Ääni ohjaa vastauksia

Haluatko tietää, mistä saa Mexico Cityn parasta sushia, tai haluatko sytyttää kodin lamput? Puhu älykkään ääniohjatun assistenttisi kanssa. Virtuaaliassistentit voivat mullistaa huomispäivän markkinoinnin.

Roststyr_875x580_PNS.png

Kuvat: Press

Ääniohjatut virtuaaliassistentit ovat täällä. Tekoälyn (artificial intelligence, AI) kehittyminen on tehnyt niistä todellisuutta.

Läpimurto tapahtui, kun Siri ilmestyi Apple-puhelimiin 2011. Siri tekee yhteistyötä muiden verkkoon kytkettyjen laitteiden kanssa, ja sinä voit pyytää sitä asettamaan herätyksen, ottamaan valokuvan tai muistuttamaan kolmelta alkavasta kokouksesta. Muutamia Sirin ääniohjattuja kollegoita ovat Microsoftin Cortana, Amazonin Alexa ja Google Now.

Paranevat jatkuvasti

Kanssamme puheen avulla kommunikoivat virtuaaliassistentit voivat muuttaa tiedonhakuamme. Kiinalaisen internetyrityksen Baidun mukaan puolet kaikista internethauista tehdään jo kolmen vuoden kuluttua äänen tai kuvien avulla.

– Luonnollisen tuntuiset ja helppokäyttöiset ääniohjatut assistentit vaikuttavat siihen, miten me haemme tietoa. Googlen mukaan 20 prosenttia kaikista kännykkähauista tehdään nykyään puheen avulla. Ääniohjatut laitteet ja sovellukset ovat tehokkaampi hakumenetelmä kuin tekstipohjainen haku tietokoneella tai älypuhelimella, toteaa amerikkalaisen Parks Associatesin tutkimusanalyytikko Dina Abdelrazik.

Henkilökohtainen virtuaaliassistentti pystyy nopeasti käymään läpi suuren määrän tietoa. Aikaisemmat sähköpostimme ja tekemämme verkkohaut lisäävät sen osumatarkkuutta, koska toimiamme analysoidaan matemaattisten kaavojen avulla. Mitä enemmän käytämme assistenttia, sitä enemmän sen kognitiivinen kyky kehittyy algoritmien avulla.

– Tämäntyyppiset järjestelmät oppivat koko ajan lisää käyttäjästään hänestä keräämiensä tietojen avulla. Mitä enemmän assistenttia käytetään, sitä parempia vastauksia se antaa, Dina Abdelrazik toteaa. Ääniohjattu viestintä tarjoaa kuluttajille ja yrityksille monenlaisia mahdollisuuksia. Se voi parantaa käyttäjäkokemusta, lisätä kuluttajien sitoutuneisuutta ja helpottaa palvelujen käyttöä. Ääniohjauksen haittapuolena on se, etteivät käyttäjät halua hyväksyä vääriä vastauksia. Äänitekniikkaa käyttävien yritysten on varmistettava, että tulos vastaa kuluttajien odotuksia ja tarjoaa hyviä käyttäjäkokemuksia. Asiakkaat on pidettävä tyytyväisinä.

Markkinointi muuttuu

Ääniohjatut virtuaaliassistentit voivat muuttaa verkkomarkkinointia perusteellisesti. Pay per click, "maksu per klikkaus" eli hakusanamainonta tarkoittaa sitä, että yritykset ostavat hakusanoja verkkosivuilleen. Hakusanoihin kytkettyjä ilmoituksia julkaistaan sen jälkeen muilla verkkosivustoilla. Hakusivulle ylimmäksi sijoittuvat tulokset saavat eniten klikkauksia, kun taas sivua alaspäin selattaessa kuluttajien kiinnostus laskee.

Äänimainokset voivat aiheuttaa kärsimättömyyttä, koska niiden kuunteleminen vie enemmän aikaa kuin tekstin nopea silmäily näytöltä. Tehtäessä tekstihakuja tietokoneella, tabletilla tai puhelimella voidaan myös hypätä yli sponsoroidut ilmoitukset, jolloin ne eivät häiritse käyttäjäkokemusta. Kuvittele, että olisit lukittuna tietokoneen ääreen niiden 30 sekunnin ajan, kun ilmoitus täyttää koko näytön – saatat hyvinkin tuntea itsesi mainostajan vangiksi. Tätä voidaan verrata mainoksen kuuntelemiseen.

– Uuden tekniikan yleistyessä markkinoijat etsivät uusia keinoja tavoittaa kuluttajat. Mainosala on ymmärtänyt, että perinteisille mainostusmalleille on tullut haastajia. Ääniohjausta käyttävien markkinoiden on tasapainoteltava kuluttajien kärsimättömyyden ja haun tuottaman tuloksen välillä. Jos markkinoijat toimivat oikein, puhesovellukset voivat heikentää nykyisen "maksu per klikkaus" -mallin potentiaalia. Älypuhelimet lisäsivät sponsoroitujen linkkien mahdollisuuksia, mutta äänisovellusten myötä niiden käyttö ei enää kannata.

Hakee eri tavalla

Ääniohjattu virtuaaliassistentti toimii eräänlaisena portinvartijana sinun ja sinulle tuotteitaan kaupittelevien yritysten välillä. Lisäksi teemme haut eri tavalla puhuessamme kuin kirjoittaessamme. Jos esimerkiksi etsit ääniohjatun assistentin avulla lentolippuja Roomaan ensi viikonlopuksi, saatat sanoa: "Mistä saan halvimmat lentoliput Roomaan ensi viikonlopuksi?" Jos olisit tehnyt saman haun tekstaamalla, olisit luultavasti kirjoittanut: "Halvat lennot Rooma ensi viikonloppu". Puhuttu kysymys sisältää usein jonkin seuraavista sanoista: missä, mikä, kuka tai miten. Jos yritys haluaa parantaa mahdollisuuksiaan päästä ääniohjatun assistentin hakutuloksiin, sen verkkosivuilla on oltava kysymyksiä ja vastauksia sisältävä osasto, jossa näihin tavallisiin kysymyksiin vastataan mahdollisimman usein.

Esimerkiksi sanoilla "punainen pusero" tehty kirjoitettu haku tuottaa tulokseksi sekä puhtaita hakutuloksia että maksettuja ilmoituksia. Markkinoijilla on monen vuoden kokemus siitä, miten he saavat juuri oman puseronsa hakutulosten kärkeen. Mitä tapahtuu, jos sen sijaan pyydät ääniohjattua virtuaaliassistenttiasi etsimään sinulle puseron? Maksettuja ilmoituksia on edelleen olemassa, joten assistentti voi ohjata sinut johonkin niistä. Markkinoijan tärkeimpänä tehtävänä on vakuuttaa virtuaaliassistentti, joka on kerännyt tietoa sinusta ja aikaisemmista valinnoistasi. Assistenttisi esittää kysymyksiä selvittääkseen todelliset toiveesi ja poimii hakutulokset sen perusteella.

Isoille asiakasryhmille suunnattujen perinteisten markkinointikampanjoiden sijaan yritysten on opittava vastaamaan virtuaaliassistentin kysymyksiin mahdollisimman hyvin. Ratkaisuna voivat olla omat brändibotit, jotka on suunniteltu käsittelemään tietylle brändille ominaisia tietoja ja jotka kommunikoivat suoraan virtuaaliassistenttien kanssa. Yritysten verkkosivustot on sen vuoksi sovitettava tämäntyyppiseen käyttöön. Puseron ominaisuuksien on tultava selkeästi ilmi sekä yrityksen verkkosivustolta että sen botilta, koska virtuaaliassistentti valitsee sen puseron, joka vastaa parhaiten käyttäjän toiveita ja aikaisempaa ostokäyttäytymistä.

Jotta pusero voi nousta sanoilla "kenellä on mukava, pehmeä, punainen pusero" tehdyn haun kärkeen, ominaisuuksien mukava, pehmeä ja punainen on oltava selkeästi esillä yrityksen sivustolla. Vaateyrityksellä voi myös olla kysymys- ja vastaussivullaan kysymys: "mistä löydän mukavan punaisen puseron?". Markkinoijien on löydettävä strategia, jonka avulla nämä kysymykset johtavat assistentin juuri heidän tuotteeseensa. Koska viestimme eri tavoin puhuessamme ja kirjoittaessamme, yritysten on otettava erot huomioon parhaan hakusanaoptimoinnin varmistamiseksi.

– Älykkäiden ääniohjattujen assistenttien käyttö aiheuttaa sen, että kuluttajien huomion kiinnittäminen on vaikeampaa. Hakutuloksissa ensimmäiseksi sijoittuva äänimainos on sen vuoksi vieläkin tärkeämpi kuin graafisesti näytetty hakutulos. Amazon on päättänyt lisätä Amazon Show -järjestelmäänsä myös graafisen liittymän. Järjestelmä "kuulee" kysymykset mutta näyttää tulokset näytöllä.

IDC-tutkimusyritys ennustaa, että 40 prosenttia kaikesta verkkokaupasta tapahtuu kolmen vuoden kuluttua kognitiivisten AI-järjestelmien avulla. Dina Abdelrazik uskoo nopeaan kehitykseen.

– Markkinoilla on jo hybridiversioita, esimerkiksi Amazon Echo Show ja Google Assistant hyväksyvät puheen rinnalle myös visuaaliset haut. Kehitys johtaa vähitellen siihen, ettei kuluttajan tarvitse painaa painiketta tai sanoa mitään haluamansa laitteen käynnistämiseksi. Ääniohjauksesta tulee yksi niistä sovelluksista, jotka työskentelevät saumattomasti taustalla, esimerkiksi kodeissamme, hajautetun tekoälyn avulla. Ääniohjaus toimii kuitenkin edelleenkin yksinkertaisena ja luonnollisena käyttöliittymänä, kun kuluttajat haluavat kommunikoida kotinsa tai muun ympäristön kanssa.

Parks Associatesin tutkimusanalyytikko Dina Abdelrazik tutkii markkinointitrendejä ja kuluttajien  käyttäytymistä. – Ääniohjattujen  assistenttien  yleistyminen vaikuttaa tapaamme hakea tietoja, hän toteaa. Kuvat: PressNäin voit päästä asiakkaan hakutuloksiin

→ Maksa sponsoroiduista linkeistä. Vaarana on se, että ääniohjattu assistentti tuntee käyttäjänsä niin hyvin, että tämä hylkää hakutuloksen joka tapauksessa. – Profilointi. Jos asiakas etsii "kestävälapaista lapiota", sellaisen tulee sisältyä profiiliisi. AI:n on saatava vastaukset kysymyksiinsä.

→ Lisää verkkosivuille kysymys- ja vastausosasto. Kysymys sisältää usein jonkin seuraavista sanoista: missä, mikä, kuka tai miten. Jos haluat parantaa yrityksesi mahdollisuuksia päästä ääniohjatun assistentin hakutuloksiin, lisää verkkosivuillesi kysymyksiä ja vastauksia sisältävä osasto, jossa näihin tavallisiin kysymyksiin vastataan mahdollisimman usein.

→ Hyödynnä "pitkää häntää", long tail. Koska äänihauissa käytetään yleensä enemmän sanoja kuin kirjoitetuissa hauissa, käytä sivustollasi useiden avainsanojen yhdistelmiä. Yritä kuvailla tuotetta tai palvelua mahdollisimman tarkasti, yhdistä kuvauksessa esimerkiksi hinta, mitat ja laatu.

→ Varmista, että yhteystiedot ovat oikein. Varmista, että yrityksen osoite ja muut tiedot ovat oikein kaikilla suurilla informaatio- ja karttasivuilla. Mieti, mitä sanoja kuluttajat käyttävät etsiessään yritystäsi.

→ Epävirallisen kielen käyttö? Myös epävirallisen kielen käyttö voi olla yksi hakuvaihtoehto, koska ääniohjattuja hakuja tekevät ennen kaikkea nuoret.