Markkinatrendit Omnichannel

Tulevaisuuden liiketoiminta edellyttää vuoropuhelua

Mitä digitalisoitunut maailma vaatii yrityksiltä – ja kuinka liiketoiminnastaan voi tehdä merkityksellistä digitaalisessa maailmassa? LINK Mobilityn Robin Jonssonin mielestä vastaus kysymykseen on lisäarvon tarjoaminen mobiiliratkaisujen avulla.


Robin Jonsson, Sales Director- LINK Mobility Sweden.

PostNord Strålfors ja LINK Mobility ovat tehneet yhteistyötä lähes 15 vuoden ajan. Aluksi kyse oli yksinkertaisesta tekstiviestien lähettämisestä, mutta ajan mittaan yhteistyö on kehittynyt. 

– PostNord Strålfors on aina ollut hyvä laajamittaisessa viestinnässä, minkä vuoksi se oli meille kiinnostava yhteistyökumppani, myyntijohtaja Robin Jonsson LINK Mobility Swedeniltä kertoo.

Yksinkertaistettuna LINK Mobility tarjoaa IT-ratkaisuja, jotka helpottavat yritysten ja organisaatioiden mobiiliviestintää asiakkaiden kanssa.

– Olemme aina keskittyneet mobiiliin ensisijaisena kanavana esimerkiksi markkinoinnissa, asiakastutkimuksissa ja erilaisten maksuratkaisujen integroinnissa. Hoidamme PostNordin pakettien toimitusilmoitusten lähettämisen tekstiviesteinä, Jonsson kertoo.

- Mobiililaskutuksen avulla maksun saa nopeammin ja asiakkaat ovat tyytyväisempiä, koska he voivat itse päättää, milloin ja miten he laskun maksavat, tuotepäällikkö Thomas Otterlund PostNord Strålforsilta kertoo.

Mobiilimaksuilla lisää näkyvyyttä – ja nopeutta maksuun

PostNord Strålfors on kehittänyt mobiililaskutusratkaisunsa yhteistyössä muun muassa LINK Mobilityn kanssa. 

Mobiilimaksamisen valtava etu on laskun saama huomio ja asiakkaiden maksuhalukkuus. 90 prosenttia vastaanottajista lukee tekstiviestin 15 minuutin sisällä.

Thomas Otterlund, Product Manager på PostNord StrålforsThomas Otterlund, Product Manager - PostNord Strålfors.

– Mobiililaskutuksen avulla maksun saa nopeammin ja asiakkaat ovat tyytyväisempiä, koska he voivat itse päättää, milloin ja miten he laskun maksavat, tuotepäällikkö Thomas Otterlund PostNord Strålforsilta kertoo.

Toinen mobiililaskutuksen etu on se, että maksutoiminto on integroitu ratkaisuun ja vastaanottaja voi heti valita haluamansa maksutavan.

– Loppuasiakkaalle lähetetään tekstiviestitse linkki verkkosivulle, jolla esitetään kaikki maksutiedot, Otterlund selittää.

Toisiaan täydentävät kumppanit

Palvelun ollessa uusi markkinoilla molemmat yritykset totesivat nopeasti, että he sopivat hyvin yhteen, koska he täydentävät toisiaan.

– PostNord Strålforsilla on järkevä lähestymistapa yhteistyöhön kumppanien kanssa. Se jatkaa ydinliiketoimintansa kehittämistä, mutta antaa meidän kumppanina täydentää sitä mobiiliratkaisuilla. Tavoitteena on tarjota asiakkaille mahdollisimman hyvää arvoa, Jonsson sanoo ja jatkaa:

– PostNord Strålfors tarjoaa asiakkailleen kokonaisvaltaisen laskutusratkaisun. Koska mobiili on nykyään alasta huolimatta kaiken kuluttajaviestinnän ytimessä, täydennämme luonnollisesti heidän palvelujaan, Jonsson toteaa.

Asiakkaita varten siellä, missä asiakkaat ovat

Seuraava askel mobiiliviestinnässä on Robin Jonssonin mukaan eri viestintäkanaviin keskittyminen.

– Jos katsomme tulevaan, suora viestintä kuluttajien ja yritysten välillä tulee lisääntymään esimerkiksi Messengerissä, WhatsAppissa ja Viberissä. Kehitämme esimerkiksi juuri nyt kattavaa Facebook-ratkaisua.

Robin Jonsson uskoo, että tulevaisuudessa ratkaisevaa on myös kuluttajien elämän helpottaminen ja valinnanvaran tarjoaminen.

– Me kuluttajat olemme usein aika kranttuja. Toiset tykkäävät WhatsAppista, toiset Messengeristä. Emme halua muuttaa tottumuksiamme. Tämä tarkoittaa, että yritykset, jotka ovat valmiita kohtaamaan asiakkaat heidän suosimissaan kanavissa, saavat siitä merkittävää etua.

– Me kuluttajat olemme usein aika kranttuja. Toiset tykkäävät WhatsAppista, toiset Messengeristä. Emme halua muuttaa tottumuksiamme. Tämä tarkoittaa, että yritykset, jotka ovat valmiita kohtaamaan asiakkaat heidän suosimissaan kanavissa, saavat siitä merkittävää etua.

Enemmän vuoropuhelua, vähemmän kitkaa

Jos kymmenen prosenttia asiakkaista haluaa ottaa yhteyttä asiakaspalveluun Messengerin kautta, on suuri etu, jos asiakkaita voi palvella siellä eikä heitä tarvitse pakottaa käyttämään jotakin toista kanavaa.

Robin Jonsson näkee vuoropuhelun lisääntyvän ja kitkan vähenevän tulevaisuudessa kynnysten madaltuessa ja toiminnallisuuden parantuessa.

– Googlen uudenlaisten tekstiviestien eli RCS-viestien (Rich Communication Service) kehitys on loppusuoralla Euroopassa. Kun ne otetaan käyttöön, tekstiviestien toiminnallisuus on sama kuin esimerkiksi Messengerissä, eivätkä tekstiviestit ole enää rajallinen viestintäkanava, Jonsson selittää.

Mobiiliviestinnästä tulee saumattomampaa ja kynnykset madaltuvat entisestään.

– Voimme viestiä entistä visuaalisemmin ja graafisesti tyylikkäämmin tekstiviestien välityksellä, mikä on jännittävä kehitysaskel esimerkiksi käyttötavaroiden ostamisen kannalta, Jonsson kertoo.

– Jos onnistumme integroimaan nämä kanavat oikealla tavalla ja tekemään niistä visuaalisesti houkuttelevia, tulevaisuudessa puhelimen välityksellä voidaan tarjota erinomaisia asiakaselämyksiä ilman häiriöitä.

Helposti alkuun!
PostNord Strålforsin Payment Management -palvelu on nopea ottaa käyttöön. Meiltä saat kaiken keskitettynä yhteen, sillä teemme yhteistyötä kaikkien Pohjoismaiden markkinoiden suurimpien toimijoiden kanssa. Ota yhteyttä asiantuntijoihimme, niin löydämme yhdessä sellaiset maksuratkaisut, jotka sopivat yrityksellesi kaikkein parhaiten.

Ota yhteyttä

Inspiraatio ja artikkelit

mobiilimaksaminen-16-9.jpg

Mobiilimaksaminen

PostNord Strålforsin Mobiilimaksamisen palvelussa asiakasyritys lähettää meille datatiedoston, joka sisältää asiakkaan laskut vastaanottajille. PostNord Strålfors lajittelee ja konvertoi laskutusaineistot ja jakaa ne mobiililaskukanavaan. Kuluttaja vastaanottaa laskun mobiililaitteeseensa ja hyväksyy maksun.

New-payment-patterns_Photo_16-9.jpg

Käteisettömästä maksamisesta kontaktittomaan – näin maksukäyttäytyminen muuttuu Pohjoismaissa

Mahdatko pitää lompakkoa mukanasi enää viiden vuoden kuluttua? Todennäköisesti et. Digitaalinen tekniikka avaa mahdollisuuksia uusille kontaktittomille maksuratkaisuille, jotka voidaan integroida entistä paremmin ostokokemukseen.