Nerokkaampaa postinjakelua uudella yhteistyöllä

Jakeluyhtiö Suomi ja PostNord Strålfors ovat tehneet toukokuusta lähtien postin jakeluun liittyvää yhteistyötä. Kun posti jaetaan samaan aikaan aamulehden kanssa, asiakkaat saavat kirjeensä ja laskunsa jo varhain aamulla.

Jys_PostNord_Stralfors_872x580.jpg

JYS:n toimitusjohtaja Marko Toivari ja PostNord Strålforsin Suomen myyntijohtaja Mika Penttilä.

Etsimme jatkuvasti uusia ratkaisuja joiden avulla pystymme tarjoamaan asiakkaillemme parempaa palvelua ja kustannustehokkuutta, ja postin varhaisjakelu on siinä tärkeä askel. Kun Postin monisatavuotinen monopoli lakkautettiin vuonna 2011, muut yritykset pääsivät aloittamaan postinjakelun. Jakeluyhtiö Suomi (JYS) lähti mukaan kilpailuun. Vuonna 2015 perustettu yritys on yhdentoista suomalaisen mediatalon omistuksessa. Ideana on, että lehdenjakajat jakavat aamulehtien mukana nyt myös päivän postin. JYS:n verkosto kattaa tällä hetkellä yli puolet Suomen kotitalouksista ja suuren osan yrityksistä.

– Olimme miettineet lehdenjakelun täydentämistä muulla jakelulla jo kauan. Näimme mahdollisuuden, kun lakia muutettiin, ja kolmella omistajallamme oli postitoimilupa jo ennen JYS:n perustamista, kertoo JYS:n toimitusjohtaja Marko Toivari. 

Parempaa palvelua ja kustannustehokkuutta

PostNord Strålfors ja JYS alkoivat keskustella yhteistyön käynnistämisestä viime vuonna. Etsimme jatkuvasti uusia ratkaisuja, joiden avulla pystymme tarjoamaan asiakkaillemme parempaa palvelua ja kustannustehokkuutta, ja postin varhaisjakelu on siinä tärkeä askel, sanoo PostNord Strålforsin Suomen myyntijohtaja Mika Penttilä. Lokakuussa 2015 käynnistimme pilottiprojektin, ja toukokuussa aloitimme päivittäisen yhteistyön.

– Tavoitteenamme on tuoda JYS:n jakeluverkon hyödyt kaikille We Mail -palvelun asiakkaillemme. Laajennamme palvelua asiakas asiakkaalta ja alue alueelta, Mika Penttilä sanoo. Yhteistyön vahvuutena on hänen mukaansa mahdollisuus seurata jokaista kirjettä.

– Kullakin lehdenjakajalla on sähköinen jakokirja. Kun kirje on toimitettu, se kuitataan jakokirjaan jaetuksi. Siten voimme valvoa jakelua huomattavasti paremmin kuin aikaisemmin. Tästä on se etu, että jos joillakin alueilla sattuisi ilmenemään laatuongelmia, voimme tarttua niihin välittömästi.

Suuremmat volyymit

JYS haluaa nyt napata itselleen suuremman osan postivolyymeista. Siten voimme toimia nopeammin, joustavammin ja asiakaslähtöisemmin, Marko Toivari toteaa.

– Toimintamme pohja on ollut lehtijakelu. Siellä markkinat pienenevät, ja siksi on erittäin positiivista, että lehdenjakajat saavat nyt muuta jaettavaa. Olemme saaneet asiakkailtamme erittäin hyvää palautetta. PostNord Strålforsin lähetyksistä pääosa on laskuja. Laskujen jakaminen asiakkaille varhain aamulla helpottaa toivottavasti yritysten asiakaspalvelujen työtä, Mika Penttilä tuumii.

– Asiakaspalvelujen suurin kuormitus ajoittuu lounasaikaan tai töiden jälkeen, kun ihmiset tulevat kotiin ja avaavat postinsa. Kun ihmiset saavat postinsa aikaisin aamulla, kuormitus luultavasti tasoittuu.

Uusi toimintatapa

We Mail -palvelun tuotantoprosessi oli uudistettava, koska toimimme nyt aivan eri tavalla kuin ennen.

– Aikaisemmin luovutimme kirjeet Postille, joka huolehti niiden lajittelusta. Nyt teemme lajittelun itse. Ensin lähetämme JYS:lle kirjeiden osoitetiedot. Paluutietona JYS toimittaa tiedon siitä, mitkä kirjeet he tulevat jakamaan ja mihin järjestykseen ne pitää meillä lajitella. Sitten kirjeet tuotetaan ja lajitellaan alueittain. Valmiit kirjeet toimitetaan jakeluyhtiöille ja lopullisen lajittelun tekee postinjakaja, Mika Penttilä sanoo.

JYS keskittyy nyt kasvamaan kirjeiden ja lehtien mutta myös pienempien pakettien jakelussa.

– Sähköisen kaupankäynnin kasvaessa myös pienten pakettien markkinat kasvavat. Toivomme saavamme osuutemme niistä markkinoista toimittamalla paketit ja noutamalla ne ihmisten kotiovelta, Marko Toivari sanoo.

Miltä tilanne näyttää kymmenen vuoden kuluttua?

– Painotuotemarkkinat ovat pienenneet, mutta meillä on suuri osa jakelumarkkinasta. Pienet paketit ovat muutaman vuoden kuluttua meille suuri työsarka. Muutumme lehtien jakelijasta alueelliseksi logistiikkatoimijaksi. PostNord Strålforsin osalta Mika Penttilä uskoo viestinnän digitalisoitumiseen ja entistä parempaan kohdennukseen. Marketing automation, eli ihmisten omiin kiinnostuksenkohteisiin perustuvat tarjoukset yleistyvät koko ajan. Meidän on mahdollista toimittaa kirjeitä kuluttajille JYS:n kautta myös lauantaisin. Joillekin toimialoille tämä luo uusia myyntimahdollisuuksia. Esimerkiksi autokauppa voi tehdä kohdennettuja kampanjoita, joilla saadaan potentiaalisia asiakkaita heidän viikonloppunäyttelyihin.

– Yhdistämällä sähköiset kanavat kohdennettuun suoramainontaan saadaan paras lopputulos, hän toteaa lopuksi.