New-payment-patterns_Photo_3-1.jpg
Markkinatrendit Kehittyvät teknologiat Turvallisuus FinTech

Käteisettömästä maksamisesta kontaktittomaan – näin maksukäyttäytyminen muuttuu Pohjoismaissa

Mahdatko pitää lompakkoa mukanasi enää viiden vuoden kuluttua? Todennäköisesti et. Digitaalinen tekniikka avaa mahdollisuuksia uusille kontaktittomille maksuratkaisuille, jotka voidaan integroida entistä paremmin ostokokemukseen.

Pohjoismaat eturintamassa

Visan Pohjoismaista ja Baltiasta vastaava Product Director Eilin SchjetneVisan Pohjoismaista ja Baltiasta vastaava Product Director Eilin Schjetne.Muun muassa mobiililaitteiden käytön yleisyys, verkkokaupan kasvu ja lainsäädännön muutokset ovat vaikuttaneet maksukäyttäytymisen muuttumiseen Pohjoismaissa. Monet uudet toimijat ovat viime vuosina vakiinnuttaneet asemansa maksuratkaisumarkkinoilla.

Korttimaksaminen on edelleen yleisintä, mutta mobiilimaksamisen ja sähköisten lompakkojen suosio kasvaa nopeasti. Ratkaisujaan tarjoavat sekä Swishin, Vippsin ja MobilePayn kaltaiset fintech-yhtiöt että perinteisemmät pankit ja luottoyhtiöt.

– Pohjoismaat ovat olleet maksuratkaisuissa aina eturintamassa, ja muu maailma seuraa kehitystä ja kyselee, mikä toimii täällä hyvin, sanoo Visan Pohjoismaista ja Baltiasta vastaava Product Director Eilin Schjetne.

Lähimaksaminen on ollut Pohjoismaissa aina suosittua, mutta sen käyttö yleistyy nyt voimakkaammin kuin koskaan.

NFC-maksaminen lisääntyy vauhdilla

Covid-19-pandemian aikana maksukäyttäytyminen on muuttunut selkeästi, kun yhä useammat korttikäyttäjät ovat siirtyneet sirun ja PIN-koodin avulla tapahtuvasta maksamisesta kontaktittomaan maksamiseen (NFC).

– Tartuntariskin vuoksi ihmiset haluavat vähentää maksupäätteiden koskettamista, Eilin Schjetne selittää.

Kehitys on näkynyt selvästi kaikkialla Pohjoismaissa. Nets-maksuvälitysyhtiön mukaan kontaktittomien maksujen osuus kasvoi vuoden 2020 ensimmäisten 16 viikon aikana 12 prosenttiyksikköä 57 prosentista 69 prosenttiin. Lehdistötiedotteessa Head of Merchant Services Robert Hoffmann kommentoi kehitystä:

– Lähimaksaminen on ollut Pohjoismaissa aina suosittua, mutta sen käyttö kasvaa nyt voimakkaammin kuin koskaan.

Maksukäyttäytyminen Pohjoismaissa

Nya betalmönster i Norden
* Kontaktittomissa Apple Pay- ja Samsung Pay -maksuissa ei ole summarajaa, koska tapahtuma hyväksytään matkapuhelimella.

Verkossa olevien laitteiden määrä kasvaa

NFC-toimintoa voidaan käyttää myymälöissä myös Apple Payn, Samsung Payn ja Google Payn kaltaisten sähköisten lompakkojen avulla. Kortin sähköinen kopio tallennetaan maksusovellukseen, minkä jälkeen sitä käytetään fyysisen kortin tapaan.

Mobiilimaksamisen käyttäjät pitävät sitä todella kätevänä. Maksaminen onnistuu aina, kunhan kello on ranteessa.

Toiminnon ansiosta maksaminen onnistuu millä tahansa verkkoon yhdistetyllä laitteella, kuten älykellolla, älysormuksella tai aktiivisuusrannekkeella.

– Mobiilimaksamisen käyttäjät pitävät sitä todella kätevänä. Maksaminen onnistuu aina, kunhan kello on ranteessa, sanoo Eilin Schjetne.

Sähköinen maksaminen on turvallista

Maksamista sähköisen lompakon avulla pidetään nykyään vähintään yhtä turvallisena kuin fyysisellä kortilla tehtäviä maksuja. Maksutapahtuman yhteydessä kortin numero salataan, eikä sitä tallenneta paikallisesti. Jokaisessa maksutapahtumassa luodaan sen sijaan virtuaalinen tilinumero (token). Maksamiseen käytettävän mobiililaitteen muistissa on salausavain.

Jotta osto onnistuu, käyttäjän on valittava henkilöllisyyden vahvistamiseksi vielä yksi todennustapa, yleensä koodi tai biometrinen tunnistautuminen.

– Jatkossa kasvojentunnistus ja sormenjälkitunnistus yleistyvät. Niiden ansiosta salasanoista ja koodeista päästään helposti eroon.

Visa käyttää myös tekoälyä ja koneoppimista maksutapahtumien reaaliaikaiseen seurantaan sekä normaalien tapahtumien erottamiseen huijauksista.

Joustava maksaminen parantaa asiakastyytyväisyyttä

– Maksamisen on oltava mahdollisimman sujuvaa sekä fyysisessä myymälässä että verkossa.

Maksamisesta ennustetaan tulevan jatkossa entistä sujuvampaa ja yhä integroidumpi osa ostokokemusta. Maksuratkaisuja voidaan myös mukauttaa yksilöllisesti niin, että käyttäjä voi valita entistä vapaammin, miten ja milloin hän ostoksensa maksaa.

– Asiakkaat haluavat valita, ottavatko laskun verkkolaskuna vai sähköpostitse, ja myös maksutapoihin halutaan joustavuutta.

eArchive_Stefan-Winbo_Expertprofil.jpg
Thomas Otterlund
Product Manager, PostNord Strålfors

PostNord Strålforsin Product Managerin Thomas Otterlundin mukaan mobiilimaksamisen kysyntä on voimakasta.

– Mobiililasku-nimisessä palvelussamme lasku lähetetään käyttämällä vastaanottajan valitsemaa kanavaa, esimerkiksi tekstiviestitse tai sähköpostitse. Viestissä loppuasiakas saa maksulinkin, ja tarjolla on useita maksuvaihtoehtoja. Maksutavaksi voidaan valita MobilePay, Swish tai Vipps sen mukaan, missä Pohjoismaassa asiakas on, tai suora korttimaksu tai tilisiirto.

Kiinnostus uusien maksutapojen tarjoamiseen kasvaa, ja sekä lähettäjät että vastaanottajat pitävät kehitystä hyvänä.

– Maksaminen on nopeaa ja helppoa. Myös esimerkiksi maksumuistutukset on kätevä maksaa ilman tarpeetonta lisäviivettä.

Inspiraatio ja artikkelit

Payment-Management_16-9_2.jpg

Maksamisen ratkaisut

Nivo Omnichannel osaksi laskujen maksamista ja tee siitä mahdollista missä, milloin ja miten vain. Maksamisen ratkaisuidemme ansiosta voit helposti ja vaivatta siirtää päätäntävallan asiakkaillesi.

Mobile-Pay_FI_16-9.jpg

MobilePay

Uuden ratkaisumme avulla lähetät laskun automaattisesti suoraan asiakkaallesi MobilePayhin. Ota meihin yhteyttä, niin kerromme lisää!

Newsletter-Bg_3-1_FI.jpg

Tilaamalla uutiskirjeemme

Saat vinkkejä. Miten luodaan kannattavia asiakassuhteita? Mitkä ovat viestinnän viimeisimmät trendit ja mitkä kanavat ovat tehokkaimpia? Tilaamalla uutiskirjeemme voit lukea asiakasviestinnän viimeisimmistä trendeistä kertovia kiinnostavia artikkeleita ja haastatteluja.

Tilaa uutiskirje