Näin Netflix luo House of Cardsin kaltaisia menestyssarjoja – oma algoritmi on menestyksen salaisuus

Suoratoistopalveluja tarjoava Netflix kartoittaa asiakkaidensa katselutottumukset hyvin tarkasti. Tarkastelemalla, mitä sarjoja ja elokuvia tilaajat etsivät sekä missä kohdassa he keskeyttävät katselun tai kelaavat sarjaa tai filmiä eteenpäin, Netflix on koonnut asiakkaistaan kattavan tietokannan.
– Algoritmien avulla katsojille annetaan ehdotuksia heille sopivista sarjoista ja elokuvista, kertoo Lundin yliopiston kirjasto- ja informaatiotieteiden dosentti Jutta Haider.

PostNord_Stralfors-Sa_kartlaggs_dina_tittarvanor-875x580.jpg

Suoratoistopalveluja tarjoava Netflix kartoittaa asiakkaidensa katselutottumukset hyvin tarkasti.

Saatko Netflixiltä yllättävän tarkkoja ehdotuksia sinulle sopivista sarjoista ja elokuvista? Olet ehkä hurahtanut 80-luvun diskonostalgiaan tai hulluista tutkijoista kertoviin kulttielokuviin.

Netflix ei tarvitse kristallipalloa tietääkseen, mitä sinä mieluiten katsot, vaan yritys tietää sen melko tarkasti ilmankin. Jokainen Netflixin tarjoama elokuva, dokumenttifilmi ja sarja on arvioitu hyvin yksityiskohtaisesti, ja Netflix arvioi omalla algoritmillaan myös katsojiaan.

– Algoritmien avulla päätetään, missä järjestyksessä tiedot esitetään, Jutta Haider sanoo.

Mikrotageja

Netflix pyrkii sinun ja muiden käyttäjien mieltymysten ja aikaisempien valintojen perusteella ennustamaan, mitä sinä haluaisit seuraavaksi katsoa. Tätä kutsutaan kollaboratiiviseksi eli yhteistoiminnalliseksi suodatukseksi.

– Mitä paremmin Netflix ymmärtää mieltymyksiäsi ja voi tarjota sinulle mieleistäsi katsottavaa, sitä todennäköisemmin pysyt palvelun käyttäjänä. Algoritmit eivät kuitenkaan voi olla vain kollaboratiivisia, eli perustua pelkästään jonkin tietyn ryhmän käyttäytymiseen. Lisäksi ne on yksilöitävä sopimaan juuri sinulle. Yksi ongelmatilanne on, kun yhteisen tilin luonut pariskunta tai perhe muuttaa erilleen. Silloin kukaan ei voi ottaa uudelle tilille mukaansa vain omaa profiiliaan, koska algoritmit eivät pysty ymmärtämään eroa – ainakaan vielä, Jutta Haider toteaa.

Kaikki Netflixin lähettämä materiaali merkitään monilla eri muuttujilla tai nk. mikrotageilla. Arvioinnissa otetaan huomioon elokuvan tai sarjan romanttisuus, onnellinen vai surullinen loppu ja jopa henkilöhahmojen moraali ja ammatit. Sisältö on jaettu lähes 80 000 ryhmään ja alaryhmään, joita voivat olla esim. ”Draamoja toivottomille romantikoille” tai ”Kriitikoiden suosimia rikoselokuvia 1940-luvulta”. Lisäksi Netflix kannustaa yli 80 miljoonaa käyttäjäänsä arvioimaan näkemäänsä, mikä myös parantaa arvioiden tarkkuutta.

Netflixin algoritmien takana on yrityksen tuoteinnovaatioista vastaava varatoimitusjohtaja Todd Yellin. Hän kutsuu mikrotageja elokuvan sisältämiksi ”pieniksi energiapaketeiksi”.

Omia sarjoja

Algoritmeilla on tärkeä merkitys myös silloin, kun Netflix valitsee sarjoja ja elokuvia valikoimaansa tai tuottaa omia sarjoja. Tuottaja tietää jo etukäteen, että tietyntyyppinen sarja, jossa käytetään tiettyä ohjaajaa ja näyttelijöitä, kerää paljon katsojia. Tuottaessaan menestyssarjat ”House of Cards” ja ”Orange is the New Black” Netflix ei ryhtynyt arvailemaan, mitä katsojat haluavat nähdä, vaan sarjat perustuivat yrityksen omiin tarkasti analysoituihin tietoihin.

Netflix kasvaa maailmassa kovaa vauhtia ja tuottaa englanninkielisten sarjojen lisäksi myös mm. ranskalaisia, brasilialaisia, korealaisia ja japanilaisia sarjoja. Yrityksen ensimmäinen täysin omatoimisesti tuottama eurooppalainen sarja oli ”Marseille”, jonka pääosaa esitti Gérard Depardieu.