Helpompaa ja älykkäämpää maksamista
Oletko koskaan miettinyt, minkälaisia maksuratkaisuja tarjoatte asiakkaillenne?
Ovatko ne asiakkaille helppokäyttöisiä? Ja mitä vaihtoehtoja niille olisi?
PostNord Strålfors tekee yhteistyötä Pohjoismaiden johtavien maksuratkaisujen tarjoajien kanssa, jotta voimme tarjota yrityksellesi, markkinoillesi ja asiakkaidesi tarpeisiin parhaiten sopivat vaihtoehdot.
– Autamme jo nyt monia johtavia yrityksiä saamaan maksunsa ajallaan ja parantamaan samalla asiakaskokemusta, kertoo PostNord Strålforsin digitaalisten palvelujen johtaja Sami Niininen.
Omnichannel-maksuratkaisut
Payment Management -ratkaisumme on suunniteltu omnichannel-näkökulmasta, joten asiakkaasi saavat itse päättää, miten, missä ja milloin he haluavat maksaa laskunsa.
– Uskomme, että laskujen maksamisen pitäisi olla selkeää ja yksinkertaista sekä turvallista ja tehokasta. Payment Management -ratkaisumme poistavat digitaalisen laskutuksen monimutkaisuuden. Näin asiakkaamme voivat myös käyttää aikansa paremman asiakaskokemuksen – ja lopulta paremman liiketoiminnan – luomiseen, Niininen sanoo.
Nykyään yhä useammat ihmiset käyttävät maksamiseen mieluummin digitaalisia kanavia, kuten MobilePayta tai e-laskua. Nämä ratkaisut nopeuttavat ja helpottavat maksamista, mutta digitaalinen laskutus on myös monimutkainen prosessi, joka edellyttää useiden palvelujen integrointia, tietovirtoja ja hyvää tietoturvaa.
– Nykyään laskutukseen on tarjolla monia maksuratkaisuja. Samalla jokaisella asiakkaalla on omat mieltymyksensä. Jos lasku ei vastaa asiakkaan toiveita, se voi johtaa maksamatta jääneisiin maksuihin, kalliisiin muistutuksiin, heikompaan kassavirtaan ja lopulta huonoon asiakaskokemukseen, Niininen sanoo.
Ajurina sujuvammat asiakaskokemukset
Tietoliikennealalla digitaalinen muutos on ollut käynnissä jo yli 20 vuotta, mutta finanssisektorilla muutos tapahtuu tässä ja nyt, ja sitä on seurannut nopea tekninen kehitys. Niillä yrityksillä, jotka pystyvät yksinkertaistamaan asiakaskokemustaan, on parhaat edellytykset onnistua.
Helen tarjoaa ensimmäisenä yrityksenä Suomessa mahdollisuuden mobiilimaksamiseen
Helen Oy on Suomen toiseksi suurin energiayhtiö, jolla on noin 450 000 asiakasta. Helen lähettää asiakkailleen 3 500 000 laskua vuosittain. Vuoden 2019 alussa Helenistä tuli ensimmäinen suomalainen yritys, joka tarjoaa asiakkailleen mahdollisuuden maksaa laskut MobilePaylla .
– Kuluttajat haluavat hoitaa kaikki asiansa mobiililaitteella. Maksuratkaisut eivät jää nykyisiin ratkaisuihin, vaan niitä tulee lisää. Mobiilimaksaminen on nopeasti kasvava alue, Helenin laskutus- ja analytiikkayksikön johtaja Kirsi Kuusisto sanoo.
Mutta kuka on vastuussa asiakkaasta?
Monet alalla uskovat, että tulossa on vielä kolmas EU-direktiivi, PSD3, joka pakottaa pankit avaamaan alustansa myös muille kuin maksupalveluntarjoajille. Ehkä markkinoille saadaan sovelluksia, jotka muutamalla painalluksella hoitavat asuntolainan tai jotka mahdollistavat helposti P2P-lainat eli yksityishenkilöiden väliset lainat.
– Olemme matkalla kohti erittäin moninaista talouspalveluiden ekosysteemiä. Se tuo mukanaan suuria mahdollisuuksia, mutta myös suuria haasteita lainsäätäjille. Kenellä oikeastaan on lopullinen vastuu asiakkaista, Claire Ingram Bogusz kysyy.