuuttaan. On pystyttävä esimerkiksi havaitsemaan uusia käyttäytymismalleja ja prosesseja aktivoivat tapahtumat, kuten se, kun ihmiset eroavat, muuttavat tai saavat lapsia.

– Yksi helppo tapa on hyödyntää väestörekisterin tietoja, kuten Skånetrafiken-liikenneyhtiö tekee Ruotsissa. ”Olet muuttanut Malmöhön. Testaa matkustuspalvelujamme ilmaiseksi”, hän sanoo.

Uudenlainen kampanjanlaatija

Marketing automationissa asiakasmatka on keskei­sellä sijalla. Yritys tarvitsee suunnitelman jokaista asiakastyyppiä sekä kaikenlaisia käyttäytymismalleja ja reaktioita varten. On siis tiedettävä, miten minkäkin tyyppistä henkilöä kannattaa lähestyä ja miten asiakkailta saatavaa palautetta tulee käsitellä.

– Kaikki aktivointi tapahtuu automaattisten ohjelmien avulla, ja uusia kampanjoita järjestetään jatkuvasti. Markkinoinnista tulee siten pikemminkin markkinointimateriaalien muokkaamista kuin varsinaisten kampanjoiden laatimista, Magnus Widgren toteaa.

Miten asiakastietokanta voidaan pitää ajan tasalla?

– Se on helppoa ja samalla erittäin vaikeaa – yritys luo kannustimia, jotka innostavat asiakkaita päivittämään itse omat tietonsa.



Trendi 2 – LASKU VIESTINÄKANAVANA 

Erityyppisissä asiakaskontakteissa tilitapahtumatiedot rankataan aina korkealle. Silloin asiakkaan koko huomio on kohdistunut yritykseen. Tällaisia asiakirjoja ovat esimerkiksi tilausvahvistukset, vakuutuskirjeet ja tiliotteet.

Aikaisemmin nämä tiedot lähetettiin miltei yksinomaan postitse, mutta nykyisin niitä toimitetaan yhä useammin digitaalisten kanavien kautta. Monet ovat jo siirtyneet sähköisiin laskuihin tai harkitsevat niihin siirtymistä.

– Sähköiset laskut yleistyvät useastakin syystä. Monet kuluttajat kysyvät niitä, tai niiden käyttö säästää rahaa tai helpottaa yrityksen sisäistä laskutusprosessia, toteaa Magnus Widgren ja jatkaa:
– Sähköiset laskut kiinnostavat kuitenkin myös yritysten viestijöitä. Olen ehdottomasti sitä mieltä, että laskuissa kannattaa panostaa mainoksiin ja muuhun viestintään – lähetettiinpä ne minkä kanavan kautta tahansa.

Asiakas saa aina päättää

Magnus Widgrenin mukaan yritysten tulisi panostaa monien eri kanavien käyttöön. Asiakkaan tulee aina saada päättää – ja meidän markkinoijien on sovitettava toimemme asiakkaiden toiveiden mukaan. Käyttämällä sähköisiä laskuja voimme tehdä mittauksia ja testejä ja parantaa toimintaamme paljon yksinkertaisemmin ja tehokkaammin.

Ensin on kuitenkin opetettava asiakkaille, että heidän kannattaa lukea laskun tiedot tarkasti läpi.

– Parasta kaikessa on se, että Strålfors voi auttaa asiakkaitaan laskuviestinnässä, lähetettiinpä laskut minkä kanavan kautta tahansa. Strålfors on Pohjoismaiden suurin tilitapahtumatietojen ja laskumainontaratkaisujen toimittaja sekä suuri toimija sähköisessä laskutuksessa ylipäätään. Se luo valtavasti mahdollisuuksia, Magnus Widgren koros­taa.