5 trendiä, jotka parantavat kaupankäyntiä sosiaalisessa mediassa

Sosiaalisen median kanavat muuttuvat nopeasti. Uraauurtava uusi tekniikka ja innovatiiviset ideat muuttavat koko ajan digitaalisten kanavien sosiaalista yhteispeliä. Tässä on viisi trendiä, joiden avulla voit tehdä parempia kauppoja sosiaalisessa mediassa vuonna 2017.

Trender_875.jpg

Sosiaalinen viestintä suosittua

Viestisovelluksilla WhatsApp, Facebook Messenger, Viber ja WeChat on yhdessä enemmän käyttäjiä kuin suurilla sosiaalisilla verkostoilla Facebook, Twitter, LinkedIn ja Instagram. Tulevaisuudessa on yhä tärkeämpää pystyä lähettämään kätevästi yksinkertaisia viestejä. 62 prosenttia millenium-sukupolvesta on uskollisempia yrityksille, jotka ovat esillä viestikanavissa. Vuonna 2018 näillä kanavilla ennustetaan olevan kaksi miljardia käyttäjää. Muutamat yritykset ovat jo keksineet tämän suuren yleisön. Esimerkiksi Facebook-ilmoitusta klikkaava henkilö voidaan ohjata suoraan kyseisen brändin chattisivulle. Tämä avaa uusia mahdollisuuksia henkilökohtaisempaan asiakasdialogiin.

Autenttisen sisällön suorat lähetykset

YouTuben koko käyttäjäkokemus perustuu todellisten ja sensuroimattomien hetkien välittämiseen. Sosiaalisen median kanavat ovat nostaneet konseptin seuraavalle tasolle tarjoamalla mahdollisuuden reaaliaikaisten videoiden esittämiseen. Ensimmäiseksi tuli Twitterin suoratoistopalvelu Periscope. Jokin aika sitten Facebook tarjosi käyttäjilleen saman mahdollisuuden Facebook Livestream -palvelullaan. Instagram on myös hiljattain lanseerannut samantyyppisen suoratoistopalvelun, joka Snapchatilla jo on. Myös perinteiset uutismediat ovat alkaneet esittää sosiaalisessa mediassa suoria lähetyksiä erilaisista isoista tapahtumista. Sosiaalisen median asiantuntijoiden mukaan suorat lähetykset sosiaalisen median kanavissa saattavat mullistaa maailman mediavalvonnan.

Ostettu sisältö valtaa alaa

Instagram julkaisi uuden algoritminsa vuonna 2016, ja sen jälkeen käytännössä kaikki suuret sosiaaliset verkostot ovat alkaneet lajitella ja kohdistaa julkaisemaansa sisältöä. Yritysten on siten helpompi saavuttaa uusia kohderyhmiä ilmoituksillaan ja ostetulla sisällöllä, mutta samalla orgaanisen sisällön levittäminen vaikeutuu. Google Adwords, Facebook Ads, bannerit muiden verkkosivustoilla sekä Native advertising ovat esimerkkejä siitä, miten ostettua sisältöä voidaan tuoda esille. Etuja on paljon: Ostettua sisältöä voidaan kohdistaa suurelle yleisölle. Lisäksi sitä voidaan valvoa ja se voi tuottaa nopeita tuloksia. Haittapuolena on se, että ostettu sisältö näkyy vain niin kauan kuin siitä maksetaan.

Yritystoiminnot ja analyysit tärkeässä asemassa

Analyysit ja raportointi eivät ole sosiaalisessa mediassa mikään uusi asia. Tietoyritys KPMG:n mukaan 92 prosenttia yritysjohtajista hyödynsi keräämiään tietoja ja analyyseja markkinoinnissaan vuonna 2015. Markkinoijat ja yritysjohtajat kiinnostuvat yhä enemmän sosiaalisissa kanavissa tehtävien klikkausten, tykkäysten ja jakamisten taustalla olevista tiedoista ja analyyseista. Tämä johtuu todennäköisesti kilpailun kiristymisestä sosiaalisen median kanavissa. Yritysten haasteena on oppia ymmärtämään paremmin keräämiään tietoja saadakseen sosiaalisen yleisön sitoutumaan ja voidakseen tehdä siten entistä älykkäämpiä päätöksiä. Twitter Analytics, Facebook Insights sekä Instagramin Business Tool -palvelu ovat muutamia tässä auttavia analyysityökaluja.

Sosiaalinen kaupankäynti kasvaa

Tilastotietoja tarjoavan Statista-portaalin mukaan 93 prosenttia millenium-sukupolvesta viettää suuren osan ajastaan sosiaalisessa mediassa. Siksi ei ole mikään ihme, että yhä useammat sosiaaliset verkostot avaavat mahdollisuuden mainostamiseen ja kaupankäyntiin. Noin 30 prosenttia WeChat-palvelun käyttäjistä on jo tehnyt ostoja sosiaalisen alustan kautta, ja määrä on jopa kaksinkertaistunut edellisvuodesta. Twitter on testannut ostopainiketta, ja 75 prosenttia Pinterest-käyttäjistä on luultavasti ostanut jotain, jota he ovat nähneet palvelussa. Kännykkähakujen lisääntyessä on hyvä syy olettaa, että kaupankäynti sosiaalisessa mediassa kasvaa entisestään vuonna 2017.