"Disruptio on meidän tärkein taito"

Smarter Communication Dayn teema tänä vuonna oli disruptio kaikkine muotoineen ja kysymys siitä miten se näkyy ja vaikuttaa eri aloilla.

Smarter Communication Day lähti käyntiin keskiviikkoaamuna Finlandiatalolla Helsingissä kun PostNord Strålforsin toimitusjohtaja Johanna Starck toivotti kaikki tervetulleiksi tapahtumaan. Päivän teema oli disruptio ja digitalisaatio.

Johanna Starck– Milleniaalit osaavat kilpailuttaa ja löytää uusia ratkaisuja joka asettaa korkean riman yrityksille joiden tulee kohdata asiakkaiden vaatimukset, Starck sanoo.


Märtha Rehnberg
,
DareDisrupt -yhtiön partneri ja perustaja potkaisi päivän käyntiin. Rehnberg piti luennon teknologisesta intuitiosta ja siitä, miksi teknologia on tärkeä osa meidän arkea.

– Disruptio avaa ovia alueisiin, joihin kaikilla ihmisillä ei ole ollut mahdollisuutta osallistua aiemmin. Tämä edesauttaa myös moniarvoisuutta, Rehnberg sanoo.

Sami Niininen
Esittelyä jatkoi Sami Niininen PostNord Strålforsilta, joka puhui mobiilimaksamisen markkinatilanteesta Pohjoismaissa. Niininen esitti kaikki mobiilimaksamisen sovellukset jotka dominoivat Pohjoismaiden markkinoilla. MobilePay on Suomessa kasvanut kovaa vahtia ja viime vuoden lopulta käyttäjien määrä on noussut 59 prosenttia.

Tauon aikana aulassa pidettiin pari minimessua jossa PostNord Strålfors kertoi mobiilimaksamisesta ja siitä miten eri maksusovellukset toimivat käytännössä. Mobiilimaksaminen on arkipäivää jo yksityishenkilöiden välillä, esimerkiksi MobilePayn avulla, mutta nyt kuluttaja voi myös maksaa laskujaan PostNord Strålforsin mobiilimaksun avulla.

Maaria Toikka
Maaria Toikka
,
Liikenteen turvallisuusvirasto Trafilta puhui Trafin strategisesta päämäärästä ja heidän ratkaisuistaan.Esimerkkinä hän nostaa Trafin ajatuksen siitä, että ajokorttia hakevan henkilön ei enään tarvitse saada lääkärin lausuntoa, jos hän on perusterve. Hän voi itse täyttää lomakkeen netissä. Tavoitteena on, että viestinvälitys on ensisijaisesti sähköistä vuoteen 2022 mennessä.

Tomas Lundström
Samaan aikaan toisessa auditoriossa Tomas Lundström PostNord Strålforsilta puhui 3D-tulostamisesta ja siitä, miksi se on tärkeä osa digitaalista maailmaa. Esimerkkinä 3D-tulostuksen merkityksestä Lundström mainitsi yhteistyön Tada Medical -yhtiön kanssa. He ovat kehittäneet tekniikan, joka viilentää suuonteloa kemoterapian aikana. 3D-tulostuksen avulla tuotteen eri interaktioita voi kokeilla.


Kristiina Banda
Tämän jälkeen Kristiina Banda, Oraclelta kertoi asiakaselämyksistä ja markkinoinnin automaatiosta asiakaspolun eri vaiheissa.

Miten persoonallinen markkinointi vaikuttaa asiakkaaseen? Banda puhui myös siitä, että tekoälyä käyttämällä yhtiöt voivat löytää optimaalisen markkinointikanavan ja tavan lähettää persoonallisempia viestejä asiakkaille.

Tuuli
Samaan aikaan Tuuli Lehmusto, Ikano Bank AB, puhui digitalisaatiostrategiasta ja sen tukemisesta arjen pankkityössä. Lehmusto puhui siitä kuinka pankeille on tärkeää pitää asiakas tyytyväisenä samaan aikaan kun strategioita kehitetään.

– Asiakkaalle ei voi sanoa, että nähdään kolmen vuoden päästä kun strategia on valmis, vaan meidän pitää samaan aikaan pystyä mennä eteenpäin ja pitää asiakkaat tyytyväisenä.

Perttu Pölönen
Päivän päätteeksi Perttu Pölönen piti luennon siitä kuinka tärkeää disruptio on ja mikä meidän ihmisten rooli on.

– Jos olisin kymmenen tai kaksikymmentä vuotta sitten kertonut teille miltä arkipäivä näyttää tänään, kukaan ei olisi uskonut minua, Pölönen sanoi.

Pölönen ottaa esille esimerkkejä arkipäivän asioista kuten puhelin ja jääkaappi. Pölönen puhui myös paljon siitä, miten disruptio vaikuttaa ihmisiin, eli minkälaisia taitoja esimerkiksi tulevaisuudessa tarvitaan.

Päivä päättyi Finlandiatalolla aplodeihin, iloisiin ilmeisiin ja yhteiseen lounas hetkeen.