Laskut suoraan verkkopankkiin
e-lasku on pankkien kehittämä, kuluttajille tarkoitettu sähköinen lasku, jonka laskuttaja toimittaa suoraan vastaanottajan verkkopankkiin tai mobiilipankkiin. e-laskussa kaikki tiedot ovat laskussa valmiina, joten kuluttajan tarvitsee vain tarkistaa ja hyväksyä se. Se on yksinkertainen ja turvallinen ratkaisu asiakkaille.
Laskut suoraan verkkopankkiin
E-lasku, eli kuluttajaverkkolasku, on pankkien kehittämä, kuluttajille tarkoitettu sähköinen lasku, jonka laskuttaja toimittaa suoraan vastaanottajan verkkopankkiin tai mobiilipankkiin. E-laskussa kaikki tiedot ovat laskussa valmiina, joten kuluttajan tarvitsee vain tarkistaa ja hyväksyä se. E-lasku on yksinkertainen ja turvallinen ratkaisu kuluttajalle.
B2C e-Lasku soveltuu niin suurille kuin pienemmille yrityksille. Palvelussamme yhdistyvät standardoidun ratkaisun turvallisuus sekä erinomainen joustavuus. Autamme sinua myös räätälöimään palvelun tarpeisiisi sopivaksi.
Skaalautuva ja yhdisteltävissä
E-lasku ratkaisumme on skaalautuva ja siihen voidaan yhdistää lisäpalveluita, jolloin kokonaisuudesta saadaan aina tarpeisiin sopiva. Verkkopankin linkin kautta näkyvä laskunkuva voi olla pdf-muotoinen tai responsiivinen html-muotoinen. Laskut voidaan myös tallentaa tarjoamaamme arkistoratkaisuun eArkistoon.
E-laskujen lisäksi palvelussa voi lähettää suoramaksuja. Suoramaksun ennakkoilmoitus tulostetaan ja postitetaan vastaanottajalle ja pankkiin välitetään suoramaksusanoma, jonka perusteella pankki veloittaa maksun kuluttajan tililtä automaattisesti.
Vähemmän tarvetta tuelle
Voimme noutaa e-laskujen ja suoramaksujen tilaussanomat pankista ja huolehtia niiden hallinnasta. E-laskuja lähettäessäsi sinun ei tarvitse tietää kuka asiakkaistasi on tilannut e-laskun, sillä kun tieto on järjestelmässämme, asiakkaalle menee automaattisesti e-lasku tai suoramaksu. Pääset kuitenkin näkemään asiakkaasi e-laskutilauksen helppokäyttöisen verkkopalvelumme kautta. Halutessasi voimme auttaa sähköisen laskutuksen aktivoinnissa ja lähettää asiakkaillesi e-laskun vastaanottoehdotuksia, eli RP-sanomia.
Sinun ei siis toisin sanoen tarvitse investoida omaan ratkaisuun e-laskuttamista varten.
Finvoice -välityspalvelu
PostNord Strålfors toimii operaattorina, joten meillä on yhteys pankkien ja maksulaitosten tarjoamaan e-laskujen ja verkkolaskujen välitykseen tarkoitettuun Finvoice -välityspalveluun. Finvoice -välityspalvelussa välitetään vain Finvoice -soveltamisohjeiden mukaisia aineistoja. Me huolehdimme laskuaineistosi muuntamisesta vaadittuun Finvoice-formaattiin. Finvoice -esitystapa on kuvattu omassa Finanssiala ry:n (FA) julkaisemassa standardissa. Kuvaus, soveltamisohjeet ja lisätietoja on saatavilla FA:n verkkosivuilla osoitteesta: http://finvoice.info/.
Autamme digitalisoimaan laskusi
Pystymme auttamaan yritystäsi siirtymään paperilaskuista sähköisiin laskuihin automatisoimalla sähköistymisprosessejasi. Lue tästä miten autoimme Suomen Ekonomien jäseniä siirtymään sähköiseen laskuun automaattipuheluiden avulla.
Jos olet kiinnostunut myös muista kuluttajamaksamisen jakelukanavista, tutustu mobiilimaksamisen palveluihin, kuten MobilePay, Mobify ja Siirto sekä digitaalisiin postilaatikoihin, kuten Kivra ja OmaPosti
Jos sinun tarvitse kuluttaja-asiakkaiden lisäksi laskuttaa myös yrityksiä, tutustu B2B verkkolaskuratkaisuumme
Lain mukaan laskut on säilytettävä 6+1 vuoden ajan. Jos tarvitset sähköistä arkistointiratkaisua laskuillesi, tutustu eArkisto-ratkaisuumme
Sanastoa
e-lasku: Sähköinen lasku, joka välitetään vastaanottajan verkkopankkiin. Lasku sisältää vastaavat tiedot kuin paperilasku.
Kuluttajaverkkolasku: Sama, kuin e-lasku
Finvoice: Toinen Suomen kansallisista verkkolaskuformaateista. Pankkien yhteistyössä kehittämä xml-formaatti verkkolaskuille ja myös muille sähköisille sanomille. Pankkien ja maksulaitosten tarjoamasta verkkolaskujen välityspalvelusta käytetään myös nimeä Finvoice.
e-laskuosoite: Osoite, johon e-laskut ohjataan. IBAN-muotoinen, muttei kuitenkaan sama, kun käyttäjän IBAN-tilinumero.
e-laskusopimus: Jotta kuluttajalle voi vastaanottaa e-laskuja, tulee hänen ensin aktivoida e-laskutus halutun laskuttajan kanssa verkkopankissa, eli tehdä e-laskusopimus. Ilman e-laskusopimusta laskuttaja ei voi lähettää e-laskua.
RI-sanoma: Receiver Info. Vastaanottoilmoitus, eli ilmoitus siitä, että kuluttaja on tehnyt verkkopankissa e-laskusopimuksen.
SI-sanoma: Sender Info. Laskuttajailmoitus, eli ilmoitus siitä, että laskuttaja voi lähettää laskuja tai suoramaksuja e-laskuina
RP-sanoma: Receiver proposal. Vastaanottoehdotus, jonka laskuttaja voi lähettää asiakkaan suostumuksella verkkopankkiin. Tämän avulla laskuttaja voi saada asiakkaan vastaanottoilmoituksen jo ennen ensimmäisen laskun lähetystä. Voidaan käyttää myös, jos laskuttajailmoitus ja siihen kytketyt vastaanottoilmoitukset pitää siirtää toiselle laskuttajailmoitukselle.
e-lasku B2C koostuu peruspalvelusta sekä valikoimasta älykkäitä lisäpalveluita:
Peruspalvelut
- E-laskutilausten hallinta
- E-lasku- ja suoramaksusanomien välitys pankeille
- Esilläpitopalvelu pankin linkille avautuvalle laskun kuvalle pdf-muodossa
- Verkkopalvelu e-laskutilausten katseluun
Älykkäät lisäpalvelut
- Mahdollisuus markkinointisisällön lisäämiseen
- Responsiivinen ja mobiiliystävällinen lasku Billa-palvelun avulla
- Hylättyjen laskujen automaattinen käsittely
- Laskujen tallennus eArkistoon
- Laskujen statuksen seuraaminen ja raportit
- Mahdollisuus e-laskujen vastaanottoehdotusten eli RP-sanomien lähetykseen
Helposti päivitettävissä
e-lasku B2C on osa PostNord Strålforsin Payment Management -palvelutarjontaa. Sen ansiosta voit helposti laajentaa ja päivittää ratkaisujasi sitä mukaa, kun liiketoimintasi kasvaa. Ota yhteyttä, niin kerromme mielellämme lisää!