Uusi tekniikka – samalla helppoa ja vaikeaa

Teknisesti on suhteellisen helppoa siirtää kaikki laskut paperimuodosta mobiilisovellukseen. Suuret haasteet sen sijaan ovat organisaatiossa ja prosesseissa.

Ny-teknik.jpg

Mobiililaskupalvelu on ollut käytössä monilla PostNord Strålforsin asiakkailla jo yli vuoden.

– Uutta on yhteys dynaamiseen ratkaisuumme, selittää Lars Lundström, Head of Digital Services, ja jatkaa:

– Ratkaisua kutsutaan dynaamiseksi viestinnäksi, koska sen avulla voidaan lähettää kaikentyyppisiä viestejä, jotka on mukautettu asiakkaan suosimaan kanavaan ja laitteeseen (mobiililaitteeseen, tietokoneeseen tai tablettiin). Esimerkiksi digitaaliseen postilaatikkoon, suoraan matkapuhelimeen tekstiviestinä tai mobiilisovellukseen.

Ratkaisu on esitelty yhdessä yhteistyökumppani LINK Mobilityn kanssa.

– Olemme julkistaneet jotain sellaista, mitä kilpailijamme pitävät tulevaisuuteen kuuluvana. Meille se on arkipäivää ja todellisuutta, Lars Lundström sanoo.

Mutta vaikka tekniikka on käytössä, ja asiakkaat ovat vakuuttuneita kaikista eduista, se otetaan käyttöön monissa suurissa yrityksissä ja toiminnoissa viiveellä.

– Kyse ei ole siitä, etteikö sitä osattaisi ottaa käyttöön, vaan uusi tekniikka vaatii uusia prosesseja. Se on kokonaan toinen keskustelu, jolla ei ole mitään tekemistä tuotteen kanssa. Se liittyy esimerkiksi uusiin tapoihin hallita asiakaspalvelua sekä turvallisuuteen liittyviin kysymyksiin, Lars kertoo.

Muuttunut virtaus

Yrityksen koko toiminta perustuu siihen, että laskuvirrat toimivat oikein. Jos laskuja ei enää lähetetä samalla kertaa kuukauden 25. päivä, kuten normaalisti aiemmin, se vaikuttaa sisäiseen työskentelyyn niin paljon, että suuria organisatorisia muutoksia on tehtävä.

– Siirtyminen mobiiliratkaisuun tarkoittaa sitä, että laskuja lähetetään koko ajan ja että suoraan asiakaspalveluun tulee puheluita joka kerta, kun loppuasiakkaalla on kysymyksiä.

– Aiemmin asiakaspalvelussa on ollut normaalia suurempi miehitys koko viikon kuukauden 25. päivän tienoilla, Lars Lundström selvittää.

Lasku ei ole vain asiakirja, joka kertoo, kuinka paljon asiakkaiden on maksettava yrityksen toimittamista palveluista tai tuotteista.

Kohti parempaa asiakaspalvelua

– Lasku on monesti myös ainoa asia, mitä asiakkaat näkevät yrityksestä arkipäivässä. Se on siis uskomattoman tärkeä osa viestintää, Lars Lundström kertoo.

Larsin mukaan monet Strålforsin suurista asiakkaista työskentelevät parhaillaan dynaamisen laskuvirran saamiseksi käyttöön mobiililaitteissa. 

– Se on valtavan jännittävä projekti, ja monet ovat astuneet aimo harppauksen eteenpäin tarjotakseen asiakkailleen täyden viestinnän mobiililaitteilla.