Visual Search mullistaa asiakasmatkan

Uudet kuvahakupalvelut mahdollistavat mobiililaitteen kameran käyttämisen hakukoneena. Verkkokauppa on ala, johon tämä uusi tekniikka vaikuttaa nopeiten, kun Google Lensin ja Pinterestin kaltaiset sovellukset muuttavat tapaamme olla vuorovaikutuksessa meitä ympäröivän maailman kanssa.

Teknologiat Artificial Intelligence / Machine Learning / Deep learning

Mikä on Visual Search?

Sen jälkeen, kun Shazam-mobiilisovellus lanseerattiin vuonna 2008, olemme saaneet tottua siihen, että voimme muutamassa sekunnissa selvittää, mitkä artistit soivat oman suosikkikahvilan soittolistalla tai mikä kappale soi TV-sarjan taustalla. Uudet tekoälypohjaiset kuvahakupalvelut toimivat samalla tavalla, mutta sen sijaan, että ääni tunnistettaisiin mikrofonin avulla, kohteet ja niiden kontekstit tunnistetaan mobiililaitteen kameralla.

Haussa käytettävä kuva voi olla:

  • ladattu
  • näyttökuva
  • valokuva
  • jotain, mikä näkyy kameran etsimessä.

Käytetään esimerkkinä kuvaa neuleesta, johon olet tykästynyt. Voit selvittää Visual Searchin avulla, mistä neule on ostettu ja mitä se maksaa – ilman että sinun on kuvailtava sen tarkka väri, materiaali ja muoto oikeilla hakusanoilla.

Kuvahakumahdollisuus luo perustan täysin uudenlaiselle ostokäyttäytymiselle sekä yhteyden fyysisen ja digitaalisen kuluttamisen välille. Sen sijaan, että asiakkaan on selattava tarjonta läpi verkkokaupassa, hän päätyy suoraan haluttujen tuotteiden koontisivulle, jolla hän voi vertailla eri brändien hintoja ja laatua.

Kärjessä Google Lens ja Pinterest

Yksi ladatuimmista kuvahakusovelluksista on Google Lens, joka sekä tunnistaa kohteet että yhdistää ne hakukoneelle tallennettuihin tietoihin. Näin voit esimerkiksi:

  • Saada suosituksia. Kun osoitat kameralla ravintolaa, jonka ohi kuljet, ravintolan nimi, tyyppi ja arvostelut haetaan Google Mapsista. Voit myös skannata ruokalistan ja katsoa, mitkä annokset ovat suosituimpia. Google yhdistää annoksen nimen kuviin ja arvosteluihin, jotka vierailijat ovat lisänneet Google Mapsiin.
  • Hyödyntää sijaintitietoja. Voit käyttää sovellusta oppaana ja saada tietoja kohteesta ja lähellä olevista nähtävyyksistä.
  • Lukea symboleja ja kylttejä tai saada käännösapua, jos olet ulkomailla etkä ymmärrä paikallista kieltä.

Ensimmäisten 16 kuukauden aikana Google Lens -sovellusta ladattiin 50 miljoonaa kertaa.

Pinterest on myös varteenotettava toimija 320 miljoonalla käyttäjällään. Suurin osa heistä on 16–35-vuotiaita naisia, jotka keräävät inspiraatiokuvia digitaalisiin tauluihin. Vuonna 2020 Pinterest ohitti Snapchatin ja nousi Yhdysvalloissa kolmanneksi suurimmaksi sosiaaliseksi verkostoksi Facebookin ja Instagramin jälkeen. Sen myötä yhä useammat brändit ovat julkaisseet alustalla kuvia tuotteistaan.

Kesäkuussa 2020 Pinterest lisäsi ostopainikkeen Pinterest Lens -sovellukseen, mikä mahdollistaa vain ostettavia pinnauksia sisältävät hakutulokset, joissa on hintatiedot ja suora linkki yritysten kassasivuille.

Laaja skaala käyttömahdollisuuksia

Vaikka verkkokauppa on Visual Searchista kaupallisesti eniten hyötyvä ala, käyttäjien keskuudessa suosioon ovat nousseet myös monet muut käyttömahdollisuudet. Google Lensin arvostelujen perusteella monia näyttää kiinnostavan mahdollisuus kasvien ja eläinten lajinmääritykseen.

Voit myös lukea vinyylilevyn kannen ja saada tietoa sekä albumista että artistista. Kuvahaun yhdistäminen tekoälyyn avaa täysin uudenlaisia käyttömahdollisuuksia, jotka tekevät tiedonhaluisten henkilöiden arjesta helpompaa.

AR eli lisätty todellisuus vahvistaa ostokokemusta

Hakutuloksista tulee entistä osuvampia sen myötä, kun markkinoille tuodaan uusia sovelluksia ja yritykset oppivat hakukoneoptimoimaan kuvansa paremmin. H&M, Asos ja Ikea ovat kaikki kehittäneet omat tekoälypalvelunsa, jotka ohjaavat asiakkaita omaan valikoimaan kuuluvien tuotteiden pariin. Palvelut on usein yhdistetty vuorovaikutuksen mahdollistaviin AR-suodattimiin. Voit esimerkiksi kokeilla uutta huulipunasävyä tai sijoittaa tuolin virtuaalisesti olohuoneeseesi.

Uusien ostokäyttäytymismallien myötä on entistä tärkeämpää, että yritykset hakukoneoptimoivat verkkosivuillaan olevat tekstit ja kuvat, jotta ne tavoittavat kuluttajat asiakasmatkan eri vaiheissa.

Näin hakukoneoptimoit kuvasi:

  1. Valitse kuvia, joissa kohde on helppo tunnistaa ilman suurempia häiriötekijöitä.
  2. Vältä kuvapankkikuvia tai muokkaa kuvapankkikuvista yksilöllisiä.
  3. Optimoi kuvat verkkokäyttöön.
  4. Käytä kuvailevia tiedostonimiä.
  5. Lisää kuvalle title-otsikko.
  6. Lisää alt-tekstikenttään hakusanoja, jotka kertovat esimerkiksi väristä, tuotenimestä, saatavuudesta ja hinnasta.
  7. Voit myös lisätä täydentävää tietoa antavan kuvatekstin.
  8. Lisää kuvat XML-rakenteeseen.

Tilaa uutiskirjeemme

Miten luodaan kannattavia asiakassuhteita? Mitkä viestinnän kanavat ovat tehokkaimpia? Tilaamalla uutiskirjeemme voit lukea asiakasviestinnän viimeisimmistä trendeistä kertovia kiinnostavia artikkeleita ja haastatteluja.

Tilaa uutiskirje