Hyödyllinen toiminta auttaa voittoon digitaalimaailmassa

Haluatko selvitä voittajaksi digitaalimaailmassa?
– Opettele algoritmien käyttö, mutta varmista ennen kaikkea, että toimintasi on hyödyllistä käyttäjille ja yhteiskunnalle, toteaa brändikonsulttiyritys LynxEyen Johan Ekelin.

PostNord_Stralfors-Johan_Ekelin-875x580.jpg

– Algoritmit ovat tärkeitä, mutta ne eivät korvaa vahvaa brändiä. Tärkeintä on pystyä luomaan suora suhde käyttäjiin, toteaa Johan Ekelin LynxEyeltä.

LynxEye tutkii, mitkä yritykset selviävät parhaiten digitaalimaailmassa ja keiden brändiä pidetään hyödyllisenä. Purposeful Brands – Digital -tutkimuksessa tuodaan esille ennen kaikkea viisi tärkeää aluetta, Johan Ekelin sanoo.

– Uskottavuus, innovatiivisten ratkaisujen tarjoaminen arjen tarpeisiin sekä se, että yritys käsitetään tulevana voittajana ja visionäärisenä yrityksenä, joka kantaa vastuuta ja haluaa auttaa parantamaan asioita.

Kaksi digitaalimaailman voittajaa ovat hakupalvelu Google ja musiikkipalvelu Spotify.

– Niitä pidetään hyödyllisinä yrityksinä, jotka helpottavat monien arkea, ja lisäksi ne ovat hankkineet ainutlaatuisen aseman kivuttuaan nopeasti tärkeiden uusien segmenttien johtoon.

– Päihittääkseen digitaalimaailman voittajan yrityksen on löydettävä uusi innovatiivinen ratkaisu samaan perustarpeeseen. On vaikea olla kakkosena ja kolmosena, kun joku muu on ehtinyt hankkia tilapäisen monopoliaseman.

Johan Ekelin mainitsee myös sosiaalisen median kanavat Snapchatin ja Instagramin, jotka ovat levinneet nopeasti nuorten kuluttajaryhmien keskuuteen.

– Niiden täyttämä perustarve ei ole ainutlaatuinen, mutta ne onnistuivat luomaan uusia alasegmenttejä ja sovelluksia ja täyttämään tarpeen uudella ja entistä paremmalla tavalla.

– Tulevaisuudessa ei myöskään riitä, että luodaan johonkin tiettyyn sovellukseen liittyviä digitaalisia brändejä, vaan ratkaisujen on perustuttava isompaan ideaan. Google on hyvä esimerkki. Yritys on koko ajan kehittänyt edelleen perusajatustaan sisällön järjestämisestä siten, että sen hakeminen ja käyttö helpottuu. Kun pohjalla on hyvä perusidea, brändi voi säilyttää vahvuutensa kauan.

Algoritmit vs. brändi

Monet yritykset käyttävät nykyään algoritmeja, jotka ohjaavat kuluttajia tiettyihin palveluihin tai tuotteisiin esimerkiksi heidän aikaisempien ostojensa tai internethakujensa perusteella. Tuleeko algoritmeja parhaiten hyödyntävä toimija syrjäyttämään brändit digitaalimaailmassa?

– Algoritmit ovat tärkeitä, mutta ne eivät korvaa vahvaa brändiä. Tärkeintä on pystyä luomaan suora suhde käyttäjiin. Suoraan asiakassuhteeseen perustuvaa palvelua (esimerkiksi Airbnb) on vaikeaa korvata algoritmilla, Johan Ekelin sanoo.