3D-tulostus myynnin tukena

3D-tulostettujen prototyyppien avulla Glenair Nordic voi näyttää asiakkailleen, miten räätälöity tuote toimii todellisuudessa.
– Tämä helpottaa myyntiä merkittävästi, toteaa tekninen myyntijohtaja Filip Sandberg.

Filip-Sandberg_Glenair-Nordic_875x500.jpg

Filip Sandberg, Glenair Nordicin tekninen myyntijohtaja. Kuva: Glenair Nordic

Yritys

Glenairin tuotevalikoima ulottuu liitäntätekniikasta – teknisten komponenttien välisistä rajapinnoista – kuituoptiikkaan, ja tuotteet on tarkoitettu vaativiin ympäristöihin, kuten lentoliikenteeseen, öljynporauslautoille, kaivoksiin ja avaruusteollisuuteen.

– Tuotteitamme käytetään haastavissa ja ankarissa ympäristöissä, joissa ihmiset eivät viihdy esimerkiksi kylmyyden, kuumuuden, kosteuden tai tärinän vuoksi, kertoo Glenair Nordicin tekninen myyntijohtaja Filip Sandberg.

Haaste

Glenairilla on runsaasti standardiratkaisuja. Asiakkaat haluavat kuitenkin usein mukauttaa ne omiin järjestelmiinsä. Yksilöllisten tuotteiden esittelemiseksi yritys tekee asiakkaan mukaan räätälöityjä konseptitutkielmia, joista tehdään 3D-tulosteet myynnin tueksi. Niitä on tulostettu kymmenen vuoden ajan yrityksen omilla 3D-tulostimilla. Tulostimet eivät kuitenkaan sijaitse Ruotsissa, ja siksi sisäiseen tilaukseen liittyy aina tietty läpimenoaika, jota Glenair Nordic halusi lyhentää.

Ratkaisu

Toimitusten nopeuttamiseksi ja 3D-tulosteiden tuoman myyntituen tehostamiseksi Glenair Nordic kääntyi PostNord Strålforsin puoleen. 3D-solutions-verkkoalustan avulla yritys voi tilata 3D-tulosteita helposti ja nopeasti.

Filip Sandberg on käyttänyt 3D-tulosteita sekä valmiin tuotteen demoamiseen yrityksen omilla tehtailla että myynnin tukena asiakkaiden luona.

– 3D-tulosteet tukevat myyntiä, sillä niiden avulla voimme esitellä ajatuksiamme ja ideoitamme tietyn ongelman ratkaisemiseksi. Toisinaan 3D-tuloste voidaan jopa asentaa mekaanisesti paikalleen, jolloin voidaan tarkistaa, että rakenne todella toimii.

Lopputulos

Tulosteiden tilaaminen PostNord Strålforsin 3D-portaalista käy Filip Sandbergin mukaan helposti.

– Kätevän ja havainnollisen käyttöliittymän ansiosta portaalin käyttö on nopeaa. Myös toimitukset ovat nopeita: siirryn sivustolle, teen tilauksen ja tuote on minulla 2–3 päivässä. Tämä on paljon nopeampaa kuin kilpailijoillamme, joilla prototyypin esittelemiseen tarvitaan 12–14 viikkoa.

Läpimenoaika on myös lyhyempi kuin Glenairin sisäisissä tilauksissa.

– Kun käytämme PostNord Strålforsia paikallisena toimittajana, saamme aiempaa nopeammat toimitukset sekä helpomman ja erittäin nopean tuen.

Filip Sandberg pitää myös tuloksia mainioina.

– Tulosteet ovat ammattimaisia, ja yksityiskohdat toteutuvat erittäin hienosti. Kaikki näyttää siltä kuin suunnitteluvaiheessa on ajateltu.

Ennen kaikkea 3D-tuloste on erittäin tehokas tuki asiakkaan luona.

– Asiakkaat innostuvat nähdessään 3D-tulosteen. Tuloste helpottaa huomattavasti visualisointia ja lopputuloksen hahmottamista. Viime kädessä se parantaa asiakkaan kanssa käytävää keskustelua ja helpottaa näin myyntiprosessia merkittävästi.

Tulevaisuus

Glenair Nordic aikoo käyttää PostNord Strålforsin 3D-solutions-palvelua myös jatkossa.

– Käyttömme vain lisääntyy. Voi myös olla, että kehitämme lisäksi 3D-tulosteiden hyödyntämistä. Tulevat projektimme ovat yhä monitahoisempia, ja kehitämme toimintojamme niiden mukana. Olemme esimerkiksi selvittäneet mahdollisuuksia tarkkojen lopputuotteiden valmistamiseen 3D-tulosteina jyrsinnän sijaan.