PostNord Strålforsin uuden digitaalisen alustan ansiosta Ikano Bank pystyy vastaamaan asiakkaidensa tarpeisiin. Nykyään se voi lähettää laskuja helposti mobiililaskuna, e-laskuna sekä Vipps-sovelluksen ja Digipost-palvelun kautta.
– Olemme hankkineet monikanavaisen laskuratkaisun, joka varmistaa, että laskut päätyvät sinne minne pitääkin loppuasiakkaiden toiveiden mukaisesti, toteaa Christian Gagnum, joka on Norjan Ikano Bank AB:n Head of Retail Partners & Direct to Consumer.
Yritys
Ikano Bank tarjoaa rahoitusratkaisuja useille suurille yhteistyökumppaneille. Ratkaisuihin sisältyvät muun muassa kanta-asiakasjärjestelmät, asiakaskortit, laskuratkaisut ja asiakkaille räätälöidyt myynnin rahoitusratkaisut. Kuukausitasolla kyse on 80 000–100 000 laskusta, jotka lähtevät eteenpäin Ikean, Shellin, Lindexin ja Coopin kaltaisten brändien puolesta. Mukaan lukeutuu myös joukko omia tuotteita.
– Meillä on myös omia loppuasiakkaita oman brändin alla, Christian Gagnum sanoo.
– Henkilöasiakkaille suunnattuihin pankkipalveluihimme lukeutuvat esimerkiksi uudelleenrahoitus, kulutusluotot ja luottokortit. Yritysasiakkaiden osalta olemme erikoistuneet leasingiin sekä laskuratkaisuihin monilla eri aloilla.
”PostNord Strålfors on kokemuksemme mukaan proaktiivinen toimija, joka on hyvä kehittämään uusia ratkaisuja ja saamaan meidät näkemään todelliset tarpeemme”, Christian Gagnum sanoo.
Haaste
Yhä useammat asiakkaat toivoivat mahdollisuutta viestiä digitaalisten kanavien, kuten Vippsin, mobiililaskun, e-laskun ja Digipost-palvelun, kautta.
– Tarvitsimme palvelun, joka varmistaa, että laskut päätyvät sinne minne pitääkin loppuasiakkaiden toiveiden mukaisesti, Christian Gagnum toteaa.
Ikano Bankin vahvana toiveena on siirtyä digitaalisiin virtoihin mahdollisimman laajasti. Kyse on tietenkin kustannusten alentamisesta, mutta tämä on tärkeää myös kestävyystyön kannalta.
– Uskomme, että paperin käyttö lähenee loppuaan. Siksi veloitamme nykyään paperilaskuista.
Sen lisäksi, että Ikano Bank säästää postimaksuissa ja painokuluissa, digitaaliset kanavat tarjoavat useita hyötyjä.
Christian Gagnum vastaa kaikista yksityisistä tuotteista Norjan Ikano Bankissa, ja hänen työnkuvansa kattaa tehtäviä aina myyntialoitteista markkinointibudjetteihin.
– Haluamme itse digitalisoitua laajemmin ja tehdä päätöksiä oikein perustein. Digitaalisen viestinnän myötä sekä raportointi että tilastointi muuttuvat huomattavasti paremmiksi, Christian Gagnum sanoo.
Lisäksi maksuhalukkuus lisääntyy ja laskut maksetaan nopeammin.
– Kirjeet katoavat nykyään helposti. Myös niin voi käydä, että laskun vastaanottaja laittaa saamansa kirjeen parempaan talteen ja unohtaa sen. Lopputuloksena on, että maksu myöhästyy.
Ratkaisu
Norjan Ikano Bank on hankkinut monikanavaisen laskuratkaisun, joka mahdollistaa hallinnollisten viestien lähettämisen loppuasiakkaan tekemän valinnan mukaan.
Ikano Bankin tarpeisiin räätälöity ratkaisu lanseerattiin kesällä 2019.
– Olemme tehneet tiivistä yhteistyötä ja määritelleet projektin PostNord Strålforsin kanssa, mutta he ovat hoitaneet kaiken työn, Christian Gagnum sanoo.
Ikano Bankilla on nyt digitaalinen alusta, joka jakelee laskut helposti loppuasiakkaan tekemän valinnan mukaan. Laskutiedostot tarvitsee ainoastaan testata ennen lähetystä.
– Se on todella hienoa. Meille oli tärkeää, että PostNord Strålfors voisi hoitaa kaiken itse, sillä meillä on rajalliset resurssit tämäntyyppisiin projekteihin.
Tulos
– Olemme todella tyytyväisiä siihen, että uuden ratkaisun avulla voimme vastata asiakkaidemme tarpeisiin yksinkertaisemmista ja paremmista viestintäväylistä. Olemme edenneet hyvän matkaa, mutta aiomme tietenkin jatkaa keskusteluja asiakkaiden kanssa ja katsoa, kaipaavatko he vielä jotakin, Christian Gagnum sanoo.
Hän kehuu PostNord Strålforsin toimintaa projektin aikana.
– PostNord Strålfors on kokenut tekijä ja tarjonnut ainutlaatuista erityisosaamista. Yhtiössä tunnetaan meidät Ikano Bankilla todella hyvin, minkä ansiosta olemme saaneet tarpeitamme täysin vastaavan järjestelmän.
Christian Gagnum toteaa, että asiakas keskittyy juuri Ikano Bankin viestintään lyhyen hetken joka kuukausi.
– Mitä aiheellisempia ja selkeämpiä olemme juuri sillä hetkellä, sitä paremmin he kuuntelevat. Lasku on meille siis tärkeä viestintäkanava.
Tulevaisuus
Mahdollinen seuraava askel Ikano Bankille on segmentointi ja mukautetut lähetykset.
– Emme ole vielä päässeet alkuun tämän kanssa, mutta kertyvä ja parempi data mahdollistaa useampia asioita tulevaisuudessa, Christian Gagnum toteaa.
– Lisääntynyt asiakastyytyväisyys on meille tärkeintä. Siksi meitä myös kiinnostaa kaikki, mikä helpottaa ja parantaa asiakkaiden arkea, hän sanoo.