Näin Nordea säästää rahaa painamalla paperirullalta

Nordea säästi satoja tuhansia euroja vaihtamalla painoratkaisua. Strålforsin White paper factory teki tämän mahdolliseksi. Digitaalisten viestintäkanavien käytön lisääminen voi merkitä vielä lisää säästöjä.

Nordea_Stralfors_VNN_875x580.jpg

White paper factory -ratkaisun avulla Nordea voi vähentää ympäristövaikutuksiaan sekä säästää satoja tuhansia euroja vuodessa.

Yritys

Nordea on Pohjois-Euroopan suurin rahoituskonserni, jolla on noin 30 000 työntekijää ja 10 miljoonaa asiakasta. Pohjoismaissa eli Tanskassa, Suomessa, Norjassa ja Ruotsissa sekä Virossa, Latviassa, Liettuassa ja Venäjällä toimivan yrityksen pörssiarvo on noin 41 miljardia euroa.

Haaste

Suurena rahoitusalan toimijana Nordea lähettää asiakkailleen paljon kirjeitä, mikä merkitsee suuria kustannuksia ja tuottaa ympäristövaikutuksia. Nordean halusi sen vuoksi vähentää paperin tuhlausta ja kuljetusten määrää, lähetysten laadusta silti tinkimättä. 

Ratkaisu

Nordea on tehnyt yhteistyötä Strålforsin kanssa jo yli 40 vuotta, ja yritykset etsivät jatkuvasti yhdessä uusia nerokkaita ratkaisuja.
Paperin tuhlauksen ja kuljetusten vähentämiseksi Strålfors ehdotti Nordealle yrityksen logolla varustettujen A4-paperien käytön sijaan Strålforsin White paper factory -palvelua. Siinä materiaalit painetaan valkoiselle paperille suoraan isoilta paperirullilta, ja painatus on mahdollista tehdä haluttaessa nelivärisenä.
Näin voidaan tuottaa yksi iso painotiedosto sen sijaan, että materiaali jaettaisiin kymmeneen eri tiedostoon. Paperia menee sillä tavalla vähemmän hukkaan eikä varastossa tarvitse pitää suuria määriä valmiiksi painettuja kirjepapereita.
Ja koska White paper factory -ratkaisu on tarjolla Nordean kaikissa toimintamaissa, säästytään myös valmiiksi painettujen kirjepaperien kuljetuksilta. 

Tulos

Suoraan suurilta paperirullilta painaminen tulee tavallisesti kalliimmaksi kuin valmiiksi painetun kirjepaperin käyttö. Nordean lähetysvolyymit ovat kuitenkin niin suuret, että valmiiksi painettujen kirjepapereiden varastoinnista ja käsittelystä aiheutuvat kustannukset ylittävät painokustannuksissa tapahtuvan säästön.

Varastokustannusten eliminointi ja hukkaan joutuvan paperin väheneminen 3–4 prosenttia merkitsee Nordealle 200 000 euron säästöjä vuodessa.

– White paper factory säästää Nordean lähetyskohtaisia kustannuksia yhteensä 10 prosenttia aikaisempaan verrattuna. Säästöjä kertyy satoja tuhansia euroja, toteaa Strålforsin Head of global program manager international sales Hans Nilsson ja lisää, ettei Nordean siten myöskään tarvitse sitoa isoa pääomaa valmiiksi painettujen kirjepapereiden varastointiin.

Ratkaisu myös lisää Nordean toimitusvarmuutta, koska painaminen voidaan tehdä eri maissa, jos esimerkiksi jossakin tulisi ongelmia sähkönjakelussa.

Koska Strålfors huolehtii kaikista käytännön järjestelyistä, myös Nordean hallinnollisen työn määrä on vähentynyt 50–75 prosenttia. 

Tulevaisuus

Tulevaisuudessa Strålfors aikoo auttaa Nordeaa tehostamaan viestintäänsä multichannel- eli monikanavaisen viestinnän avulla. Tarkoituksena on, että loppuasiakas saisi itse valita viestintäkanavan, esimerkiksi sähköpostin, kirjeet tai tekstiviestit. Käyttämällä digitaalilähetyksiä Nordea voi säästää postikuluissa 0,2–0,3 euroa lähetystä kohti, mikä merkitsisi vuodessa useiden satojen tuhansien eurojen säästöjä.

– Multichannel on Nordealle lähivuosina strategisesti tärkeä panostus. Markkinat muuttuvat nopeasti, ja meidän on pysyttävä muutoksen mukana. Nuoret käyttävät matkapuhelinta yhä enemmän, joten meidän on uudistettava viestintämenetelmiämme, toteaa Category manager commercial services Anne Puustinen.

Multichannell-ratkaisun nopeuttamiseksi ja tehostamiseksi Strålfors voi huolehtia Nordean lähetysten suunnittelusta ja toimituksesta.

Strålforsin Access-työkalun avulla Nordean kumppanit voivat lisäksi itse laatia erilaisia kampanjoita hyvinkin lyhyellä varoitusajalla. Työkalu lyhentää kampanjoiden toteutusaikaa neljästä viikosta pariin päivään.

Tämä on erinomaista esimerkiksi elektroniikka-alalla, jossa on pystyttävä toimimaan ennakoivasti ja reagoimaan nopeasti kilpailijoiden tarjouksiin.