Digitalisoituminen – Smarter Communication Day 2015

Digitalisoituminen muuttaa sekä markkinoiden että asiakkaiden käyttäytymistä. Strålforsin Smarter Communication Day 2015 Helsingissä tarjosi monia vinkkejä siitä, miten pysyä mukana kehityksessä.

151022smarterday1CD10233webb.jpg

Noin viisikymmentä Strålforsin yhteistyökumppania täytti Finlandia talon Terassisalin 22. lokakuuta 2015 Strålforsin Smarter Communication Day -tilaisuudessa. Tämä oli jo seitsemäs kerta kun tilaisuus järjestettiin Helsingissä. Tarjolla oli luentoja ja keskustelua kollegoiden kanssa digitaalisesta viestinnästä.

Strålfors Suomen maajohtaja Johanna Starck avasi tilaisuuden kertomalla, että Strålfors tulee jatkossakin olemaan osa PostNordia ja saa isomman rooliin PostNord -konsernin digitaalisten palveluiden kehittäjänä.

Peter Mero, Finkraft Oy:n toimitusjohtaja, aloitti luennot. Hän kertoi miten ilmastonmuutos, teknologian kehittyminen ja nykyinen taloudellinen tilanne ovat vaikuttaneet energiatoimialaan. Hän kertoi myös älykkään sähköverkon, Smart Gridin tuomista mahdollisuuksista.

Oili Kalm-Parantainen, johtaja, A-lehdet, Kuluttajamyynti, kertoi miten digitalisaatio on muuttamassa aikakausilehtialaa. Perinteisesti Suomessa 90 prosenttia lehdistä ostetaan kestotilauksina. Nyt tilausten määrä putoaa nopeasti. Ihmisillä ei ole nykyään aikaa lukea lehtiä samalla tavalla kuin ennen, kertoi Oili Kalm-Parantainen. Kysymys kuuluukin: miten voisimme auttaa asiakasta digimurroksessa, hän lisäsi.

Suomen metsäteollisuudessa Metsä Group Osuuskunta ennakoi muutosta digitoimalla palvelujaan. Nykyään kaikki heidän jäsenensä voivat ostaa ja myydä puuta Metsä Groupin digitaalisella kaupankäynti foorumilla. Iso osa osuuskunnan asiakaspalvelusta tehdään myös nykyään käyttämällä sosiaalisen median kanavia.

– Haluamme antaa jäsenillemme mahdollisuuden tehdä liiketoimintaa, riippumatta kanavasta ja kellonajasta – silloin kun he itse haluavat toimia, sanoi Juha Jumppanen, Metsä Groupin jäsenpalvelun johtaja.

Lopuksi Soulaima Gourani, tanskalainen luennoitsija, konsultti ja kirjailija, valoitti yleisöä siitä, miten tulevaisuuden asiakkaat ja työntekijät - Z-sukupolvi - käyttäytyvät. Tämä sukupolvi on kasvanut matkapuhelimien ja sosiaalisen median kanssa ja haluaa kokoajan pääsyn ilmaiseen tietoon - 24/7.
– Jos tietoa ei ole saatavilla puhelimella, sitä ei ole olemassa, totesi Soulaima Gourani.

Mika Penttilä, Strålfors myyntijohtaja sanoi tilaisuuden jälkeen.
– On hienoa nähdä, että niin monet asiakkaamme ja yhteistyökumppanimme arvostavat tilaisuuttamme. Tänä vuonna, tunnelma oli huipussaan ja kuulijat esittivät harvinaisen paljon kysymyksiä luennoitsijoille. Asiakaspalaute tilaisuudesta oli todella positiivista - tästä on hyvä jatkaa yhteistyötä.