Markkinatrendit Kestävä kehitys

”Aallonharjalla olemisessa on mahdollisuutensa”

Ympäristökeskeinen liiketoiminnan digitalisointi antaa yritykselle mahdollisuuden saavuttaa huomattavia kilpailuetuja. Tätä mieltä on Exponential Roadmap Initiative -aloitteen perustaja ja johtaja Johan Falk.

Johan-Falk_16-9.jpg

Vuonna 2019 New Yorkin ilmastokokouksessa innovaattoreista, tutkijoista, yrityksistä ja muista kuin valtiollisista organisaatioista koostuva kansainvälinen ryhmä julkaisi Exponential Roadmap -raportin. Se sisältää 36 ratkaisua kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseen 50 prosentilla seuraavien 10 vuoden aikana. Raporttia seurannut 1.5°C Business Playbook on konkreettinen opas, joka auttaa yrityksiä suunnan muuttamisessa.

– Tieteellisestä näkökulmasta katsottuna meidän on puolitettava päästöjen määrä joka kymmenes vuosi samalla, kun lisäämme uutta teknologiaa hyödyntäen metsien, maa-alueiden ja kosteikkojen kaltaisia hiilinieluja, jotka imevät itseensä ilmakehän hiilidioksidia, Exponential Roadmap Initiative -aloitteen johtaja Johan Falk sanoo.

Raportissa on ratkaisuja kaikille sektoreille, mutta toiminnan on oltava samanaikaista ja skaalauduttava eksponentiaalisesti fossiilisten polttoaineiden käytön vähentyessä.

– Sekä toivoa että mahdollisuuksia on, Johan Falk sanoo.

Tämä on välttämätöntä ilmastokriisistä selviämiseksi. Digitalisointi voi vähentää päästöjä 15–30 prosenttia.

Digitalisointi yksi avaintekijöistä

Yrityksillä, jotka panostavat resurssitehokkaisiin 1,5 asteen tavoitteeseen mukautettuihin ratkaisuihin, on hyvät edellytykset saavuttaa markkinajohtajan asema. Digitalisointi nostetaan raportissa yhdeksi avaintekijäksi ilmastotavoitteiden saavuttamisessa; kaikenlainen digitaalinen innovointi aina tekoälystä 5G:hen on tarpeen.

Tutkimuksen mukaan digitalisoinnin avulla päästöjä voidaan vähentää 15–30 prosenttia seuraavien 10 vuoden aikana.

– Tämä ei tietenkään riitä, mutta on välttämätöntä ilmastokriisistä selviämiseksi. Samanaikaisesti digitalisointiin panostavilla yrityksillä on oltava selkeä ilmastokompassi, jotta maapallon lämpeneminen ei pääse kiihtymään.  

Yhteisten resurssien fiksumpi hyödyntäminen, lisääntynyt joustavuus ja parempi mitattavuus ovat joitakin osa-alueita, joihin digitalisointi voi vaikuttaa. Se edistää myös dematerialisaatiota siirryttäessä fyysisistä ratkaisuista digitaalisiin.

Muutos musiikin kuluttamisessa – siirtyminen CD-levyistä suoratoistopalveluihin – on yksi monille tuttu esimerkki. Sama koskee siirtymistä fyysisestä viestinnästä sähköiseen, sillä digitalisoinnin ansiosta käytetään vähemmän metsien resursseja ja paperia.

– Olemme päässeet melko pitkälle, mutta pidemmällekin on mahdollista päästä.

Exponential roadmap

Exponential Roadmap -raportti sisältää 36 ratkaisua kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseen 50 prosentilla seuraavien kymmenen vuoden aikana.
Lue lisää ja lataa raportti

1.5°C Business Playbook

1.5°C Business Playbook on konkreettinen opas, joka auttaa yrityksiä tekemään toiminnastaan kestävämpää.
Lue lisää ja lataa opas

Kuluttajien vaatimukset ja lainsäädäntö

– Olen varma, että digitalisointi vaikuttaa kilpailukykyyn ja mahdollisuuksiin selviytyä markkinoilla. Sama koskee ilmastoasioita, jotka on sisällytettävä liiketoimintaan 1,5 asteen tavoitteen mukaisesti.

Lainsäädäntö ja kuluttajien lisääntyneet vaatimukset asettavat paineita jo nyt. Digitalisointi on yrityksille yksi keino saavuttaa tavoitteensa.

Kiinnostus liittyä Exponential Roadmapiin ja epäsuorasti YK:n Race to Zero -kampanjaan on ollut suurta.

– Kumppaniksi ei kuitenkaan pääse noin vain. Yritysten on asetettava itselleen ja koko arvoketjulleen tavoitteet, integroitava ilmasto strategiaansa ja osallistuttava yhteiskunnalliseen muutokseen. 
 
– Kaikilla rintamilla on käynnissä valtava muutos, ja haluaisin kannustaa yrityksiä näkemään, että aallonharjalla olemisessa on mahdollisuutensa etenkin täällä Pohjoismaissa, missä meillä on pieni etumatka digitaalisessa kehityksessä, Johan Falk sanoo.

Inspiraatio ja artikkelit

Digitalization-and-environmental-impact_16-9.jpg

Näin digitalisointi voi pienentää yrityksesi ympäristövaikutusta

Tiesitkö, että 100 000 paperilaskua voi vastata 14 600 ajokilometriä tai meno-paluumatkaa Thaimaahan? Digitalisoimalla toimintoja viet maapalloa vihreämpään suuntaan. Me kerromme, miten.

Digitalisera-for-miljon_16-9_3-2.jpg

Digitalisoi ympäristön vuoksi

Yrityksille ja organisaatioille, jotka haluavat pienentää ympäristövaikutustaan, asiakasviestinnän digitalisointi voi olla tärkeä osa palapeliä – jos se tehdään strategisesti ja oikealla tavalla.

Sustainability_16-9.jpg

Kestävää toimintaa

Me PostNord Strålforsilla välitämme. Kestävyysnäkökohtien integroiminen koko toimintaamme on hyväksi asiakkaille, työntekijöille, omistajille ja yhteiskunnalle.

Newsletter-Bg_3-1_FI.jpg

Tilaamalla uutiskirjeemme

Saat vinkkejä. Miten luodaan kannattavia asiakassuhteita? Mitkä ovat viestinnän viimeisimmät trendit ja mitkä kanavat ovat tehokkaimpia? Tilaamalla uutiskirjeemme voit lukea asiakasviestinnän viimeisimmistä trendeistä kertovia kiinnostavia artikkeleita ja haastatteluja.

Tilaa uutiskirje