Finkraft: ”Selkeä laskutus säästää rahaa”

Nimensä ja strategiansa uudistanut suomalainen sähkönmyyntiyhtiö Finkraft panostaa nyt vahvasti yritysasiakkaisiin. Se asettaa aivan uudenlaisia vaatimuksia sekä asiakasviestinnälle että yrityksen organisaatiolle.
– Laskujemme on oltava helppolukuisia, jotta voimme tarjota hyviä asiakaselämyksiä, toimitusjohtaja Peter Mero toteaa.

Finkraft_Peter_Mero_Stralfors_VNN_875x580.jpg

Peter Mero.

Yritys

Suomen energiamarkkinoilla toimii noin 80 yritystä. Useimmat ovat paikallisia yhtiöitä, jotka jakelevat tai tuottavat energiaa, mutta Finkraft toimii toisin.

– Myymme ainoastaan ympäristöystävällistä sähköä edulliseen hintaan. Olemme täysin riippumattomia energiantuottajista ja sähkönjakeluyhtiöistä ja siten ainutlaatuinen toimija markkinoilla, toteaa Finkraftin toimitusjohtaja Peter Mero.

Finkraft-nimi on uusi – yhtiön nimi oli ennen Market Energi. Myös omistaja, holdingyhtiö European Energy Group, on uusi. 

Haaste

Uutta omistajarakennetta seurasi liiketoimintastrategian uudistus. Aikaisemmin Finkraftilla oli vain yksityisasiakkaita, mutta nykyisin asiakkaista 30–40 prosenttia on B2B-asiakkaita, ja osuus on tarkoitus kasvattaa vuoden sisällä 50 prosenttiin.

Finkraftin asiakasmäärää kasvattivat aikaisemmin aktiivinen telemarkkinointi, asiakkaiden antamat hyvät arviot sekä kilpailukykyinen halvin hinta energiavirasto.fi-sivuston kuluttajahintavertailussa. Näillä asioilla pystytään edelleenkin houkuttelemaan yksityisasiakkaita, mutta yritysasiakkaita on lähestyttävä toisella tavalla.

– Laskujemme on oltava helppolukuisia ja hintojen houkuttelevia ja asiakaspalvelumme on mieluiten vastattava puhelimeen minuutin kuluessa.

Finkraftin laskutuksen perustana käytetään monenlaisia tietoja, joista on pystyttävä viestimään yksinkertaisesti ja selkeästi, koska asiakkaita on paljon ja kaikki pitää saada sataprosenttisesti oikein.

Ratkaisu

Laskuista on tehtävä mahdollisimman yksinkertaisia, jotta vältetään yritykselle kalliiksi koituvat turhat asiakaspalvelupuhelut. Finkraftin tuotetarjonta muuttuu jatkuvasti, ja yritys tarvitsee sen vuoksi joustavan ratkaisun, jonka avulla laskumalleihin voidaan tehdä nopeasti tarvittavat muutokset.

– Strålfors auttaa meitä siinä, Peter Mero kertoo. 

Tulos

Tuloksia on tullut nopeasti.

– Laskumallien muuttaminen sujuu nykyään huomattavasti entistä nopeammin, mikä tietenkin merkitsee meille säästöjä. Myös laskujen toimituksessa on paljon eroa, ja asiakaspalvelun puheluiden määrä on laskenut yli 20 prosenttia. 

Tulevaisuus

Vuoden 2014 liikevaihdokseen Finkraft arvioi 7 miljoonaa euroa, mutta tätä lukemaa on tarkoitus parantaa tuntuvasti.

– Aiomme kasvaa orgaanisesti ja lisätä näkyvyyttämme reippaasti. Arvioin meidän kasvavan Suomessa viiden vuoden kuluessa huomattavasti suuremmaksi toimijaksi, ennustaa Peter Mero ja kertoo Strålforsin olevan tärkeä osa tätä prosessia.

– Strålfors auttaa meitä toimimaan entistä tehokkaammin. Meidän on pidettävä tuotteemme jatkuvasti ajan tasalla, ja laskutus muodostaa siinä tärkeän osan, koska se on ainoa säännöllinen yhteydenpitokanavamme asiakkaisiimme. On itsestään selvää, että selkeys laskutuksessa merkitsee säästöjä.