Mobiililasku nopeuttaa maksamista

Mobiililasku tarjoaa erinomaisen asiakaselämyksen. Lisäksi se parantaa maksumoraalia ja lyhentää maksuaikaa.
– Matkapuhelin kulkee aina mukana, ja siksi me reagoimme nopeasti saadessamme tärkeän viestin puhelimeen, toteaa PostNordin tuotepäällikkö Mekki Ben Othman.

mobilfaktura_Stralfors_875.jpg

Olemme jo usean vuoden ajan saaneet itse päättää, haluammeko laskumme sähköisesti vai paperilla. Nyt voimme valita myös maksu-tavan.

Aikaisemmin tekstiviestiratkaisut sisälsivät vain maksettavan summan ja laskun viitenumeron. Mobiililasku sisältää myös itse maksu-toiminnon. PostNord Strålforsin uudessa ratkaisussa asiakas saa tekstiviestin ja voi itse valita maksukanavan – verkkopankin, kortin tai jonkun pohjoismaisen maksusovelluksen, esimerkiksi Swish, Vipps tai Mobile­­pay.

Palvelu lanseerataan Norjassa ja Ruotsissa keväällä 2017 ja myöhemmin myös Suomessa ja Tanskassa.

– Asiakkaamme saavat siten uuden laskutarjousta vahvistavan ja täydentävän kanavan, jonka kautta he voivat helpommin saavuttaa omat asiakkaansa joko laskutusta tai lisämyyntiä varten, Mekki Ben Othman sanoo.

– Mobiililasku on kätevä maksukanava, josta on asiakkaillemme myös kilpailuetua. Loppukäyttäjän asiakaselämys paranee, kun hänen ei ole pakko käyttää jotain tiettyä maksukanavaa vaan hän saa itse valita haluamansa kanavan, hän jatkaa.

Nopeuttaa maksamista

Mobiililaskun yksi suuri etu on se, että se saa paljon enemmän huomiota kuin muiden kanavien kautta lähetetyt laskut, mikä myös parantaa asiakkaiden maksumoraalia.

– Matkapuhelin kulkee aina mukana, joten vastaanottajat on helppo saavuttaa sitä kautta. Koska ihmiset reagoivat nopeasti saamiinsa tekstiviesteihin, aika maksukehotuksen ja toiminnan välillä on paljon lyhyempi kuin muissa kanavissa. Tämä ei myöskään koske pelkästään nuorta kännykkäsukupolvea, Mekki Ben Othman huomauttaa.

Matkapuhelimeen voi tulla laskuja myös sähköpostitse. Miten ne eroavat mobiililaskusta?

– Emme reagoi sähköpostiviesteihin yhtä herkästi kuin tekstiviesteihin. Sähköpostia ei lueta yhtä usein, eivätkä sähköpostiviestit johda aina toimintaan välittömästi. Tekstiviesteihin meillä on kuitenkin tapana vastata mahdollisimman pian. Miten on mobiililaskujen turvallisuuden laita? – Ratkaisu sisältää useita eri turvamekanismeja. Esimerkiksi laskun laskeutumissivu on suojattu salakirjoituksella, ja henkilön tunnistamiseen ja laskun allekirjoittamiseen maksusovelluksessa tai verkkopankissa voidaan vaatia sähköistä asiointitunnusta. Korttimaksuissa maksuoperaattori päättää turvallisuustason yhdessä asiakkaan kanssa.