Haptic_Hero_3-1_NY.jpg
Teknologiat Augmented Reality / Virtual Reality

Tuntoaistista asiakkaille yhä tärkeämpi – haptinen teknologia tulossa

Tuotteen näkemisen lisäksi sen tunteminen ennen ostamista verkkokaupasta on jo todellisuutta Kiinassa. Trendianalyytikoiden mukaan haptinen teknologia tulee voimalla monille aloille vuoden 2020 aikana.

Nykyään tuotemerkit luodaan graafisten symbolien, sloganien ja mainossävelmien avulla. Näköön ja kuuloon perustuvat vaikutelmat hallitsevat viestintää.

Mutta mitä tapahtuu, kun kokemukseen yhdistetään muitakin aisteja? Kuvittele, että yritys liitetään tuntemukseen, joka syntyy käveltäessä paljain jaloin auringon lämmittämässä hiekassa. Tai väreilyyn, joka muodostuu pisaran pudotessa vedenpintaan.

– Miksikäs ei, Laura Ries, amerikkalaisen brändikonsultointiyrityksen Ries & Ries toimitusjohtaja, toteaa CMO by Adobelle. Tuotemerkit hyödyntävät värien ja äänien sävyjä. Ei ole mitään syytä, miksei tuotemerkkiin voisi liittää myös väreilyä

Usein yhdessä VR:n ja AR:n kanssa

Tuntoaistimus tulee mahdolliseksi haptisella teknologialla, joka luo tuntemuksen kosketuksesta ja liikkeestä. Haptinen teknologia toimii usein yhdessä AR:n eli lisätyn todellisuuden ja VR:n eli virtuaalitodellisuuden kanssa. Haptiikka vain lisää yhden aistin virtuaaliseen kokemukseen.

Peli- ja viihdemaailmassa haptista teknologiaa on käytetty jo pitkään.

Pelimaailmassa haptiikka on ollut käytössä jo pitkään. Sega käytti tekniikkaa jo vuonna 1976 simuloimaan moottoripyörällä ajamisen tuntua. Muut pelivalmistajat lähtivät viipymättä mukaan.

Myös matkapuhelinala löysi tekniikan varhain. Ensin kehitettiin värinä ilmoittamaan saapuvasta puhelusta tai viestistä. Sitten tulivat kosketusnäytöt, näppäinten painallukseen liittyvät tuntoaistimukset ja tuntemus pyörivästä hammasrattaasta asetuksia muutettaessa. Katsoessaan TV-sarjan Isänmaan puolesta neljännen tuotantokauden traileria Android-puhelimella vuonna 2015 katsoja tunsi kädessään pomminräjähdystä jäljittelevän tunteen.

Haptisen teknologian läpimurto tapahtuu vuoden 2020 aikana, kun yhä useammat yritykset tarjoavat asiakkailleen kosketukseen perustuvia kokemuksia virtuaaliympäristössä.

Koulutuksen apuväline

Kiinnostus haptiikkaa kohtaan kasvaa muuallakin kuin peli- ja viihdemaailmassa. Tuntoaisti voi toimia apuvälineenä myös koulutuksessa, jossa teknologiaa jo käytetään, testataan ja kehitetään. Sitä hyödynnetään esimerkiksi lentäjien simulaattoreissa ja sairaanhoidossa, jotta henkilöstön ja opiskelijoiden valmiuksien testaamiseen ei välttämättä tarvita ihmisiä.


Esimerkiksi sairaanhoidon tutkimukselle ja koulutukselle on etu, jos testejä ei tarvitse tehdä elävillä ihmisillä.

Kehitys on nopeaa, ja lisää käyttöalueita on tulossa. Wunderman Thompsonin trendiennustajien mukaan haptisen teknologian läpimurto tapahtuu vuoden 2020 aikana, kun yhä useammat yritykset tarjoavat asiakkailleen kosketukseen perustuvia kokemuksia virtuaaliympäristössä. Läpimurron ajankohta liittyy 5G-verkon rakentamiseen maailmalla. Suuri kapasiteetti on edellytys sille, että tekniikka toimii saumattomasti yhteen muiden VR-kokonaisuuksien kanssa.

Tekniikkaa kehitettäessä sekä kysyntä että investoinnit kasvavat.

Kilpajuoksun kärjessä

Kamppailu kilpajuoksun kärkipaikasta käy kuumana. Disney kehittää Force Jacket -takkia, jonka käyttäjä voi tuntea kosketukset, halaukset ja iskut, joita hahmo saa VR-maailmassa. Facebook suunnittelee julkistavansa moniaistisen Tasbi-rannerenkaan, joka luo kokemuksen esineen nostamisesta, painikkeen painamisesta tai pinnan koskettamisesta.

Kiinalainen Alibaba-verkkokauppa on jo lanseerannut Refinityn, jonka avulla asiakas voi tuntea tuotteen, kuten vesiryöpyn suihkussa käydessä tai porealtaan poreet, ennen tuotteen ostamista.


Fulun tarkoitus on tuoda haptinen teknologia päivittäiseen käyttöön. FULU by Ryo Tada, Kuva Deo Suveera. 

Ryo Tada on valmistunut Lontoo Royal College of Art yliopistosta ja Fulun kehittäjä. Fulu iso kuin kynsi joka voidaan parittaa matkapuhelimeen tai tablettiin bluetoothin kautta. Muotoilu ja käyttöliittymä ovat yksinkertaisia, jotta Fulun päivittäinen käyttö olisi helppoa.

Haptinen tekniikka voi arkielämässä olla todella arvokas apuväline kuurosokeille, jotka kommunikoivat taktiililla merkkikielellä ja kosketuksella. Boråsin korkeakoulun tutkijat kehittävät EU-projektissa puhuvia vaatteita, kuten liiviä, jonka avulla kuurosokeat voivat muodostaa käsityksen ympäristöstä.

Haaste kaikille yrityksille

Tekniikan kehittyessä sekä kysyntä että investoinnit kasvavat, Wunderman Thompsonilla sanotaan ja kehotetaan kaikkia yrityksiä miettimään, miten ne voisivat käyttää haptiikkaa innovaatiostrategiassaan.

LS:N Globalin trendianalyytikot ovat samoilla linjoilla. Asiakkaat ovat vuorovaikutuksessa ja kommunikoivat jo yhä enemmän ilman rajoja yritysten ja tuotemerkkien kanssa. Näön ja kuulon lisäksi muillakin aisteilla vaikuttamisesta tulee yhä tärkeämpää.

Inspiraatio ja artikkelit

GA1-16-9.jpg

Lisätty todellisuus antaa merkityksen, joka ei näy paljain silmin

Pokémon Go -pelin ansiosta maailma kiinnitti huomiota Augmented Realityyn. Mutta tekniikalla on huomattavasti enemmän käyttötarkoituksia kuin pelkkä viihde. Mahdollisuudet luoda kokemuksia virtuaalisella suodattimella vaikuttavat koulutukseen, kauppaan ja teollisuuteen.

Från-spöken-till-VR.jpg

Haamuprojektiosta virtuaalitodellisuutee

Mietittäessä, minne teknologia on viemässä meitä seuraavaksi, kannattaa pohtia, miten hankimme itsellemme huvia ja viihdettä. Näin sanoo suosittu kirjailija ja media-analyytikko Steven Johanson kirjassaan Wonderland – How play made the modern world.

Newsletter-Bg_3-1_FI.jpg

Tilaamalla uutiskirjeemme

Saat vinkkejä. Miten luodaan kannattavia asiakassuhteita? Mitkä ovat viestinnän viimeisimmät trendit ja mitkä kanavat ovat tehokkaimpia? Tilaamalla uutiskirjeemme voit lukea asiakasviestinnän viimeisimmistä trendeistä kertovia kiinnostavia artikkeleita ja haastatteluja.

Tilaa uutiskirje