Toimialat Tukku & vähittäiskauppa

Puujunalla tulevaisuuteen

Brion leikkijuna on klassikko, jolla eri sukupolvien lapset ovat leikkineet. Tuotemerkki tarkoittaa sekä laatua että nostalgiaa. Miten puujunanrata viedään digitaaliselle aikakaudelle luopumatta yrityksen perusarvoista? Sen tietää suunnittelujohtaja Erik Söderlind.

Brio-erik-16-9.jpg

Brio on leikkikalujen valmistaja, jolle fyysinen leikki on tärkeintä. Lasten pitää tuntea lelut, kulkea niiden kanssa ja jopa maistaa niitä. Yhtiön sydän on klassinen junarata, joka kehitettiin noin 70 vuotta sitten.

Mutta miten kiinnostavia ovat junarata ja sen magneetilla kytkettävä veturi ja vaunut nykyajan lapsille – tietokoneiden ja internetin parissa kasvaneille diginatiiveille? He ovat jo hyvin nuoressa iässä tottuneet tablettien tarjontaan. Voiko junarata todellakin kilpailla Netflixin ja Youtuben kanssa? 

Digitalisaatio vaikuttaa kaikkiin yrityksiin, mutta erityisen selvästi Brioon. Yrityksen kohderyhmä on erityisen valikoiva ja vaativa ja koko ajan uuden tekniikan eturintamassa. Suunnittelujohtaja Erik Söderlind kertoo: Lapsille mikään ei ole taianomaista. Samalla kaikki on taianomaista. Kaikkea voi tapahtua – ja lapset odottavat sitä.

Sovellusten maailmasta

Erik Söderlind ja hänen kehitystiiminsä tarttuivat haasteeseen viedä Brion junarata tulevaisuuteen. Tai seurata omaa aikaansa, ihan miten vaan. 

– Tiedämme, että lapset ovat yhä syvemmällä sovellusten maailmassa. Halusimme tehdä jotain, mikä saa heidät sieltä takaisin ulos, Erik sanoo.

Tuloksena luotiin Brio Smart Tech, jonka julkistamisesta on pian kaksi vuotta. Perinteistä junarataa on täydennetty pienillä tunneleilla, jotka lapsi laittaa kiskojen päälle. Veturissa oleva digitaalinen siru keskustelee tunneleissa olevien sirujen kanssa saaden veturin käyttäytymään eri tavoilla. Esimerkiksi vaihtamaan suuntaa. Tai pysähtymään asemalle. Tai kulkemaan korjattavaksi tai pestäväksi.

Lapset oppivat intuitiivisesti tunnelin toiminnan, ja pian jo kolmivuotias osaa ohjelmoida junan kulkemisen. Ja se tapahtuu ilman älypuhelinta tai tablettia. Digitaalinen tulos ilman digitaalista panosta.

Briolla on kaikkein valikoivin ja vaativin kohderyhmä: lapset. He asettavat kovia vaatimuksia leikkikalujen kehittäjille. Kuva: Johan Bävman.

Leikin uudet vaatimukset

Leikin avulla on aina opittu suhtautumaan ympäröivään maailmaan. Maailma oli aiemmin yksinomaan fyysinen – ja sitä oli myös leikki. Mutta maailman muuttuessa muuttuu myös leikki. Nykyään meitä ympäröivä digitaalisuus on luonnollinen osa elämäämme, joten myös leluissa on oltava älykästä tekniikkaa, tekoälyä ja virtuaalisia toimintoja. 

– Tiedämme, että fyysinen leikki itsessään on mielenkiintoista. Leikin kautta lapset oppivat sosiaalisia taitoja, ja roolipelien avulla he oppivat paremmin ymmärtämään ympäristöään. Leikki valmistaa lasta tulevaisuutta varten, ja silloin on tärkeää pysyä mukana kehityksessä. Halusimme tarjota leikkiin uuden tason ilman tabletin käyttöä, Erik Söderlind valottaa.

Nostalginen tasapainotus

Tämän päivän lapset eivät tee eroa virtuaalisten ja todellisten ystävien ja kavereiden välillä, kuten me aikuiset. Pienelle lapselle näytössä näkyvät asiat ovat yhtä todellisia kuin käsin tunnusteltavat asiat. 

– Ja niinkin yksinkertainen asia kuin veturi, jonka selkä pestään ja harjataan, voi tuntua oikealta kaverilta, Erik Söderlind toteaa.

Brion tuotekehittäjät pyrkivät tasapainoon digitaalisten mahdollisuuksien ja sen nostalgisen käsityksen välillä, joka vanhemmilla yrityksestä on. Brion tuotemerkkiin kuuluu paljon se, että tuotteet tuntuvat ja näyttävät siltä kuin aina ennenkin. Vaikka eivät välttämättä tunnu tai näytä, Erik Söderlind paljastaa. Me vain uskomme niin. Hän mainitsee esimerkkinä muurahaisen, perässä vedettävän lelun. Sen valmistus aloitettiin kymmenen vuotta sitten, mutta monet aikuiset uskovat leikkineensä sillä lapsena. Mutta lelu vain näyttää siltä.

– Joskus tuntuu siltä, että lapset ovat helpoin haaste, Erik Söderlind sanoo virnistäen. 

Junatkaan eivät ole samanlaisia kuin ennen. Niiden eroina ovat muoto ja väri ja jossain määrin materiaalit. Junat ovat kehittyneet vuosien kuluessa antamaan uusia mahdollisuuksia leikkiin. Brion suunnittelujohtaja seuraa uutta tekniikkaa sillä silmällä. Sähköistys ja digitalisointi eivät ole itseisarvoja, vaan mahdollisuuksia lisätä leikin arvoa ja antaa lapselle uusia mielekkäitä elämyksiä. Fyysinen leikki on aina samanlaista, mutta siinä on uusia kerroksia.

Jos se olisi ollut viisi millimetriä korkeampi ja viisi millimetriä leveämpi, käytössämme olisi ollut aivan uusia teknisiä mahdollisuuksia.

RFID-sirutekniikka on suhteellisen yksinkertaista, ja sitä käytetään nykyään muun muassa digitaalisissa avaimissa. Se ei saa olla liian mutkikasta, Erik Söderlind kertoo. Vaikka lapset itse eivät hoida tekniikkaa, lelujen täytyy kestää rasitusta ja kolmivuotiaiden motoriikkaa. 

Niissä ei saa olla sojottavia antenneja tai muita liikaa tilaa vieviä osia. Kaikkien uusien Brio-osien täytyy toimia vanhojen kanssa. Brio asettaa suuren arvon sille, että sen leluja voidaan siirtää sukupolvelta toiselle. Sen vuoksi myös uusien junien täytyy alittaa yli 60 vuotta sitten piirretty silta, joka yhä on monissa kodeissa. Vaikka se yhä luo kosolti päänvaivaa lelujen kehittäjille.

– Jos se olisi ollut viisi millimetriä korkeampi ja viisi millimetriä leveämpi, käytössämme olisi ollut aivan uusia teknisiä mahdollisuuksia, Erik Söderlind sanoo huokaisten.

Ahdas mutta tehokas

Brio on jättänyt pienen Osbyn kunnan Pohjois-Skånessa ja sijaitsee nykyään Malmön keskusasemalla – sopii mainiosti yritykselle, jonka menestys perustuu junaan. Malmön asemarakennuksen kattohuoneistossa työskentelee 50 henkilöä. Koko yritys sijaitsee periaatteessa täällä kehityksestä logistiikkaan ja markkinointiin. Itse valmistus tapahtuu ulkomailla. 

Kaikkialla on leluja. Hyllyillä, laatikoissa, kirjoituspöydillä. Kaikkein eniten tuotekehittäjien huoneissa. Emme saa kuvata prototyyppejä. Kilpailu on kivenkovaa. Brio tietää, että heitä pidetään silmällä ja että yrityksen innovaatiot herättävät kiinnostusta eri puolilla maailmaa.

Erik Söderlindin mukaan tiloissa on vähän ahdasta, mutta yhdessä työskentelyllä on myös etunsa. Tärkeää on etenkin se, että kehitysosasto sijaitsee talossa ja voi tehdä läheistä yhteistyötä muotoilijoiden ja markkinointiosaston kanssa.

– Se luo ymmärrystä toisten työstä. Tiedämme, mikä toimii ja mikä ei kaikissa tuotannon vaiheissa. Se tehostaa uusien tuotteiden kehitystä. Konsulttina työskennellessäni minulla saattoi olla sata ideaa, mutta vain kolme niistä toteutettiin – enkä saanut koskaan tietää, miksi loput 97 hylättiin. Nyt saamme heti tietää syyt, ja voimme jatkaa työstämistä sen pohjalta.

Briolla ideoita ei hylätä. Tapaamme erään suunnittelijan hississä. Erik Söderlind kertoo, ettei hän koskaan ole torjunut ideaa antamatta sille ensin mahdollisuutta. Sillä tavalla edistetään luovuutta työpaikalla, suunnittelujohtaja uskoo. Sallivalla keskusteluilmapiirillä on suurempi merkitys kuin fyysisellä ympäristöllä.

– Vanhaan ajatteluun on niin helppo juuttua. Me pyrimme kuitenkin hakemaan sitä, mikä aluksi tuntuu väärältä, ja testaamme sitä. Ihmisillä täytyy olla vapaus esittää myös tyhmiä ideoita.

Brio Smart Tech antaa tunneliin kulkevalle junalle ohjeita. Kuva: Brio.

Kiehtova puheohjaus

Erikin mielessä on Alexa, Amazonin digitaalinen puheohjattava avustaja (katso oheinen Legon artikkeli). Muilla aloilla toimivien yritysten tuotekehittäjien tavoin myös Erik miettii, miten Brio voisi hyötyä älykaiuttimien uudesta tekniikasta. Siten hän voisi luoda klassisilla leluilla aivan uudenlaisia kokemuksia.

Puheentunnistustekniikka on vielä lapsenkengissään mutta kiehtovaa. Erik Söderlind kertoo ystävänsä lapsesta, joka katsoi televisiosta makeja, tarttui älypuhelimeensa, painoi painiketta ja kysyi: Mikä on maki? Ja sai vastauksen heti. Lapsen vanhemmat olivat juuri tottuneet kirjoittamaan Googleen sanan ”maki”, selaamaan hakutuloksia, avaamaan linkin ja lukemaan. 

Pienille lapsille mikään ei ole ja samalla kaikki on taianomaista. Erik Söderlind palaa siihen usein. Kehitettäessä lapsille uusia tuotteita jotain yllättävää löytyy koko ajan. Yllättävää on muun muassa se, että digitaalisen aikakauden lapset haluavat leikkiä puujunilla.

Newsletter-Bg_3-1_FI.jpg

Tilaamalla uutiskirjeemme

Saat vinkkejä. Miten luodaan kannattavia asiakassuhteita? Mitkä ovat viestinnän viimeisimmät trendit ja mitkä kanavat ovat tehokkaimpia? Tilaamalla uutiskirjeemme voit lukea asiakasviestinnän viimeisimmistä trendeistä kertovia kiinnostavia artikkeleita ja haastatteluja.

Tilaa uutiskirje