”Sinä olet digitalisaatio”

Datan merkitys liiketoimintaa ja markkinointia suunnitellessa oli yksi teemoista, kun Strålforsin ja PostNord järjestivät ensimmäisen yhteisen PostNord Dayn Finlandiatalolla keskiviikkona 27. lokakuuta.

PostNordDay-01.jpg

Kymmenet logistiikasta, kuljetuksesta ja kommunikaatiosta kiinnostuneet kokoontuivat Finlandia-talolle keskiviikkona ensimmäiselle PostNord-päivälle. Aikaisemmin Strålforsin Smarter Communications Dayna tunnetun inpiraatiopäivän värit olivat vaihtuneet punaisesta emoyhtiö PostNordin siniseen, mutta laatu jatkuu.

Strålforsin toimitusjohtaja Johanna Starck ja PostNordin toimitusjohtaja Jari Rinnekoski toivottivat vieraat tervetulleiksi muutamilla sanoilla yhtiöiden yhteisestä taipaleesta. Starckin mukaan posti- ja kuljetusalaa ravisteleva digitalisaatio näkyy yhtiön uudessa strategiassa yhtiöiden yhä lähemmässä integraatiossa.

Rinnekoski totesi että yhtiöt ovat vakavin aikein lähestymässä toisiaan, ja että tämä alkaa kohta näkyä kunnolla myös asiakkaille.

Ensimmäisenä ulkopuolisena puhujana oli Nordean projektipäällikkö Rea Lassila-Nurmi, joka luonnehti omaa työtänsä pankin konehuoneessa tapahtuvaksi.– Teemme taikaa, joka ei näy asiakkaille, mutta on kaiken takana.

Yksi osa tätä taikaa on jokavuotinen tilinpäätösrumba, jolloin 25 000 asiakkaalle postitetaan vuodenvaihteen tilinpäätös.
– Aikaisemmin tulostimme, kuoritimme ja postitimme tilipäätökset, jossa jokaisessa on viidestä kymmeniin paperia, jotka pitää kaivaa monesta eri sovelluksesta. Työ tehtiin manuaalisesti ja aiheutti kaikille painajaisia.

Nyt Lassila-Nurmi ja Nordea käyttävät Office Mailia, jonka kautta lähettävät tiedot pdf-tiedostoina PostNordille, joka hoitaa kaiken muun.
Lassila Nurmen mukaan myös epäilevät vastarannan kiisket ovat nykyään vakuuttuneita ohjelman toimivuudesta.

PostNordin ruotsalainen toimitusjohtaja ja konsernijohtaja Håkan Ericsson puhui kirjepostin määrien dramaattisen laskun vaikutuksista.
– Tanskassa jaetaan vain 20 prosenttia vuoden 2000 kirjeiden määristä, Ruotsissa 60 prosenttia.

Sen sijaan pakettikuljetukset kasvavat, ja siinä PostNord näkee uusia mahdollisuuksia jakelussa.
– Tanskassa kokeillaan sovellusta, jossa asiakas voi valita haluaako hän paketin postikonttorille, kotiinkuljetuksen, vai saako paketin jättää vaikka ulko-ovelle tai puutarhavajaan. Viimeisin mahdollisuus on ollut tosi suosittu, Ericsson kertoi.

Hän kertoi myös yhteistyöstä Volvon kanssa, jossa uusien mallien omistajat voivat saada pakettinsa suoraan auton takakonttiin. Tavarakuljettaja pystyy sen aukaisemaan kertakoodilla.

Sekä Elloksen Customer & Market Intelligence Manager Magnus Axelsson että Elisan liiketoimintajohtaja Lasse Nordlund puhuivat siitä, miten tärkeää on pystyä hyödyntämään asiakkailta kerätty data sekä markkinoinnissa että yrityksen liiketoimintaa suunnitellessa.

Axelsson kertoi, että Elloksessa on tehty innokasta uudistustyötä uusien omistajien myötä, ja että hänen vetämänsä analytiikkaosasto on saanut yhä suuremman roolin.
– Teimme jotain tosi pelottavaa, eli pyysimme data-analyytikot tekemään markkinointisuunnitelman. He aloittivat siitä, mitä he aina tekevät, eli katsoivat numeroita. He eivät käyttäneet mutu-tuntumaa eivätkä muokanneet viime vuoden suunnitelmia. Uskomme että tämä tulee viemään meidät eteenpäin.

Axelsson painotti, että kaikkiin asiakaskontakteihin käytetään asiakkaasta saatua dataa suunnittelemaan kuinka usein häneen kannattaa olla yhteydessä ja mitä hänelle kannattaa tarjota.
– Jotkut haluavat alennuksia, toiset taas eivät niistä niin paljon välitä.

Elloksen järjestelmä myös reagoi, jos joku poimii ostoskoriinsa tavaroita, mutta ei sitten ostakaan niitä. Seuraavana aamuna asiakkaalla saattaa olla sähköposti odottamassa, joka kysyy, mitä tapahtui ostotapahtumalle ja saisiko vaikka ilmainen toimitus sinut jatkamaan ostoksia?

Elisan Lasse Nordlund painotti että digitalisaatio on vain väline, ja että tavoitteena on kuitenkin palvella ihmistä.

– Pitää huomioida, että tapa etsiä tietoa on muuttunut. Kaikilla on mahdollisuus huutaa vaikka maailman laidalle ja hukuttaa asiakkaansa omiin viesteihinsä. Mutta kun se ei vain kannata.
Nordlundin mukaan asiakaskokemuksen tärkeys aletaan nyt vasta tajuamaan laajemmin, vaikka esimerkiksi Apple on sen tajunnut jo aikoja sitten.

Kahvitaukojen aikana vierailla oli mahdollisuus tutustua PostNordin ja Strålforsin eri osastojen toimintaan. Office Mailin standilla kävi kuhina Rea Lassila-Nurmen ylistävän kertomuksen jälkeen.

– Tämä onkin tehty helpoksi, tässä ei tarvita mitään puolen vuoden projekteja vaan tämän voi saada käyttöönsä vaikka päivässä, sanoi Vesa Jussila, Consultant Professional Services.
Terrassisalin toisella puolella toimitusjohtaja Pasi Peltola ja projektipäällikkö Raija Erkkilä

PostNord Scanningistä esittelivät digitoinnin ja skannauksen mahdollisuuksia.
– Ostolaskut, tilauslomakkeet ja hakemukset kuuluvat niihin, joita skannataan usein. Joko lähetämme kuvat suoraan asiakkaalle tai tulkitaan tietoja, Erkkilä kertoi.

Apteekkien tukkukauppa Medifonin logistiikkapäällikkö Jyrki Ristinen painotti palveluntarjoajan aktiivista roolia ja totesi että PostNord on myös toiminut strategisena kumppanina.
– Itse jää helposti boksin sisälle. Proaktiiviset parannusehdotukset – onko tässä teidän toiminnassa mitään järkeä -kysymykset – asiantuntijuus ja ulkopuolisen näkemys toimitusketjuun ovat tärkeitä.

Toimitusjohtaja Mikko Pohjanharju Futursoftilta totesi että heidän auto- ja huoltamis- sekä varaosaohjelmien ostajat mielellään ostavat koko paketin samalla, eli samalla kerralla saavat Futursoftin tuotteisiin esimerkiksi integroitua PostNordin WeMailin.
Juuri Ruotsiin myydyn yrityksen näkymissä on vahva kasvu Pohjoismaihin.

Toinen vahvasti kasvava yritys on Makia Clothin, jonka operatiivinen johtaja Mika Martikainen, kertoi miten uudelleenbrändäys ja strategian teroittaminen ovat saaneet aikaan huikean kasvun. Viime vuoden aikana mallistojen ennakkomyynti on kasvanut yli 40 prosenttia.

Vuodesta 2010 vuoteen 2014 Makian työntekijät hoitivat verkkokaupan itse alusta loppuun, eli hoitivat tilaukset ja lähettivät paketit "omin pikku kätösin", kuten Martikainen sen ilmaisi. Vuodesta 2014 verkkokaupan postituksen on hoitanut Post Nordin My Pack-palvelu, joka keskittyy juuri kuluttajapaketteihin.

Päivän päätti Idealist Groupin Saku Tuominen, jonka teemana oli rohkeasta ajattelusta rohkeaan tekemiseen.

Lennokkassa ja innostavassa luennossaan hän kävi läpi niin Donald Trumpin, makkaratehtaan, suomalaisen koulun tilan kuin jääkiekonkin, mutta johtoajatuksena kaikissa esimerkeissä oli rohkeus muuttua ja uskaltaa kyseenalaistaa vakiintuneita ajattelutapoja – joko omiaan, yrityksen tai koulumaailman.

Viime vuosina kouluihin keskittynyt Tuominen totesi että esimerkiksi digiloikasta kouluissa puhutaan paljon, mutta harva on miettinyt mitä se todellakin tarkoittaa.
– Se ei voi olla sitä että huonosta kirjasta otetaan pdf:t ja luetaan niitä tabletilta, joihin on unohdettu hankkia laturit.

Hänen mukaansa kaiken avain on se, miten suhtautuu kun ei-toivottuja asioita tapahtuu elämässä.
– Jos välittömästi pystyy hyväksymään sen mitä tapahtui ja ensimmäinen ajatus on että se johtaa johonkin hyvään niin elämästä tulee kiinnostavaa. Se on olennaista maailmassa, jossa mennään kohti epävarmaa ja jossa asiat eivät toimi silla tavalla kun uskoimme niiden toimivan.