Markkinatrendit Digitaalinen muutos Turvallisuus

Pandemia toi mukanaan digitaaliset palaverit – mutta missä tulevaisuuden työpaikka oikein sijaitsee?

Videopalaverien ja digitaalisten työkalujen ansiosta työskentelyä on voitu jatkaa kuluneen vuoden aikana. Monet meistä ovat kuitenkin ymmärtäneet, että tulevaisuuden työskentely edellyttää tarkempaa suunnittelua.

Oscar-Berg_16-9.jpg

– Digitaaliseen yhteistyöhön tarvitaan parempia ja tarkemmin harkittuja strategioita, toteaa Oscar Berg, Telian digitaalinen strategi ja Den digitala arbetsplatsen -kirjan kirjoittaja.

Työ on tehtävä riippumatta siitä, missä olet, mutta miten toimimme tehokkaasti ja fiksusti silloin, kun emme ole kaikki samassa paikassa?

– Meidän mietittävä, miten digitaalinen yhteistyö onnistuu parhaiten. Kun puhumme etätyöstä, lähtökohtana on entinen suhtautumisemme työskentelyyn, Oscar Berg sanoo ja jatkaa:

– Nykyään tulemme kyllä toimeen ilman toimistoa – mutta emme ilman digitaalista työpaikkaa.

Pandemian jälkeen monissa yrityksissä tulee olemaan vaikeaa perustella investointeja toimistotiloihin ja matkustamiseen.

– Luulen, että tiedossa on lisää hybriditoimistoja, jotka toimivat työskentelyn ja kokousten keskuspaikkoina. Nämä paikat voivat olla avoimia myös muille kuin yrityksen omille työntekijöille.

Yritykselle sopivat digitaaliset työkalut valitaan sen mukaan, kuka niitä käyttää ja mitä työajalla on tarkoitus saavuttaa.

Otetaan mallia lapsista

Yrityskulttuuria on mahdollista rakentaa ja sosiaaliset tarpeet tyydyttää myös digitaalisesti, mutta tähän saakka niin ei ole tehty.

– Se luo tyhjiön, jossa tunnemme itsemme ulkopuolisiksi ja näemme ratkaisun fyysisenä, mutta tällä hetkellä lapsemmekaan eivät vietä fyysisesti aikaa yhdessä, toteaa Oscar Berg.

Hän kuvaa hyvää digitaalista työpaikkaa ympäristönä, jossa työntekijällä on kaikki tarvittavat välineet työn tekemiseen parhaalla mahdollisella tavalla. Hyvä digitaalinen työpaikka tekee organisaatiosta myös tuottavamman, joustavamman, ketterämmän ja innovatiivisemman.

Yritykselle sopivat digitaaliset työkalut valitaan sen mukaan, kuka niitä käyttää ja mitä työajalla on tarkoitus saavuttaa.

Toimistotyöntekijät saattavat tarvita esimerkiksi älykkäitä järjestelmiä, jotka yksinkertaistavat viestintää yrityksen sisällä sekä asiakkaiden kanssa.

Nykyään tulemme kyllä toimeen ilman toimistoa – mutta emme ilman digitaalista työpaikkaa.

Fyysinen toimisto on kuin keskiaikainen linna

Turvallisuus on ulottuvuus, jota käytetään usein puoltavana argumenttina fyysisessä toimistossa työskentelemiselle.

– Työskentely toimistossa palomuurien takana on turvallista kuin keskiaikaisessa linnassa. Ihmisten on silti joskus liikuttava muuallakin.

Se asettaa vaatimuksia tietoturvaratkaisuille ja uudenlaiselle turvallisuusajattelulle. Myös toimistossa työskennellään pilvessä, mistä on suurta hyötyä esimerkiksi resurssien jakamisessa.

– Turvallisuuskysymykset ovat ratkaistavissa. Niitä käytetään argumenttina, jotta voitaisiin ostaa aikaa. Ihmiset vastustavat muutoksia, kun joko aikaa tai osaamista ei ole tarpeeksi, Oscar Berg sanoo.

Inspiraatio ja artikkelit

Work-after-Covid-19_16-9.jpg

Turvallinen etätyö

Etätyö asettaa korkeat vaatimukset asianmukaiselle tietojenkäsittelylle ja turvalliselle tiedon jakamiselle. On myös järkevää kehittää digitaalistrategioita liiketoiminnan kannalta kriittisten asiakirjojen arkistoimiseksi ja suojaamiseksi

Security_16-9.jpg

Uusi ISO 27001-sertifiointi takaa luotettavat tietoturvatoimenpiteet

Kyberturvallisuuteen ja tietomurtoihin liittyvät riskit ovat lisääntyneet viime vuosina, ja organisaatioiden on pystyttävä osoittamaan, että niiden tietoturva ja yksityisyydensuoja ovat riittävällä tasolla. ISO 27001-sertifiointi osoittaa, että organisaatio on tunnistanut riskit ja ryhtynyt ennaltaehkäiseviin toimenpiteisiin suojautuakseen tietoturvaloukkauksilta.

Newsletter-Bg_3-1_FI.jpg

Tilaamalla uutiskirjeemme

Saat vinkkejä. Miten luodaan kannattavia asiakassuhteita? Mitkä ovat viestinnän viimeisimmät trendit ja mitkä kanavat ovat tehokkaimpia? Tilaamalla uutiskirjeemme voit lukea asiakasviestinnän viimeisimmistä trendeistä kertovia kiinnostavia artikkeleita ja haastatteluja.

Tilaa uutiskirje