Digitaaliset kanavat – paras näyteikkuna verkossa

Digitaalisessa markkinoinnissa yrityksen omat kanavat helpottavat uusien asiakkaiden löytämistä. Inbound marketingin avulla voit herättää kiinnostusta ja vahvistaa asiakassuhteita.

Window_875.jpg

Kuvat: Manu Prats/Offset

Pohjimmiltaan nykyinen markkinointi ei juurikaan eroa internetiä edeltäneen ajan markkinoinnista. Tarjouksen sisältö ja se, kuinka hyvin onnistuu herättämään kohderyhmän kiinnostuksen, ovat aina olleet niitä asioita, jotka ovat saaneet potentiaaliset asiakkaat toimimaan.

– Markkinoinnin onnistumiseen vaaditaan 1 prosentti nerokkuutta ja 99 prosenttia kovaa ja järjestelmällistä työtä. Kaikki alkaa hyvästä strategiasta, joka perustuu kussakin tilanteessa kaikkein kustannustehokkaimpiin ja hyödyllisimpiin toimenpiteisiin, kanaviin ja työkaluihin. Asiakkaille pitää esitellä asioita, jotka herättävät heidän uteliaisuutensa ja joihin he haluavat tutustua tarkemmin, toteaa MarkedsPartnerin strateginen neuvonantaja Stig Hammer.

Kuvat: Elise Hofmo– Tällaisen tarjouksen laatimiseksi on tunnettava asiakkaat ja heidän tarpeensa. On ymmärrettävä, kuinka voidaan päästä osaksi asiakkaan ostoprosessia jo varhaisessa vaiheessa.

Suurin ero entisen ja nykyisen markkinoinnin välillä piilee uudessa tekniikassa ja kaikissa uusissa kanavissa. Nykymarkkinoinnin työkalupakki sisältää tietoa mm. Big datasta, sosiaalisesta mediasta, hakukoneoptimoinnista ja prediktiivisestä analytiikasta.

– Digitaalisen työkalupakin avulla voit trimmata yrityksen moottorin tehokkaaksi myyntiprosessiksi. Voit myös kehittää omien digitaalisten kanaviesi arvoa siten, että voit ajan mittaan vähentää riippuvuuttasi maksullisista ulkoisista kanavista.

Tehokas moottori

– Yksi tehokas moottori on Inbound marketing, joka perustuu yrityksen digitaalisissa kanavissa olevaan kiinnostavaan sisältöön sekä tietoon kohderyhmien tarpeista.

Yritys voi herättää kiinnostusta digikanaviensa sisältöä kohtaan hakukoneoptimoinnin avulla, jolloin potentiaaliset asiakkaat voivat tutustua opettavaiseen, informatiiviseen ja hauskaan sisältöön, esimerkiksi ladattavaan e-kirjaan, podcastiin, uutiskirjeeseen tai opettavaiseen ja hyödylliseen videoon, Stig Hammer kertoo.

Inbound marketingin avulla on myös helpompi seurata, millaisesta tiedosta kävijät ovat kiinnostuneet. Se on arvokasta markkinointipääomaa.

– Viime vuoden toiseksi luetuin blogikirjoituksemme laadittiin jo huhtikuussa 2013, ja voimme nähdä sen kiinnostaneen kävijöitä alusta alkaen. Markkinointipanostusten tulokset paranevat, kun voit itse ohjata sisältöä eri kanavissa, mikä ei ole perinteisissä kanavissa mahdollista.

Strategia ensin

Ennen Inbound marketingin aloittamista on kuitenkin laadittava selkeä strategia siitä, miten yritys aikoo hyödyntää sitä myyntiprosessissa. Työntekijät, tarvittavat työkalut, sisältö ja prosessia tukeva organisaatio on saatava kokoon, ennen kuin aletaan etsiä asiakkaita internetistä. Kun on onnistuttu houkuttelemaan asiakkaat verkkosivustolle, heille on pystyttävä tarjoamaan jotain kiinnostavaa.

Stig Hammer on kollegoidensa kanssa käyttänyt Inbound marketingia yrityksensä markkinoinnin moottorina jo kahden ja puolen vuoden ajan.

– Strategiauudistuksen jälkeen työntekijämäärämme on kasvanut 18:sta 30:een. Kasvu on Inbound marketingin ansiota, ja se on myös tehnyt meistä kiinnostavan toimijan potentiaalisten asiakkaiden keskuudessa. Olen vakuuttunut siitä, että kaikki norjalaiset yritykset käyttävät Inbound marketingia viiden vuoden kuluttua.

Inbound marketing koostuu neljästä osasta:

  • Houkuttele. Houkuttele potentiaalisia asiakkaita verkkosivustollesi hakukoneoptimoinnin, sisällön (verkkosivut, artikkelit, blogit) ja sosiaalisen median avulla.
  • Konvertoi. Kiinnostavia tarjouksia ja sisältöä (e-kirjoja, raportteja, videoita, verkkoseminaareja, ohjelmia tai ilmaista neuvontaa) sisältävien laskeutumissivujen avulla saat kävijät luovuttamaan yhteystietonsa.
  • Myy. Tee rekisteröityneiden kävijöiden käyttäjätietoihin perustuvaa määrätietoista seurantaa. Automatisoi toimenpiteet kävijöiden toiminnan mukaan ja/tai tee säännöllisiä seurantoja sen perusteella, että toimitatte kävijöille heidän profiiliinsa ja toimintaansa perustuvaa arvokasta sisältöä. Kun potentiaalinen asiakas osoittaa verkkokäyttäytymisellään olevansa valmis yhteydenottoon, myyntiosaston on aika osoittaa hänelle henkilökohtaista huomiota.
  • Stimuloi. Luo asiakkaille yrityksen tuotteita ja palveluja täydentävää lisäarvoa tarjoamalla heille heidän profiiliaan ja kiinnostustaan vastaavaa sisältöä ja tuotteita. Näin asiakkaasta tulee yrityksen lähettiläs, joka tutustuu yrityksen tarjoamaan sisältöön, tuotteisiin ja palveluihin ja jakaa tietoa niistä ystävilleen ja tuttavilleen sosiaalisen median kautta.