Eye tracking

Eye Tracking -tekniikka mittaa tarkasti silmien näkemät asiat. Sen tuottamien tietojen avulla voidaan analysoida, mitä henkilö katsoi, milloin ja kuinka kauan.

16-9-eye-tracking-02.jpg

Mitä me katsomme?

Eye Tracking -tekniikka mittaa tarkasti silmien näkemät asiat. Sen tuottamien tietojen avulla voidaan analysoida, mitä henkilö katsoi, milloin ja kuinka kauan.
Kuluttajat ovat nykyään keskenään erilaisempia kuin ennen. Monet ovat kuitenkin kyllästyneet vastaamaan erilaisiin kyselyihin ja perinteisiin markkinatutkimuksiin. Eye Tracking -tekniikkaa käytetään usein mittaamaan painettujen ja digitaalisten mainosten herättämää huomiota ja kiinnostusta sekä verkkosivujen ja sovellusten käyttäjäkokemusta. Samaa tekniikkaa voidaan käyttää myös esimerkiksi laskun luettavuuden parantamiseen.

Mitä me katsomme?
Eye Tracking -tekniikalla voidaan selvittää, mitä ihmisen matelija-aivoissa tapahtuu. Matelija-aivot ovat se aivojen osa, joka reagoi salamannopeasti ja harkitsematta.

Matelija-aivojen toimintaan ei päästä käsiksi perinteisillä markkinatutkimuksilla, joissa meidän on puettava käyttäytymisemme sanoiksi. Lisäksi ihmisillä on tapana kaunistella asioita. Onkin kiinnostavaa selvittää, mikä on ihmisen luonnollinen reaktio. Mitkä muodot viehättävät meitä? Mitä me katsomme? Juuri näitä asioita voidaan kartoittaa Eye Trackingillä. Mistä kohdasta lomaketta tai sivua asiakas etsii tarjouksia? Entä miten hän etsii tietoa? Ja miten hän tulkitsee viestin sanomaa sekä lukijaa koskevia tietoja?

Eye Tracking -analyysiin voidaan liittää myös laadullinen tutkimus, jolla voidaan saada tarvittavat vastaukset markkinoinnin parantamista varten. Ymmärsivätkö asiakkaat viestin? Kuka on lähettäjä? Käyttivätkö asiakkaat tarjouksen hyväkseen? Oikein käytettyinä näiden tietojen avulla voidaan laatia helpommin tehokasta markkinointiviestintää.

Oikeaa tietoa oikeassa paikassa
On melko helppoa ymmärtää, miten eri kanavissa olevien viestien luettavuutta voidaan parantaa. Mutta mikä sitten on oikea paikka? Käytännössä kaikki avaavat esimerkiksi paperilla saamansa laskun. Se ei kuitenkaan välttämättä merkitse, että jokainen lukee laskun kaikki tiedot.

Me ihmiset olemme taitavia etsimään laskusta tarvitsemamme tiedot ja laittamaan laskun sen jälkeen sivuun. Yrityksillä on keskimäärin 16 sekuntia aikaa vaikuttaa asiakkaaseen. Koska viesti ja koko on yleensä ennalta määrätty, asiakkaaseen voidaan vaikuttaa parhaiten ulkoasua muuntelemalla.

Viestin arvoa voidaan kasvattaa kätevästi esimerkiksi lisäämällä tekstiin huomautus, pari nostoa, muutamia alleviivauksia tai loppukaneetti, jolloin viestin sisältö on helpompi omaksua. Näin voimme saada silmän lukemaan viestin haluamassamme järjestyksessä.

Yhteensopivat ratkaisut

16-9-Customer-Journey-Mapping-01.jpg

Customer Journey Mapping

Asiakkaat ovat yhä nopeampia liikkeissään, mikä asettaa korkeita vaatimuksia liiketoiminnallesi. Customer Journey Mapping antaa sinulle käsityksen siitä, millaisia asiakkaidesi tarpeet ovat palveluketjun kaikissa vaiheissa.