Markkinatrendit FinTech

Aika on kypsä älykkäille maksuratkaisuille

Enfuce haluaa mullistaa käsityksemme maksupalveluista.
– Haluan ymmärtää tulevaisuutta – ja tarjota jo nyt maksupalveluita, jotka vaikuttavat siihen positiivisesti, sanoo yrityksen toimitusjohtaja ja perustaja Monika Liikamaa.


Monika Liikamaa, toimitusjohtaja ja perustaja.

Entinen pankkiiri Monika Liikamaa on järjestelmäkehittäjä, joka on askeleen muita edellä. Hänen kannustimenaan toimii Enfucen oma missio: from payment to purpose.

– Kaltaisellemme yritykselle on tarvetta, koska perinteiset pankit eivät pysty tuomaan markkinoille uusia ja innovatiivisia tuotteita tarpeeksi ripeään tahtiin, sanoo Liikamaa.

– Jokainen pankki kehittää omia ratkaisujaan, jotta lopputulos olisi mahdollisimman tietoturvallinen. Työskennellessäni IT-johtajana pankissa oli suorituskyvyn suunnittelu yksi suurimmista haasteistani. Mutta jos toimii viisaasti ja ennakoiden, ei sen kaltaisten ongelmien kanssa tarvitse enää edes painiskella, hän jatkaa.

Pilvipalveluita hyödyntämällä IT-johtajalla on käytössään juuri kulloinkin tarvitsemansa kapasiteetti. Pankkialalla suorituskyvyn tarve on kovin vaihteleva maksuliikenteen huippujen sijoittuessa usein muutamalle tietylle päivälle kuukaudessa.

– Juuri tästä on kyse. Täytyy pysähtyä pohtimaan parhaita mahdollisia ratkaisuja. Pankkien toiminnan ydinalue on riskienotossa, ei tietoliikennepalveluiden tuottamisessa, sanoo Liikamaa.

– Tekniikka ei koskaan tuota ongelmia. Sen sijaan asiayhteys ja ajoitus ratkaisevat onko jokin idea toimiva vai ei. Juuri nyt aika on kypsä älykkäille maksupalveluratkaisuille, sanoo Monika Liikamaa.

Valtava digiloikka

Enfuce tarjoaa joustavia, skaalautuvia ja turvallisia pilvipohjaisia maksupalveluratkaisuja, jotka voi ottaa nopeasti käyttöön. Vuonna 2016 perustetun yrityksen tavoite on mullistaa kaupankäynti maksupalveluiden osalta.

Monika Liikamaa, toimitusjohtaja ja perustaja.Monika Liikamaa– Tekniikka ei koskaan tuota ongelmia. Sen sijaan asiayhteys ja ajoitus ratkaisevat onko jokin idea toimiva vai ei. Juuri nyt aika on kypsä älykkäille maksupalveluratkaisuille, sanoo Monika Liikamaa.

Koronapandemia on myös vauhdittanut digitalisaatiota merkittävästi.

– Digitalisaatio etenee huimasti juuri nyt – niin hyvässä kuin pahassakin. Myös perinteisten toimijoiden on tartuttava toimiin selviytyäkseen. Tämä taas vie meitä kaikkia eteenpäin, sanoo Liikamaa.

– Tällä hetkellä on aivan liian helppoa ostaa nyt ja maksaa vasta myöhemmin, Liikamaa sanoo.

Maksukortit edelleen keskeisessä asemassa

Uusia maksutapoja ilmestyy koko ajan, mutta kortteja myöntävien yhtiöiden, kuten Mastercardin ja Visan, toiminta ei juurikaan ole muuttunut vuosien varrella.

– Pysyttelemme maksukorteissa, koska ne ovat ainoa maksumenetelmä, joka on globaalisti reaaliaikaisessa yhteydessä. On olemassa lukuisia muita ratkaisuja, mutta ne eivät päivity välittömästi.

Tänä päivänä onkin tarjolla ratkaisuja, joista aiemmin pystyi vain unelmoida, esimerkiksi nopea luottokelpoisuuden tarkistus nettiostosten yhteydessä.

– Nähtävissä on entistä helpompia, nopeampia ja yksinkertaisempia ratkaisuja, sanoo Monika Liikamaa.

Hänen näkemyksensä on kuitenkin se, että luotonmyöntöä tullaan jatkossa säätelemään entistä tiukemmin.

– Tällä hetkellä on aivan liian helppoa ostaa nyt ja maksaa vasta myöhemmin, Liikamaa sanoo.

Toinen kansainvälinen haaste on vahvan tunnistautumisen yhdistäminen korttimaksuihin.

– Meillä on maailman kattava tarve samantyyppiselle sujuvalle digitaaliselle tunnistautumiselle kuin meillä on käytössä täällä Pohjoismaissa.

– Haluamme saada mahdollisimman monet ymmärtämään, kuinka elämäntyylimme vaikuttaa ilmastonmuutokseen ja kuinka jokainen meistä voi toimia pienentääkseen ilmaston kuormitusta.

Jännittäviä lisäpalveluita

Kortti- ja maksupalveluratkaisujen lisäksi Enfuce tarjoaa asiakkailleen Open Banking -palveluita, sekä ratkaisua, joka mittaa hiilijalanjälkeä.

– My Carbon Action -ratkaisun avulla asiakkaamme voi kertoa omille asiakkailleen, kuinka he voivat toteuttaa yksinkertaisia muutoksia arjessaan, sanoo Monika Liikamaa.

Päästöistämme 70 prosenttia muodostuu kulutusvalinnoista, eli siitä mitä syömme ja ostamme, missä asumme ja kuinka matkustamme.

– Ostaessamme jotain aiheutamme aina myös päästöjä. Tämä tosin jää usein näkymättömiin ja silloin on helppoa lakata välittämästä.

Oikeanlaisia kulutusvalintoja on teknisesti helppo tukea ja luoda näin uskoa kestävään tulevaisuuteen. Maksukorttien ostotapahtumat täytyy vain yhdistää oikeaan dataan. Mutta sopivan datan löytäminen tämän kaltaiseen laskutoimitukseen on hankalaa. Data on aina maakohtaista ja maiden välillä vallitsee suuria eroja. On aivan eri asia asua Suomessa ja kuluttaa suomalaisia hyödykkeitä kuin asua Ranskassa ja kuluttaa ranskalaisia hyödykkeitä.

– Etsimme kauan, mutta löysimme vihdoin D-matin ja Michael Lettenmeierin. My Carbon Action -ratkaisu perustuu hänen tutkimukseensa, sanoo Monika Liikamaa.

– Haluamme saada mahdollisimman monet ymmärtämään, kuinka elämäntyylimme vaikuttaa ilmastonmuutokseen ja kuinka jokainen meistä voi toimia pienentääkseen ilmaston kuormitusta.

– Meidän on omaksuttava data ja digitalisaatio mahdollisuuksina, eikä ongelmana, joka kaipaa ratkaisua. Nyt ei enää suunnitella vaan ryhdytään toimeen, hän sanoo.

Future Impact Builder

Monika Liikamaa kohtasi PostNord Strålforsin ensimmäistä kertaa työskennellessään Aktian maksukorttitoimintojen parissa.

– Käytimme heitä laskuvälitykseemme ja yhteistyön puitteissa totesimme, että työskentelisimme mielellään laajemminkin toistemme kanssa.

Nykyään Enfuce, PostNord Strålfors, Aktia ja Veritas toimivat yhdessä innovaatio-ohjelma Future Impact Builderin parissa. Tavoitteena on kehittää toimivia ja kestäviä ratkaisuja rahoitusteknologian alalle.

– Luomme todellisia yhteistyömahdollisuuksia. Tämä ei ole pelkkää sanahelinää vaan innovatiivisia ja kestäviä ratkaisuja, jotka voi laittaa suoraan tuotantoon, sanoo Liikamaa.

Monika Liikamaa on vakuuttunut, että tulevaisuuden haasteet selätetään yhdistämällä tekniset ratkaisut tietotaidon kanssa.

– Meidän on omaksuttava data ja digitalisaatio mahdollisuuksina, eikä ongelmana, joka kaipaa ratkaisua. Nyt ei enää suunnitella vaan ryhdytään toimeen, hän sanoo.

Helposti alkuun!
PostNord Strålforsin Payment Management -palvelu on nopea ottaa käyttöön. Meiltä saat kaiken keskitettynä yhteen, sillä teemme yhteistyötä kaikkien Pohjoismaiden markkinoiden suurimpien toimijoiden kanssa. Ota yhteyttä asiantuntijoihimme, niin löydämme yhdessä sellaiset maksuratkaisut, jotka sopivat yrityksellesi kaikkein parhaiten.

Ota yhteyttä

 

Inspiraatio ja artikkelit

Future-impact-builder-logos_16-9.jpg

PostNord Strålfors etsii teknologiayrityksiä innovoimaan uusia kestävän kehityksen palveluita

Tähtäimessä digitalisaatio ja kestävä kehitys: PostNord Strålfors, Aktia, Veritas, Fintech Farm ja Enfuce aloittavat yhteistyön uudessa innovaatio-ohjelmassa. Future Impact Builder on digitaalisten finanssipalveluiden innovointiohjelma, jonka tavoitteena on luoda uusia kestävän kehityksen palveluita, yhdessä kumppaniyritysten, sekä ulkoisten kehittäjien, kuten teknologiayritysten ja fintechien kanssa.

Ikano-Bank_16-9.jpg

Digitaalinen kumppani pitkässä ja tiiviissä yhteistyössä

PostNord Strålforsin omnikanavaratkaisu tarjoaa sekä ajan että kustannusten säästöä Ikano Bankille. Se tukee myös yrityksen vastuullisuustyötä. Avainasemassa on pitkäjänteinen kumppanuus, jossa molemmat osapuolet voivat kehittyä.

Payment-Management_16-9_2.jpg

Maksamisen ratkaisut

Nivo Omnichannel osaksi laskujen maksamista ja tee siitä mahdollista missä, milloin ja miten vain. Maksamisen ratkaisuidemme ansiosta voit helposti ja vaivatta siirtää päätäntävallan asiakkaillesi.