Ainutlaatuinen yhteistyö edistää liiketoimintaa

PostNord Strålfors on solminut jälleenmyyntisopimuksen suomalaisen ohjelmistovalmistaja FuturSoftin kanssa, joka on erikoistunut auto- ja konealan järjestelmäratkaisuihin. 
– FuturSoft käyttää PostNord Strålforsin monikanavaista We Mail -ratkaisua, jonka yritys brändää omille asiakkailleen, kertoo Strålforsin myyjä Jukka Leivonen.

Futursoft-Stralfors-PostNord-WeMail-1.jpg

PostNord Strålforsille tämä on ainutlaatuinen pilottiprojekti.
– Käynnistämme nyt ensimmäisen kerran yhteistyön yrityksen kanssa, joka jälleenmyy meidän tuotettamme, sanoo PostNord Strålforsin Suomen myyntijohtaja Mika Penttilä ja jatkaa:
– Yhteistyöhön on useitakin syitä, mutta ehdottomasti tärkein on se, että FuturSoft on esitellyt meille erittäin jännittävän liiketoimintamahdollisuuden. Yhteistyö osoittaa myös, että monet ratkaisumme sopivat hyvin myös pienille ja keskisuurille yrityksille.

Automaattisesti ja turvallisesti

PostNord Strålfors We Mail – on moderni palvelu, jonka avulla oikeat viestit saadaan nopeasti ja luotettavasti oikeille kohderyhmille. Kaikki hoituu automaattisesti ja erittäin turvallisesti. We Mail tarjoaa pienille ja keskisuurille – sekä myös suurille yrityksille – täysin uudet mahdollisuudet laskujen välityksen ulkoistamiseen.
– We Mailin käyttöönotto sujuu nopeasti. Käyttöönoton jälkeen voidaan koko prosessi automatisoida. Lähetyksiin voidaan kuitenkin haluttaessa tehdä muutoksia vaikkapa päivittäin, Mika Penttilä kertoo.

Tuottoisa mobiiliversio

FuturSoftin ratkaisujen avulla pienet korjaamot voivat hoitaa taloushallintonsa ja aikaraportointinsa helpommin kuin aikaisemmin.
– Uusia järjestelmiämme käyttävät mekaanikot voivat raportoida työaikansa matkapuhelimella suoraan korjaamosta ja ilmoittaa myös, milloin työt ovat valmiita laskutettaviksi. Samalla työnjohtaja voi seurata eri mekaanikkojen työn tehokkuutta, toteaa FuturSoftin toimitusjohtaja Mikko Pohjanharju ja jatkaa:
– Mobiiliversio on tuottanut meille 100 uutta asiakasta pelkästään viime kuukauden aikana. Se säästää asiakkaillemme aikaa, resursseja ja rahaa.
– Nyt kun PostNord Strålfors hoitaa laskutuspuolen, tarjouksemme vahvistuu entisestään. Järjestelmämme avulla asiakkaamme voivat hoitaa kaiken, tilauksesta laskutukseen.
We Mail -ratkaisu tarjoaa myös täyden jäljitettävyyden aina yksittäiseen lähetykseen asti. FuturSoftin asiakkaat voivat siten löytää helposti vanhat laskut ja muun viestinnän esimerkiksi sähköisen arkiston kautta.


Mikko Pohjanharju, Futursoftin toimitusjohtaja, ja markkinointiassistentti Hanna Inkinen vastaavat yhdessä myynnintuesta.

Erikoistuminen menestyksen takana

FuturSoftin perustukset luotiin jo vuonna 1993, mutta yritys on ollut toiminnassa vuodesta 1998 lähtien. 
– Olemme saavuttaneet nykyisen asemamme, koska oivalsimme muutaman vuoden jälkeen, että meidän piti erikoistua, Mikko Pohjanharju kertoo.
FuturSoft päätti panostaa varaosamarkkinoihin, koska yrityksen järjestelmä pystyy käsittelemään miljoonia tuotteita samanaikaisesti. 
– Meillä on myös useita toimintoja, jotka auttavat asiakkaitamme heidän päivittäisissä rutiineissaan. Olemme siis löytäneet oman markkinarakomme, Mikko Pohjanharju sanoo.
Aluksi FuturSoft myi järjestelmäänsä ainoastaan varaosien jälleenmyyjille. Pian yritys kuitenkin havaitsi, että myös huoltokorjaamot tarvitsevat ohjelmistoja ja mahdollisuuden olla yhteydessä jälleenmyyjiin ja autoliikkeisiin. Vuosien varrella järjestelmään on lisätty varausjärjestelmä, aikaraportointi ja tilausjärjestelmä – ja PostNord Strålforsin mukaantulon myötä myös laskutustoiminnot.
– Meillä on tällä hetkellä hallussamme yli puolet Suomen markkinoista, ja asiakkaitamme ovat kaikki isot ketjut, kuten AD ja Fixus.
– PostNord Strålforsin avulla olemme pystyneet lisäämään tarjontaamme taas uuden tärkeän palasen – laskutuksen kaikkien kanavien kautta.

Saumaton integraatio

Pienelle huoltokorjaamolle laskujen hallinnointi on aikaa vievää puuhaa. FuturSoftin alustaan kytketyn PostNord Strålfors We Mailin avulla korjaamo voi vain klikata lähetä-painiketta, jolloin Strålfors huolehtii lopusta, riippumatta siitä, haluaako korjaamo lähettää laskun asiakkaalle kirjeitse vai sähköisesti.
– Meillä on yli tuhat asiakasta, joiden pitää lähettää laskuja eri tavoin. Jotkut heistä lähettävät tuhansia laskuja ja jotkut vain muutamia. Ennen kuin tapasin PostNord Strålforsin, olin alkanut miettiä, miten voisimme koota laskutuksen kätevästi yhteen tuotantoa varten. Juuri silloin soitti Jukka Leivonen Strålforsilta ja tarjosi juuri sellaista palvelua. Siinä vasta yhteensattuma, Mikko Pohjanharju sanoo.

Monesta pienestä isoja kauppoja

PostNord Strålforsille ei olisi ollut järkevää ryhtyä tekemään yhteistyötä erikseen kunkin pienen korjaamoasiakkaan kanssa. Yhdessä nämä Suomen yli 1 000 korjaamoa kuitenkin tarjoavat kiinnostavan mahdollisuuden. 
– Yhteistyö FuturSoftin kanssa on erittäin jännittävää, ja etsimme koko ajan uusia tämän tyyppisiä yhteistyökumppaneita. Voimme tehdä sen, koska joustavat ratkaisumme on helppo sovittaa uusiin olosuhteisiin, Mika Pentillä kertoo.
Mikko Pohjanharju on samaa mieltä. 
– Hyödyt ovat helposti nähtävissä. Liiketoimintamme on järkevämpää sekä kannattavampaa ja samalla asiakkaamme saavat parempaa palvelua. Yhteistyö PostNord Strålforsin kanssa parantaa tarjontaamme ja helpottaa siten asiakkaidemme työtä.

Vahva yhteistyösopimus

FuturSoft on saanut lyhyessä ajassa yli 100 uutta asiakasta PostNord Strålforsin kanssa tekemänsä We Mail -yhteistyön ansiosta. 
– Tavallisesti myymme Suomessa noin 100 uutta järjestelmää vuodessa. PostNord Strålforsin ansiosta uskomme kuitenkin saavamme seuraavan vuoden sisällä 200 uutta asiakasta, koska tarjouksemme on nyt niin vahva, Mikko Pohjanharju sanoo.
FuturSoft on hiljattain aloittanut toiminnan myös Ruotsissa. 
– Toistaiseksi meillä ei ole Ruotsissa vielä kovin monta asiakasta, mutta toivomme paljon toiminnaltamme siellä ja yhteistyöltämme PostNord Strålforsin kanssa.

FuturSoft

  • FuturSoft on suomalainen ohjelmistovalmistaja, joka on erikoistunut auto- ja konealan tietotekniikkaan.
  • Yrityksen tärkeimpiä asiakkaita ovat varaosaliikkeet ja huoltokorjaamot sekä raskaita koneita ja konelaitteistoa myyvät liikkeet.
  • FuturSoftilla on tällä hetkellä noin 1 800 asiakasta ja yli 5 000 käyttäjää Suomessa, Ruotsissa ja Virossa.
  • Lue lisää osoitteesta futursoft.fi