Innovation-boom_Hero_3-1.jpg
Markkinatrendit Kestävä kehitys Kehittyvät teknologiat

Innovaatiot ovat yritysten lääke Covid-19-kriisiin

Koronavirus on pakottanut yritykset mukauttamaan toimintojaan nopeasti kaikkialla maailmassa. Seurauksena on ollut valtava määrä uusia innovaatioita terveydenhuollon suojavarusteista aina älykkäisiin videoneuvottelutyökaluihin.

Seuraavassa on 10 esimerkkiä innovaatioista, joiden ansiosta olemme kriisin jälkeen entistä vahvempia:

Covid Symptom Tracker

Covid Symptom Tracker
Lontoon King’s Collegessa kehitettyyn eurooppalaiseen Covid Symptom Tracker -tartunnanjäljityssovellukseen käyttäjät voivat kirjata oireet, jotka voivat viitata koronatartuntaan. Sovelluksen avulla tutkijat voivat kerätä tietoa taudista, ja samalla se kertoo, miten tartunta on levinnyt sovelluksen käyttöalueella.
Covid Symptom Tracker

Watson Assistant for Citizens

Watson Assistant for Citizens
Karanteenien ja sairauspoissaolojen seurauksena organisaatiot ovat ryhtyneet käyttämään aiempaa enemmän virtuaalisia avustajia, jotka auttavat pitämään asiakaspalvelun laadun hyvänä. Helmikuusta huhtikuuhun IBM:n Watson-tekoälyavustajan liikenne kasvoi 40 prosenttia. 25 maata käyttää myös ”Watson Assistant for Citizens” -avustajaa, joka tuottaa kansalaisille tietoa esimerkiksi Covid-19-oireista ja työttömyyskorvauksista.
IBM Watson Assistant

Redcliff Medical

Redcliff Medical
Kasvomaskin käyttö vaikeuttaa usein ihmisten välistä viestintää, eikä vähiten lääkärin ja potilaan välillä. Redcliff Medical on luonut joukkorahoituskampanjan avulla maailman ensimmäisen läpinäkyvän FDA-maskin, joka täyttää N99-standardin vaatimukset. Integroidun UV-C-valon ansiosta maski myös puhdistaa itsensä.
Redcliff Medical

Kiwibot

Kiwibot
Ruoan ja hygieniatuotteiden ostaminen voi olla hankalaa riskialueilla asuville. Kiwibot-lähettiyritys tarjoaa kontaktittomia kotitoimituksia ja take away -toimituksia itseajavilla roboteilla Yhdysvalloissa, Kolumbiassa ja Taiwanissa. Koronakriisin puhkeamisen jälkeen robotteja on käytetty myös kasvomaskien, hygieniatuotteiden ja desinfiointigeelin jakeluun.
Kiwibot
Kuva: Wikipedia Commons, tekijä Ganbaruby

Facebook Shops

Facebook Shops
Pandemian aikana verkkokaupoista on tullut pienille kaupoille yhä tärkeämpi väylä asiakkaiden tavoittamiseen. Facebook Shops auttaa pieniä yrityksiä pääsemään vauhtiin tuotteidensa verkkomyynnissä. Palvelu on ilmainen, ja se voidaan integroida sekä Facebookiin että Instagramiin.
Facebook Shops

Clarion Hotell

Clarion Hotell
Sähköinen sisäänkirjautuminen vähentää jonoja ja pienentää Covid-19-tartuntariskiä hotellien auloissa. Monet hotelliketjut ovat viime kuukausina digitalisoineet käyntikokemuksensa ja asiakasrajapintansa. Clarion-hotellit ovat tarjonneet jo ennestään sähköisen sisäänkirjautumisvaihtoehdon sekä palvelut ja keskustelutuen hotellin oman sovelluksen kautta.
Clarion Hotell

Google Read Along-app

Google Read Along-app
Googlen Read Along -sovellus opettaa lapsia lukemaan hyödyntämällä sekä suullista että visuaalista palautetta. Viisivuotiaille ja sitä vanhemmille tarkoitettu sovellus lanseerattiin ensin Intiassa, mutta pandemian aikana se on julkaistu myös 180 muussa maassa kotiopetuksen tueksi, sillä monet lapset eivät pääse kouluun tavalliseen tapaan.
Googles Read Along-app

Suunto

Suunto
Suomalainen älykellovalmistaja Suunto toi toukokuussa 2020 kelloihinsa lämpökarttatoiminnon, jonka avulla käyttäjät voivat etsiä ruuhkattoman juoksureitin. Sovellus rekisteröi lähialueen juoksu-, pyöräily-, uinti- ja vaellusreitit ja merkitsee ruuhkaisimmat paikat, jolloin käyttäjät voivat pienentää tartuntariskiä reittivalinnallaan.
Suunto

Blue Ocean Robotics

UVD Robots
Tanskalainen UVD Robots valmistaa UV-loisteputkilla varustettuja robotteja, jotka tappavat viruksia ja bakteereja. Robotit on kehitetty yhteistyössä Blue Ocean Roboticsin ja Odensen yliopistollisen sairaalan kanssa, ja niitä on käytetty pandemian aikana muun muassa Wuhanin sairaaloissa.
UVD Robots

Selecta

Selecta
Selectan itsepalveluautomaateista ostetaan yleensä perunalastuja, makeisia ja suklaata. Koronakriisin puhjettua yhtiö on kuitenkin tuonut muun muassa lentokentille ja rautatieasemille Safety Station -automaatteja, joista voi ostaa käsidesiä ja kasvomaskeja matkalle.
Selecta

 

Inspiraatio ja artikkelit

Newsletter-Bg_3-1_FI.jpg

Tilaamalla uutiskirjeemme

Saat vinkkejä. Miten luodaan kannattavia asiakassuhteita? Mitkä ovat viestinnän viimeisimmät trendit ja mitkä kanavat ovat tehokkaimpia? Tilaamalla uutiskirjeemme voit lukea asiakasviestinnän viimeisimmistä trendeistä kertovia kiinnostavia artikkeleita ja haastatteluja.

Tilaa uutiskirje