Yhteiskunnan kiihtyvä digitalisaatio on otettu ilolla vastaan PostNord Strålforsilla. Edistämme viestintämarkkinoiden muutosta tarjoamalla kanavasta riippumattoman viestintäalustan.
– Toimitamme vuosittain noin miljardi viestintään liittyvää ilmoitusta ja laskua, mikä tekee meistä erikoisalamme suurimman toimijan. Käsittelemme yritysten ja valtion laitosten asiakkaille ja kansalaisille suunnattuja tieto- ja maksuvirtoja ja olemme tärkeä osa pohjoismaista infrastruktuuria, sanoo PostNord Strålforsin liiketoiminnan kehityspäällikkö Mattias Norén.
Viestintämarkkinoita on viime vuosien ajan leimannut digitalisoituminen ja uusien viestintäkanavien kehittyminen. Yritysten ja viranomaisten tarve tavoittaa asiakkaat ja kansalaiset ja viestiä heille on korostunut koronapandemian myötä entisestään.
Digitaalisiin ratkaisuihin liittyvät mieltymykset muuttuvat nopeasti, ja joustavien vaihtoehtojen tarve on lisääntynyt voimakkaasti. Painopisteessämme ovat vastaanottajan toiveet ja valinnat.
Loikka tulevaisuuteen
Uudessa tilanteessa kohdeyleisön tavoittamiseen liittyvät haasteet ovat saaneet yhä useamman yrityksen havahtumaan yksikanavaisuuden heikkouksiin. Se on innoittanut yrityksiä kartoittamaan digitaalisia ratkaisuja, jotka ovat mukautettavissa uusiin ja odottamattomiin tilanteisiin. Tässä kehityksessä PostNord Strålfors on itsestään selvä kumppanivalinta asiakkaiden digitalisaatioprosesseihin.
– Digitaalisiin ratkaisuihin liittyvät mieltymykset muuttuvat nopeasti, ja joustavien vaihtoehtojen tarve on lisääntynyt voimakkaasti. Painopisteessämme ovat vastaanottajan toiveet ja valinnat. Pandemian aikana monet ovat ymmärtäneet, että alkuvuodesta toimineet viestintätavat eivät enää toimi, Norén toteaa.
Kaksi vastakkaista trendiä
Joustavuuden luominen on jo itsessään kiehtova aihealue. Norén huomauttaa, että elämme ajassa, jossa palveluilta odotetaan mukautettavuutta ja joustavuutta. Kuluttajat haluavat räätälöitäviä tuotteita, mikä onkin merkittävä monien nykytrendien taustalla vaikuttava voima.
– Samaan aikaan henkilötietoihin suhtaudutaan entistä varovaisemmin. Yhtäältä halutaan äärimmäistä mukautettavuutta, joka edellyttää tietoja käyttäjästä, ja toisaalta omia tietoja ei haluttaisi jakaa. Kehityssuunta on kiinnostava ja sisältää kaksi täysin vastakkaista trendiä, Norén kuvailee ja jatkaa:
– Nykypäivän modernissa yrityksessä ei voi toimia ottamatta lähtökohdaksi asiakkaan mieltymyksiä. Samaan aikaan on oltava kartalla tietoturvasta, noudatettava lakeja ja kunnioitettava asiakkaan yksityisyyttä. Tämä edellyttää jatkuvaa eri näkökulmat huomioivaa työtä ja sitä, että me monikanavatoimijana pidämme kielen keskellä suuta.
Toimitamme vuosittain noin miljardi viestintään liittyvää ilmoitusta ja lasku
Miten mahdamme viestiä muutaman vuoden päästä? Norén on täysin varma vain siitä, että tulevaisuus on epävarma ja ettei kukaan tiedä, mikä meitä kulman takana odottaa. Juuri siksi on tärkeää sijoittaa joustaviin ja skaalautuviin ratkaisuihin.
– Paras tapa varautua tulevaisuuteen on tehdä valistuneita arvauksia ja odottaa odottamatonta. Uskomme kanavasta riippumattomaan tarjontaan, joka mahdollistaa viestinnän ja maksuratkaisujen toimittamisen asiakkaalle tämän toivomassa muodossa. Tällöin voidaan myös saavuttaa parhaat liiketoimintahyödyt, Norén summaa.