Teknologiat Augmented Reality / Virtual Reality

Lisätty todellisuus antaa merkityksen, joka ei näy paljain silmin

Pokémon Go -pelin ansiosta maailma kiinnitti huomiota Augmented Realityyn. Mutta tekniikalla on huomattavasti enemmän käyttötarkoituksia kuin pelkkä viihde. Mahdollisuudet luoda kokemuksia virtuaalisella suodattimella vaikuttavat koulutukseen, kauppaan ja teollisuuteen.

GA1-16-9.jpg

Aiot tarjota pullon australialaista viiniä. Etikettiä koristaa 1700-luvulla eläneen rikollisen kuva. Kun suuntaat matkapuhelimesi kameran kohti pulloa, vanki alkaa puhua ja kertoa elämäntarinaansa. 

Viininvalmistaja 19 Crimes on soveltanut lisättyä todellisuutta tällä tavalla, mutta tekniikkaa voidaan käyttää monilla muillakin tavoilla kuin puhuvina viinipulloina.

Entä jos voisimme lisätä mielikuvituksestamme mitä tahansa todelliseen maailmaan?

AR-asiantuntija Galit Ariel, Wonderlands-toimiston Creative Director, rinnastaa sen aikoihin ennen sosiaalista mediaa ja internetiä. Monille tekniikka tuntuu jatkuvasti abstraktilta.

– On vaikea ajatella tulevaisuutta, jota ei ole kokenut. Lisätty todellisuus on vielä lapsenkengissään.

Mutta se ei estä Galit Arielia puhumasta lämpimästi kulman takana odottavasta kehityksestä. Hänelle lisätyn todellisuuden edut merkitsevät -arkipäiväisten asioiden leikkisää uudelleenkeksimistä.

– Entä jos voisimme lisätä mielikuvituksestamme mitä tahansa todelliseen maailmaan?

AR:n etuja ovat tavallisten asioiden leikkisä uudelleenkeksiminen, Galit Ariel selvittää. AR on paljon hauskempaa kuin näytön pyyhkiminen. Kuva: Jenny Leyman.

Leikkisä arkipäivä

Tapaamme Galit Arielin Gather-konferenssissa Tukholmassa, jossa hän puhui AR-tekniikan mahdollisuuksista. Yksi lisätyn todellisuuden eduista virtuaaliseen nähden on se, että siinä ei käytetä kuulokkeita, jotka etäännyttävät sinut ympäröivästä maailmasta ja ihmisistä ympärilläsi.

– AR-ympäristössä vertailukohtana on todellisuus, mutta asioita voi samalla nähdä uusilla tavoilla. Se on paljon hauskempaa kuin pyyhkimiseleiden tekeminen näytöllä.

Toinen etu on teknologiaan liittyvä joustavuus – voit käyttää sitä mobiilisti, paikallisesti tai kannettavassa muodossa. 

– Se ei käsittele muiden maailmojen tutkimista, vaan oman todellisuuden tutkimista uusilla tavoilla. Minulle se on paljon kiinnostavampaa, koska se antaa uusia kokemuksia tässä ja nyt.

Monet nykyisistä AR-sovelluksista perustuvat yksinkertaisiin kaupallisiin toimintoihin, joiden avulla voidaan kokeilla ostettavia vaatteita tai meikkejä. Tällaisista käyttötarkoituksista Galit Ariel ei pidä kovin paljon. Tuotemerkkiä voi sen sijaan vahvistaa AR:n avulla luomalla henkilökohtaisia kokemuksia, joilla on todellista arvoa.

– Minua ei kiinnosta katsella sinua AR-linssien läpi nähdäkseni, mistä olet ostanut vaatteesi tai paljonko ne maksoivat. Sen sijaan minusta on tosi mukava, jos jaat kanssa jotain yllättävää, ilahduttavaa tai meitä yhdistävää. 

– Meidän on kysyttävä itseltämme, millaiseen käyttäytymiseen haluamme kannustaa.

Galit Ariel oli yksi luennoitsijoista toisen kerran järjestetyssä Gather Festival -konferenssissa Tukholmassa. Siellä hän puhui muun muassa AR-tekniikan mahdollisuuksista rikastuttaa arkipäiväämme. Kuva: Jenny Leyman.

Esimerkkinä hän nimeää Free The Love -sovelluksen, joka julkistettiin San Franciscoon keskittyneen vuoden 1967 Summer of Loven 50-vuotisjuhlissa. Näyttelyn yhteydessä Berkeley Art Museum and Pacific Film Archive ja Adobe esittelivät AR-sovelluksen. Siinä ihmiset voivat sijoittaa pieniä monikulmiosydämiä eri puolille kaupunkia. Niitä napsauttamalla esiin tuli sydämellisiä viestejä.

– Se sopi hyvin teemaan ja vahvisti hippikokemusta. Se oli oikea paikka ja oikea mentaliteetti.

Apuväline ongelmanratkaisuun

Toinen alue, jolla AR-tekniikalla on suuret käyttömahdollisuudet, on tietojen siirtäminen. Suuntaamalla kameran kohti esinettä voit saada pääsyn esimerkiksi monimutkaisen mekaniikan tietoihin ja kuviin.

Vahva esimerkki siitä, miten yritys voi hyödyntää tätä toiminnassaan, on ruotsalainen XMReality. Yritys kehittää tietojen etäsiirtämistä. AR-työkalun ansiosta kamera voidaan suunnata kohti laitetta kuvallisten ohjeiden saamiseksi. Sellainen palvelu voi helpottaa monia ja auttaa säästämään paljon aikaa ja energiaa.

AR voi muuttaa tapaamme leikkiä, pelata ja olla vuorovaikutuksessa. Sen avulla voimme myös oppia asioita, kuten tekniikan käyttöä. Sen potentiaalista kertoo muun muassa epätodennäköinen määrä 380 miljoonaa käyttäjää, jotka vuonna 2016 etsivät Squirtlea, Pikachua ja muita hahmoja Pokémon Gon ollessa suosituimmillaan.

 

Viisi esimerkkiä Augmented Realitysta

1. American Airlines. Amerikkalaisella lentoyhtiöllä on sovellus, joka näyttää tietoja reaaliajassa lentoasemalla. Sen avulla voit nähdä lähimmän WC:n tai kahvilan sijainnin ja saada opastuksen oikealle portille. 

2. XMReality. Tämä ruotsalainen yritys on julkistanut sovelluksen etäohjeiden antamiseen. Sen avulla esimerkiksi teollisuustyöntekijät saavat apua korjauksissa.

3. Sephoran meikkaussovellus. Monet näkevät meikin toimivuuden vasta kokeillessaan sitä myymälässä. Sephoran sovelluksen avulla meikkiä voidaan testata menemättä myymälään.

4. IKEA Place. Etsitkö uutta nojatuolia, mutta et ole varma, millainen sopii olohuoneeseesi? IKEA on korjannut asian AR-kuvastollaan, jonka avulla voit kokeilla huonekaluja kotonasi.

5. Gilletten partasovellus. Etkö tiedä, sopiiko sinulle salvadordalimaiset viikset vai metsurinparta? Gilletten sovelluksella voit kokeilla erityylisiä partoja kasvoillesi, ennen kuin panostat uskaliaaseen karvoitukseen.