Sosiaalinen media kehittää e-kauppaa

Mitä useammat käyttävät sosiaalisen median kanavia, sitä tärkeämpää yritysten on vaikuttaa näillä areenoilla. Instagram ja Facebook Messenger integroivat palveluihinsa yhä useampia sähköisen kaupan ratkaisuja.

Telefon_Stralfors_875.jpg

Instagram testaa Yhdysvalloissa tuotteiden ostamista suoraan kuvien kautta. Kuvat merkitään hintatiedoilla, tuotekuvauksella ja linkillä tuotteen verkkosivulle, josta tuotteen voi ostaa. Instagram pyrkii näin tarjoamaan luonnollisen kanavan kaupankäyntiin sosiaalisessa mediassa.

Testivaiheeseen osallistuu 20 amerikkalaisyritystä. Vaikka kyseessä on toistaiseksi vain testi, vähittäiskauppa toivoo myynnin kasvavan merkittävästi, kun esteet ensimmäisen ostohoukutuksen ja toteutuneen kaupan välillä vähenevät.

Tämän odotetaan lisäävän yritysten kiinnostusta myös nk. ”sosiaalisia vaikuttajia” kohtaan. He ovat somessa aktiivisesti toimivia henkilöitä, joilla on paljon seuraajia Instagramissa. He voivat uuden toiminnon avulla kytkeä postauksissaan tuotteita tiiviimmin niiden ostotietoihin.

Facebook Messenger – uusi digitaalinen apulainen

Onko sinulla MasterCard? Jos on, voit pian tarkistaa tilisi saldon sekä seurata tilitapahtumiasi ja aikaisempia ostojasi Facebook Messengerin kautta. Palvelun mahdollistaa nk. chatbot, joka on henkilökohtaisen digitaalisen apulaisen Sirin edelleen kehitelty versio. Uuden palvelun kautta MasterCard-asiakkaat voivat myös tehdä tilejään koskevia tiedusteluja ja saada paikallisia tarjouksia älykkään henkilökohtaisen apulaisen välityksellä. Palvelu tarjotaan Facebook Messengerin käyttäjille kevään 2017 aikana. Samantapaisia palveluja ovat jo lanseeranneet monet muutkin luottoyritykset, mm. American Express ja PayPal.

Facebook Messenger tekee yhteistyötä myös eBayn kanssa, joka lanseeraa beta-version uudesta tekoälyä hyödyntävästä henkilökohtaisesta ostoavustajasta nimeltä eBay ShopBot. Robotti vastaa asiakkaiden kysymyksiin ja pyytää heitä tarkentamaan tuotehakujaan esittämällä heille lisäkysymyksiä. Jokainen vastaus antaa robotille yhä enemmän tietoa asiakkaan tarpeista. eBay ShopBot lanseerataan beta-versiona, joka voi toimia asiakkaiden kanssa interaktiivisesti. Asiakkaat voivat viestiä virtuaaliassistentin kanssa kirjoittamalla, puhumalla tai ottamalla kuvan jostakin kohteesta.