Maalaa tiedolla

Tilastotietoja voidaan käyttää monella tavalla. Niillä voidaan esimerkiksi herättää kiinnostusta yrityksen brändiä kohtaan.
– Nouda tietoja monista lähteistä ja yhdistele niitä tarpeisiisi sopivalla tavalla, kehottaa Alexandra Samuel, amerikkalainen tekniikan tutkija, kirjailija ja strategi sekä Work Smarter with Social Media -kirjan kirjoittaja.

PostNord_Stralfors-Alexandra_Samuel-875x580.jpg

Alexandra Samuel, amerikkalainen tekniikan tutkija, kirjailija ja strategi.

Luo jännittävää infografiikkaa asiakastietojesi pohjalta. Nähdessäsi, miten ihmiset reagoivat materiaaliisi, saat uusia oivalluksia.

– Infografiikka ja vastaava viestintä antaa mahdollisuuden herättää huomiota ja tuoda itseä esille yhä ahtaammassa verkkomaailmassa, Alexandra Samuel sanoo.

Hän kehottaa yrityksiä yhdistämään tietoja ja maalaamaan tiedolla. Yhdistämällä omiin asiakastietoihisi kaikille avoimia tilastotietoja voit luoda ainutlaatuista, havainnollista ja kiinnostavaa materiaalia.

Sänky-yritys voi esimerkiksi tarkistaa tilastoista, miten World Cup vaikuttaa ihmisten unitottumuksiin Euroopassa. Autoyritys puolestaan voi täydentää autovarkauksista kertovia tilastotietoja antamalla vinkkejä siitä, miten varkauksia voidaan välttää. Asiakkaat saavat lisäarvoa, ja kiinnostava materiaali houkuttelee lukijoita yrityksen sivustolle. Hyvä ja selkeä infografiikka myös leviää helposti edelleen sosiaalisessa mediassa.

– Listojen ja pitkäpiimäisten raporttien sijaan voit tarjota asiakkaille ja muille tärkeille kohderyhmille todellista arvoa esittelemällä tietoja, jotka antavat lukijoille uusia oivalluksia joko omasta toiminnastasi tai ympäröivästä maailmasta. Visuaalisen infografiikan avulla tiedot myös huomataan ja omaksutaan huomattavasti helpommin, Alexandra Samuel toteaa.

Herätä kiinnostusta...

Toimi seuraavasti. Hae tietoa avoimista lähteistä, esimerkiksi viranomaisilta ja organisaatioilta, joiden materiaali on vapaasti käytettävissä. Käyttämällä monia eri tietolähteitä voit luoda useimmille asiakkaillesi ja seuraajillesi olennaista informaatiota.

Amerikkalainen vakuutusyhtiö Allstate käyttää viestinnässään monia eri lähteitä. Erään kartan avulla yritys osoittaa, missä kaupungeissa ajaminen on turvallisinta. Toisessa kartassa näytetään, miten tiheään asuttu kukin alue on, ja kolmannesta kartasta käy ilmi, miten vesi- ja lumisade vaikuttavat ajoturvallisuuteen. Blogissaan yritys tarjoaa yleisemmin kiinnostavaa bonusmateriaalia, kuten: "Näin voit puhdistaa kahvitahrat auton matoista" tai "5 keinoa lisätä tilantuntua pienessä tilassa".

Jos et ole aikaisemmin testannut tätä etkä tiedä, mihin sinun pitäisi panostaa, Alexandra Samuel antaa muutamia vinkkejä alkuun pääsemiseksi.

– Eniten huomiota herättävät tietoon perustuvat tarinat. Sinun on päätettävä, mitä haluat kertoa, ja löydettävä sen jälkeen tarinaasi tukevaa tietoa.

Samalla sinun on valmistauduttava siihen, etteivät löytämäsi tiedot tuekaan väitteitäsi. Siinä tapauksessa joudut aloittamaan uudelleen alusta.

– Haluat ehkä selvittää jotain asiaa, josta olet itse erittäin kiinnostunut ja jolla on paljon merkitystä yrityksellesi tai organisaatiollesi. Aloita itse tarinasta tai poimi tarina lukemastasi materiaalista ja rakenna esityksesi tarinan ympärille – ei päinvastoin.

...monissa

Luo tietokantojen ja tilastojen avulla sellaista sisältöä, joka asettaa oman materiaalisi isompaan yhteyteen. Etsi olennaisia yhteyksiä tietokannoista ja seuraa oman alasi tutkimusta. Näytä olevasi asiantuntija.

Uskollisuutta voidaan rakentaa myös näyttämällä, kuinka asiakkaista kerättyjä tietoja käytetään. Yhtenä esimerkkinä voidaan mainita terveydenhuoltoyritys, joka valmistaa käyttäjän aktiivisuutta mittaavia rannekkeita tai sovelluksia. Niiden avulla voidaan seurata esimerkiksi unitottumuksia, rasvaprosenttia ja kalorinsaantia. Yhdistämällä eri käyttäjien tietoja saadaan tarkempi kuva siitä, mihin aikaan ihmiset mieluiten treenaavat sekä mitä ja missä. Samalla nähdään, eroavatko tottumukset toisistaan eri puolilla maata. Tarinoita julkaisemalla kannustetaan ihmisiä ja herätetään kiinnostusta. Tarinassa voi olla jokin pointti, joka saa myös muut mediat kiinnostumaan asiasta. Tällaisia voivat olla esimerkiksi juhannuksen ruoka- ja juomatottumukset tai henkilöt, jotka ovat tavanneet toisensa treeniharrastuksensa kautta.